Review Naim Uniti Atom Headphone Edition – Hoofdzaken

• Roon Ready

• Geen touchscreen
  • Vier-pin XLR aansluiting achteraan

Prijs: € 3299

NAIM Uniti Headphone Edition

Synergie

Het gebeurt niet vaak dat alles op zijn plaats valt in deze hobby maar als het gebeurt is het pure magie. Dit was een van die zeldzame momenten. Onze set klinkt, door de job, inzichtelijk, neutraal en eerder analytisch omdat we alles willen horen en elke wijziging moeten registreren. Begrijp ons niet verkeerd, deze set klinkt geweldig maar met de Naim Uniti HE als voorversterker/streamer/dac wordt een subtiel vleugje Engelse flair toegevoegd. Het is alsof iemand met een bus sterrenstof alle onze muziek buitenaards goed laat klinken. Ja, we overdrijven een beetje maar we proberen weer te geven wat we ervaren. Het trio Naim, Benchmark, Revel zorgde in onze luisterruimte voor de ultieme synergie.

Onze testlijst passeert de revue en nergens merken we iets op dat stoort of niet in balans is. Als we dat in audiofiele termen moeten gieten komen we uit bij een licht gepolijst hoog, duidelijk hoorbaar bij Lana Del Rey, een open middengebied met veel lucht en verfijning en een vol laag met punch en definitie. Met dank aan de Benchmark natuurlijk. De Naim laat onze Benchmark optimaal presteren en houdt niets tegen. Het stereobeeld is breed en diep en imaging is top. Het geluid is sprankelend, clean en levendig met kleur en textuur. Niet digitaal of analoog, niet de ultieme resolutie die we in ons testsysteem horen maar wel detailrijk zonder ergens nadruk op te leggen. Naim krijgt vaak het etiket PRAT opgeplakt en we moeten toegeven dat dit hier ook wel grotendeels van toepassing is maar met nog iets extra. Er is een soort ‘get up and go’ gevoel bij het begin van elke track en bij vocaal werk is er een ‘sense of urgency’ die we zelden ervaren. Een valt een lichte gloed over de muziek die het geluid onweerstaanbaar maakt. Einde lofzang.

Luisteren door de Revels

Allison Ponthier met haar nieuwe “Faking my own death” is het eerste album dat we door de Uniti HE jagen en dat klinkt helemaal niet verkeerd. Instrumenten zitten mooi in de mix verweven en niets springt uit de toon. We horen vooral de Benchmark en dat is een plus. Dit toestel is een neutraal doorgeefluik maar er is meer. Muziek komt mooi los van de speakers en er is een mooie spreiding in de soundstage. Vocalen worden zoals gezegd een ietsje gepolijst maar dat werkt uitstekend bij gewone opnames maar alle details zij toch aanwezig. Lage tonen resoneren lang na en bieden extra plezier. Het album is in een zucht voorbij. Genieten.

Lana Del Rey is een uitstekende lakmoesproef voor elke d/a converter en door de Naim letten we niet op de aangezette  s-en en t’s in de meeste nummers. Scherpe kantjes zijn lichtjes bijgevijld wat wonderen doet bij dit soort opnames. De songs klinken muzikaal waarmee we bedoelen dat de muziek primeert. Geen forensische blik op elke onderdeel van de song maar een uitgebalanceerde sound met veel vloei en finesse. Onderin punch en ballen. Werkelijk niets op aan te merken. De Uniti HE haalt het beste uit al onze muziek.

Het is wachten op nieuw werk van Stella Donnelly maar wij luisteren nog geregeld naar haar debuut “Beware of dogs”. Een heerlijk album, mooi opgenomen ook, vol clevere songs die nooit vervelen en fris blijven. Door de Uniti HE horen we veel details, maar het is niet de ‘core business’ van dit toestel. We horen niet enkel de AHB2 maar ook de dac in de Uniti HE en die is bijzonder goed. Opnieuw niets aan te merken door onze inzichtelijke Revels. Een krachttoer.

Luisteren door de Focal Clear MG

We zouden bijna vergeten dat de Uniti HE eigenlijk een hoofdtelefoonversterker is. Omdat we zelf enkel een bescheiden Hifiman Sundara hebben, werd een prachtige Focal Clear MG hoofdtelefoon (55 Ohm, 104dB) meegeleverd. Op die manier kunnen we de Naim Uniti HE helemaal tot zijn recht laten komen. Wanneer je een hoofdtelefoon aansluit gaat het volume, voor de veiligheid, automatisch naar beneden. Je kan als je dat wil tegelijk drie verschillende hoofdtelefoons aansturen. Wij hadden er meestal twee tegelijk spelen en dat was geen enkel probleem.

We zijn sinds het prille begin fan van The Weather Station en ook hun laatste album “How is it that i should look at the stars” kan ons bekoren hoewel we meer van hun eerder werk houden. Toch valt er genoeg te genieten en verveelt de stem van Tamara Lindeman geen seconde. Dit album heeft meerdere luisterbeurten nodig maar dat is geen straf door de Focal Clear MG. Integendeel. Je luistert toch net iets aandachtiger naar de lyrics via hoofdtelefoons en die komen kristalhelder door. Er is voldoende laag zonder dat het stoort of bonkerig wordt. Het is een snel laag dat de rest van weergave niet vertraagt. Er zijn hoofdtelefoons die meer emotie in een stem leggen maar net als de Sundara is de Focal MG een neutraal doorgeefluik die voor een een pure, open sound gaat zonder kleuring. De Focal gaat wel op elk vlak verder dan de Sundara.

Wat steviger werk nu met de Belgische Charlotte Adigéry die samen met Boris Popul heerlijk geschifte muziek maakt vol inhoud en originaliteit. Deze muziek is niet voor iedereen maar wij vinden het geweldig. De beats, samples, vocoders en ga zo maar door zorgen voor een echte ‘wall of sound’. Wat een feest! Ook de Focals zijn gemaakt voor dit soort muziek want ze behouden ten allen tijde controle ondanks de hectiek in heel wat nummers. De klasse A versterker in de Uniti HE is transparant, open en snel en complementeert onze Benchmark voortreffelijk.

Nilufër Yanya, een Engelse singer-songwriter met Turkse roots, maakt prachtige muziek en haar nieuwe album “Painless” zit vol boeiende teksten en uitstekende arrangementen. De engelenstem van Yanya krijg je er gratis bij. Het nummer ‘Shameless’ is door de Uniti HE en Focal Clear MG van begin tot eind in balans. We zouden ook hier niet weten wat beter kan. We laten even onze blik afdwalen naar het scherm waar de mooie hoes de muziek perfect aanvult. Top! Er wordt de laatste maanden veel mooie muziek uitgebracht en die kunnen we in deze barre tijden goed gebruiken.

Speciale dank aan Manu Clarys van Latham Audio om een Focal Clear MG te voorzien voor deze test.

Versterker type
Hoofdtelefoon