Home Review NAD M12 voorversterker

Review NAD M12 voorversterker

163

Voordelen

  • Klinkt waanzinnig goed
  • Zeer breed inzetbaar
  • Groeit mee

Nadelen

  • We kunnen niets bedenken

Prijs: € ? 3500

Bouwkwaliteit
Inzetbaarheid
Geluid
Prijs
NAD M12

Master Series… het klinkt al indrukwekkend. NAD schept daarmee wel direct hoge verwachtingen, want een Master moet toch een zeker respect verdienen. Nietwaar? Wij bekijken de gloednieuwe M12. Een Direct Digital Pre Amp. Is deze echt ‘masterlijk’? 

Knoppen genoeg… of toch niet? Nee. Op het front van de gloednieuwe M12 schitteren de knoppen door afwezigheid. Alleen rechts is een grote draaiknop voor het volume. Er is zelfs op het eerste gezicht geen aan- en uitknop. Die zit verwerkt aan de bovenzijde van de kast: een ovaal tiptoetsje. Drukt u daarop, dan gaat een randje om het NAD-logo links wit branden bij aan, en oranje bij uit. Subtiel.

De bouw

NAD M12
Magnetische voetjes! Leuke en handige vinding!

De behuizing is om bij te watertanden. Het is echt een forse stap voorwaards in vergelijking met de vorige serie die toch… ja, sorry, een beetje saai was. Dit is alles behalve saai. De bovenkap is voorzien van prachtig uitgefreesde koelgaten. Het front is dubbel uitgevoerd met in het midden een mooi kleuren aanraakscherm (gebruikt u zelden in praktijk, maar ja: het is wel strak en ook wel handig). En de voetjes… die zijn magnetisch. Dus problemen met plaatsen hebt u niet meer. Geniaal.

Touch

NAD M12
Een kleuren aanraakscherm. Niet écht nodig, maar het maakt het geheel wel strak.

In het midden heeft NAD dus een kleuren aanraakscherm gemaakt. Daar kunt u de gehele versterker naar wens inrichten. Inputs kunt u een naam meegeven en ze zijn in- en uit te schakelen. Wel zo handig, want er zit een hele rits achterop. Standaard al. En naar onze mening zal niemand die allemaal gebruiken, dus om het overzichtelijk te houden, raden we aan alles een naam te geven en de inputs uit te schakelen als u deze niet gebruikt.

We gaan nog even door. Er is een equalizer voor wie dat wil en u kunt zelfs een subwoofer aansturen met een vooringestelde kantelfrequentie. Die functie moeten we nog een keer proberen. We hebben geen sub. We zijn echter wel benieuwd hoe goed dit systeem werkt.

Tenslotte zien we nog een mogelijkheid om de samplerate van de digitale uitgangen aan te passen, de voorversterker in mono of stereo te laten werken, de porariteit tussen positief en negatief te schakelen en eventueel nog een ander IR-kanaal te kiezen. Handig voor wie een conflict heeft met afstandsbedieningen.

Het knopje Media wordt actief als u een usb-stick voorin duwt. Daar kunt u direct muziek vanaf spelen. Geen high-res overigens. Maar het is toch een leuk extra’tje. Al wordt het natuurlijk pas echt interessant als u een bijpassende streamer koppelt, of gebruik maakt van de BlueSound MDC-module. Wij hebben de beta kunnen testen en we kunnen alvast verklappen dat het feilloos werkt en bijzonder goed klinkt. Beter dan een losse Bluesound Node.

MDC

Nu we het toch over MDC hebben: het modulaire systeem van NAD, er zijn diverse modules beschikbaar. Denk aan HDMI-ingangen, BlueSound, extra digitale ingangen, extra analoge ingangen of bijvoorbeeld usb. Al is dat bij de M12 niet nodig, want deze heeft standaard al usb. En analoog met phono-mogelijkheid. Wij hebben wel een MDC-module voor HDMI geplaatst, vanwege de M50 streamer die we graag op die wijze koppelen: dat klinkt het beste.

Loepzuiver

NAD M12
We gebruiken een M50 als bron. Dat matcht geweldig natuurlijk. Via de M51 naar de M12 is niet beter. Logisch ook… het zijn meer schakels. En analoog moet eerst weer naar digitaal, waardoor een extra dac geen nut heeft bij de M12.

We spelen al jaren met een Pass Labs X2.5 voorversterker. En dat naar volle tevredenheid. Dit is echter een heel ander spelletje. De M12 lijkt nóg een gordijntje weg te halen en het geheel nog scherper af te beelden. Hoe is dat nu mogelijk? Hoe kan een volledig digitale voorversterker (de M12 gebruikt Direct Digital) van 3750 euro (inclusief de hdmi-module) op een hoger niveau spelen dan een analoge, klasse A Pass Labs van iets meer dan 5000 euro? Nou… het is gewoon mogelijk. Laten we het daarop houden.

Wat prettig is aan de M12 is dat deze totaal niet digitaal klinkt. Dat zijn natuurlijk de absolute clichés van de audiowereld, maar het is wel gewoon waar. We spelen vanaf een M50 via hdmi naar de M12. Alles in de M12 blijft honderd procent in het digitale domein. We hebben dit uitgelegd in ons artikel over de C390DD.

Pas als het naar de Van Medevoort PA333’s gaat is het soort van analoog (PWM). Die monoblokken sturen nog steeds onze Lentus Audio Duo’s aan. Tot aan de eindbakken is het signaal dus gewoon digitaal. En toch is het geheel compleet vrij van rafels, hardheid of felle t’s en s’en. Wonderlijk… en prachtig.

Want wat horen we een ongekende verfijning uit deze voortrap. Elk zuchtje, pufje, kuchje en tikje is hoorbaar. En dat zonder vermoeiend te worden. Dat is dan wel ook de kracht van de NAD M50 die we nu ook permanent in de set hebben staan. Net als de M12 overigens, want dit niveau is verslavend… helaas. Die keuken opknappen mag wel even wachten!

Diep en los

NAD M12
Er zijn voldoende instelmogelijkheden. Eén van de zaken die we handig vinden is het in- en uitschakelen van inputs.

Goed, met de verfijning en detaillering zit het dus wel goed bij de M12! Hoe zit het met de afbeelding en de losheid van deze voortrap? Nou, in het begin is het even schrikken, want het geheel plakt behoorlijk. En los? Nee. Maar wij hebben een gloednieuw exemplaar. Dus we moeten hem even de kans geven in te spelen.

Na drie dagen continu spelen is het al een heel stuk beter. En weer drie dagen later is hij op niveau hebben we gemerkt. Dat geldt overigens ook voor de M50, dus schrik niet als u een nieuwe aanschaft. Koud uit de doos met de nieuwe zak eromheen is de M50 de eerste dagen geen vloeiende, verfijnde speler.

Eenmaal ingespeeld en de spieren opgewarmd, is de M12 een zeer lichtvoetige voortrap met veel flexibiliteit. De stroom vanaf de M50 wordt keurig gevoed aan de eindbakken en de Lentussen. Die weten er wel raad mee: we horen een zeer losse en luchtige presentatie van Adele, Merchant, Muse of bijvoorbeeld onze nieuwe aanwinst: Distance Light and Sky.

Stemmen blijven als een huis staan tussen de speakers, terwijl we keurig zowel in de breedte als in de diepte gitaren, percussie en tweede vocalen horen. Precies zoals het hoort. Het geeft echt rust en betrokkenheid als iets klopt. Dat weet je pas als het zo voor je staat. Grappig is dat.

Inzetbaarheid

NAD HDMI MDC Module
De hdmi mdc-module is eigenlijk wel een must vinden wij.

Klankmatig heeft NAD zijn zaakjes goed op orde met de M12. Over de M22 moeten we het nog hebben. Dat komt later. Wat we bijna vergeten te melden is de ongekende flexibiliteit van de M12.

We hebben de MDC-modules al aangekaart. Dat maakt deze voorversterker natuurlijk een product wat mee kan groeien. Wilt u streamen? Prima: we hebben een bluesound-module. Wilt u alle video-producten aansluiten op de M12? Dat kan: hier is een hdmi-kaart. Extra digitaal? Geen probleem.

Dat is een heel vriendelijke manier van werken, want het voorkomt dat u een compleet nieuwe voortrap moet aanschaffen. Daarbij komt: er zit al heel veel in: analoog, phono, usb, coax, optisch, aes, sub-uit en trigger-in en uit. Kortom: de meeste mensen zijn al klaar met een standaard-versie.

 

163 REACTIES

  1. Hoi Jaap [ nu op de nieuwe website ]

    Binnenkort komt de NAD M66 op de markt , gaan jullie deze nog reviewen ?
    Nu is mijn vraag eigenlijk , in de M66 zou een geavanceerde phono en hoofdtelefoon versterkers zitten , maar in de NAD M12 zit ook een phono trap/module waar in de reviews eigenlijk nooit iets over de kwaliteit van deze phono trap wordt sproken , kan jij hier nog iets over vertellen . Groet Bles

  2. Beste Jaap,

    Het is al weer een tijdje geleden dat je de NADM12 heb getest….nu in 2022 zijn er natuurlijk nog meer kapers op de kust die ook een goed product neerzetten.

    Kun jij aangeven wat de verschillen zijn met de Atoll ST300 en de NAD M12 qua weergave….ik ben in de markt voor beide vandaar

    Eindversterker is de NAD C298

    Wellicht zijn er forumleden die hier ook iets aan kunnen toevoegen? Atoll ST300 hebben staan of juist een heel andere keuze hebben gemaakt?

    Ik gebruik nu een BMC Puredac als voorversterker en de Magna hifi Mano Ultra als streamer.

    Hoor graag en allen vast dank

    Groet
    Edwin

  3. Goh Jaap dit zal de importeur en fabrikant prettig vinden om te lezen. En we weten inmiddels dat deze site, niet als de reviews van bijvoorbeeld de app store is. Hier wordt gewoon beschreven hoe deze volgens de test is. Het is veel geld, inclusief de https://www.hifiklubben.nl/accessoires/misc-accessories/nad-mdc-dd-bluos-2-bluesound-upgrade/ komt deze state-of-the-art voorversterker op bijna €4.500,–, maar is zeker niet te duur, daar deze instaat is de duurdere concurrentie op alle fronten te verslaan. Bijna niemand zal de https://www.genelec.com/studio-monitors/sam-coaxial-studio-monitors samen met een https://www.genelec.com/studio-monitors/sam-studio-subwoofers aansluiten op de NAD M12 maar volgens mij zijn deze active speakers de beste combinatie. Het zijn de meest saai ogende luidsprekerboxen, die als er wordt ingebroken over het hoofd worden gezien, maar je mag het absoluut geen boekenkast luidsprekers noemen. En deze hebben ook de mogelijkheid om met de https://www.genelec.com/glm software de tekortkoming inzake de akoestiek aan te passen.

  4. Momenteel heb ik alweer enkele jaren een NAD M51 in gebruik en dat naar volle tevredenheid. Ik gebruik een set Nuforce Reference 9 V3 Special Edition klasse D eindversterkers, en heb een Auralic Aries LE met optionele lineaire voeding als bron. Ik heb de Aries aangesloten via AES/EBU en via USB en vind USB het best klinken.

    Qua technologie is mijn set te vergelijken met de M12/M22 combinatie. Een Direct Digital DAC/Preamp met een goede bron en met een klasse D versterking. Ik heb mijn eigen set echter nooit kunnen vergelijken met de M12/M22 combinatie.

    Mijn vraag: levert het een verbetering op als ik alles, de M51, de Aries en de Reference 9’s vervang door de M12/M22 combinatie? Is de M12 écht een verbetering ten opzichte van de M51? Is de M22 écht een verbetering ten opzichte van mijn Reference 9? En is de BluOS module écht een verbetering ten opzichte van de Aries?

      • Dank je, Jaap. Ik ga dan de vervanging van de M51 door de M12 echt serieus overwegen.

        Ik had al begrepen dat je over de M22 minder enthousiast was. Ik ben zelf echter wel enthousiast over klasse D eindversterkers. Ik heb al drie jaar de Nuforce Reference 9 V3 Special Edition in gebruik en ben daar heel tevreden mee. Ik heb deze vergeleken met verschillende klasse AB eindversterkers en tot nog toe blijf ik bij de Reference 9.
        Ken je de Reference 9 en hoe denk jij dat die zich met de M22 verhoudt?

        Verder vraag ik me ook af wat beter is, de Auralic Aries LE aanhouden, of verkopen en de BluOS module bij de M22 aanschaffen.

        • Hoi Arcee,

          Ik heb de M22 ook thuis gehad. De M22 heeft een heel dun middengebied. Het laag en hoog vond ik redelijk. Zelf speel ik met Pink Faun D-powers mono 180Watt. Dit zijn de beste klasse D versterkers die ik ooit gehoord heb. Hiervoor speelde ik met een Classe CA2300 AB versterker. De D-powers klinken veel voller… er is veel meer controle. Goede partner voor de M12

          Wijnand

          • Ik heb jullie adviezen gevolgd en inmiddels een NAD M12 staan. Wat een geweldig apparaat! Het geluid is inderdaad weer een verbetering ten opzichte van de M51.

            Hij is tweedehands, met BluOS module. Het is echter niet de BluOS 2 module, een oudere versie dus. Wat zijn de verschillen?

            Verder kan ik, als ik BluOS als bron gebruik, niet via de afstandbediening zaken als play/stop/pause/next bedienen. Alleen via de App. Klopt dat?

            Anders dan dat, alleen naar lof; een prima combinatie met mijn Nuforce Reference 9’s. De M22 maar even laten staan…

          • Proficiat met uw aankoop Arcee, ik ben ongeveer hetzelfde van plan, alleen krijg ik om onbegrijpelijke reden mijn M51 niet verkocht, aan de vraagprijs zal het niet liggen

          • Hoi Arcee, gefeliciteerd met de M12. Om de Bluos module te bedienen moet de afstandbediening uit mijn hoofd op MP staan. De knop naast AMP, dan zou hij het moeten doen. De verschillen tussen mod. 1 en 2 ken ik niet. Je zou een module bij je dealer kunnen lenen om de eventueele verschillen te ervaren. Succes!

          • Ja! Met de afstandsbediening op MP werkt het, dank voor de tip!

            Eerlijk gezegd weet ik niet of ik de BluOS 1 of 2 heb. Het achterpaneeltje ziet er namelijk uit als de 2e versie, maar er staat toch MDC BluOS onderaan, en niet MDC BluOS 2. Hoe kom ik erachter? Hij speelt bijvoorbeeld wel MQA van Tidal, en dat zou alleen de 2e versie moeten doen.

            Een laatste vraag: bij het aanzetten (uit stand-by) klikt hij wel heel vaak. Klik, klik, even niets, klik, klik, klik en ik moet ook een tijdje wachten nog, voordat de BluOS controller hem ziet. Vooral die klikken baren mij onrust. Is dat normaal?

          • Hoi Arcee,

            Het type van de BluOS zou makkelijk te achterhalen moeten zijn. Misschien via de webpage van de BluOS module en anders even een mailtje naar Nad.

            Het schakelen zou ik me geen zorgen over maken. Ik zou kunnen tellen hoe het hier is, maar het is ook afhankelijk van je instellingen. Gebruik je de Subwoofer uitgang etc. Wat je hoort zijn relais… Deze zijn voor het schakelen van veiligheidcircuits, uitgangen en ingangen. Bij iedere schakeling wordt kort ook even het signaal naar massa geschakeld. Hiermee wordt voorkomen dat er een harde plop naar je speakers gestuurd wordt. De andere relais bepalen de signaalweg en dergelijken. Deze relais hebben vaak een levensduur van vele miljoenen schakelingen en zeker als er geen belasting geschakeld wordt, zoals in een voorversterker.

            Zelf heb ik ook een paar versterkers gebouwd, ik zou vooral bang zijn als ik niets hoorde schakelen 😉

            Groeten,
            Wijnand

          • Nou, deze week een M22 op zicht thuis. Ik moet zeggen dat ik het geen slechte versterker vind. Het laag is mooi, diep en gecontroleerd. Soundstage is goed, er is veel detail. Maar, in vergelijking met de Nuforce Reference 9V3SE’s vind ik de M22 te schellig, de Reference geeft een mooier, zachter (als in zijdezacht) hoog en een nog preciezere plaatsing. Ik heb de knoop nog niet doorgehakt, en moet nog een stuk meer luisteren voordat ik besluit hem te houden (of niet). Het is wel een mooie set samen met de M12.

          • Hoi Arcee, leuk! Ik vond de M22 ook indrukwekkend in het laag, het midden vond ik wat dun en het hoog was redelijk… als ik mij goed herinner. Ik heb D-power mono’s 180 van Pink Faun. Deze zijn op alle gebieden superieur aan de M22. De afbeelding is groter en de controle is fenomenaal.

            Echt een aanrader om te testen.

          • Een update na een aantal maanden. Ik heb de M22 uiteindelijk toch gehouden. De Reference 9 had een probleem en is al een tijdje in reparatie. Ondertussen ontdekte ik dat de vergelijking niet helemaal eerlijk was tussen de Reference 9 en de M22, omdat ik de Ref 9 naast mijn luidsprekers had staan met een korte kabel, en de M22 in het midden met langere kabels. Ook al waren de kabels hetzelfde, merkte ik dat kabellengte wel degelijk een verschil maakt. Kabels maken gewoonweg een enorm verschil.

            Ik heb bij toeval een tweedehands interlink van Kimber op de kop getikt, de KS 1111 om te ontdekken hoe fantastisch de verbetering is. En recentelijk daarom ook de stap gemaakt naar de KS 3033 speakerkabel.

            En dit doet mij mijn mening over de M22 volledig herzien. Wie teleurgesteld was in het midden van de M22 zou eens moeten luisteren met de KS 3033 speakerkabel. Wat een fantastisch midden! En het laag waar de M22 sowieso in excelleert blijft mooi of is nog mooier zelfs. Ik ben nu echt blij de M22 gehouden te hebben en zeer tevreden met de M12/M22 in combinatie met de Kimber Select kabels.

          • Hoi Arcee,

            Gefeliciteerd met de KS3033. Ik wilde even reageren omdat ik deze luidsprekerkabels jarenlang gebruikt heb. De KS1111 ken ik ook erg goed…. dit is een hele mooie interlink. Ik kan mij goed voorstellen dat deze een goede match maken met de M22. Dit omdat de M22 heel diep in het laag gaat. De Kimber is hierin eigenlijk iets minder sterk, maar is weer heel mooi in het midden en het hoog. Het hoog is waar een D-Power iets inleverd. Dus dit kan inderdaad een hele mooie combinatie zijn.

            Ik speel zelf ook met D-Powers.

            Groeten,
            Wijnand

          • Dank je @Wijnand! Ik denk inderdaad met de M12/KS1111/M22/KS3033 een voor mij ideale combinatie gevonden te hebben. En nu ga ik er lekker van genieten!

          • Ik luister inmiddels alweer enkele maanden naar de M12/M22 combinatie en een gebruikte M22 v2 kruist mijn pad. Ben echter niet in gelegenheid de twee te vergelijken.

            In de diverse reacties hier zie ik gemengde meningen over de M22. In mijn set klinkt hij prima en heb ik weinig last van het minder goede midden, misschien door de kabels die ik gebruik (Kimber KS 3033). Ik zie nog geen reacties op de M22 v2 en Google vindt bar weinig.

            Zijn er mensen die de M22 met de M22 v2 vergeleken hebben? Afgezien van meer vermogen (niet belangrijk voor mij) is de v2 op andere vlakken (klank, plaatsing, sound stage) een vooruitgang t.o.v. de M22, en daarmee de moeite waard van een upgrade?

            Het oog wil ook wat, de M12/M22 combi oogt prachtig, vandaar dat ik de M22 v2 overweeg en geen ander alternatief.

          • Hoi Arcee,

            Audio blijft een verslavende hobby. Ik denk dat NAD niet voor niets een versie 2 heeft uitgebracht. Het gaat vaak om kleine verschillen die een mooie uitwerking kunnen hebben. Ik heb zelf versie 2 niet beluisterd. Maar wel de M22 in combinatie met de M12 t.o.v. de M32. De M32 heeft een heel andere signatuur dan de M22. Persoonlijk was ik over de M32 in de prijsklasse en de mogelijkheden onder de indruk. Alles was in goede balans. De combi M12 met de M22 was ook indrukwekkend, maar niet in alle gebieden. Het midden vond ik wat dunnetjes. Ik denk dat je met de KS3033 een erg goede combi kunt hebben.

            Als je financieel een goede deal kunt maken dan zou ik de upgrade blind wel aandurven.

            Groeten en succes met je keuze,
            Wijnand

          • Ik ga er vanuit dat de 22.2 iets meer in de smaak gaat vallen. De ‘gewone’ waren we niet weg van. Ik denk – gezien de snelle opvolging – dat er getuned is, omdat meer gebruikers dat hebben ervaren.

          • Uiteindelijk durfde ik de blinde upgrade van de M22 naar de M22.2 niet aan. Wel heb ik besloten mijn M22 te verkopen, en dit voor een wel heel onverwachte upgrade. De broer van een kennis wilde een stap hoger en bood aan zijn Mark Levinson 335 op proef aan mij uit te lenen.

            Ik ben er stil van. Wat is dát een mooie versterker. In alle opzichten een grote verbetering ten opzichte van alles wat ik ooit in huis gehad heb.

            Reden om dit hier toch te posten, en toch on-topic te blijven: de waanzinnige vooruitgang die de 335 biedt is nog altijd met M12 als source, DAC en voorversterker. De ongelooflijk brede sound stage, het detail, het supermooie midden, het detail, de plaatsing, met mooie laag, alles wat ik hoor met mijn 335 komt uiteindelijk uit de NAD M12.

            Met andere woorden: de M12 is echt een fantastische DAC/Voorversterker die het niveau van de M22 ver voorbij kan gaan als gecombineerd met een eindversterker van een (veel) hoger niveau.

  5. Na de zeer goede ervaring met de M32 heb ik enkele weken geleden ook de M12 en M22 in mijn set getest. Wat direct weer opviel ook met deze combi was de zeer zuivere gedetaileerde weergave, maar ook de controle over de luidsprekers. De M22 viel mij net als veel anderen al gemeld hebben een beetje tegen. Dit voor mij door de wat dunne weergave in de middengebied. Na een paar uurtjes heb ik de M22 gewisseld met de Pink Faun D-powers. Doordat de focus alleen nog op de M12 lag werd het al snel duidelijk dat het hier om een top component ging. De M12 versloeg op alle gebieden mijn PS-audio directstream. Met de M12 in mijn set was er veel meer definitie in het laag. Het midden en hoog waren vooral natuurlijker en de soundstage werd behoorlijk groter. Ik heb de M12 al na 2 dagen besteld. Naast de M12 heb ik een Audioquest diamond USB kabel voor 2 weken geprobeerd. De diamond klinkt zeer strak en snel maar blijft een beetje gesloten. Helaas bleek dit geen goede match in mijn setup. Nu gebruik een Monster kabel welke slechts 1/5 van de prijs van de diamond is. Het geluid is hiermee een fractie minder strak, stemweergave is duidelijk natuurlijker.

    De M12 is top!

  6. Hoi Erik, goed om te horen dat de m32 zo’n succes is. Nu maar hopen dat het thuisfront ook enthousiast is.

    Zelf ben ik er na 5 dagen luisteren nog niet uit of ik nu beter voor de M32 of de M12 zal gaan. Vandaag heb ik de asynchrone USB aansluiting van de m32 nog eens goed vergeleken met de PS-audio directstream beiden aangesloten op Pink Faun eindversterkers. Ze hebben beiden de M32 en directstream een voorversterker functie door de volumeregeling. Ik moet zeggen dat ik sterk onder de indruk ben van de M32, hoewel de directstream nog wel mooier is komt de m32 wel in de buurt. Dit mag echt een prestatie genoemd worden gezien het prijsverschil. Voor wat betreft het versterker deel is het verschil heel groot met de Pink Faun D-powers. De D-powers gaan veel dieper en klinken groter de controle in het laag is fenomenaal. De m32 heeft meer detail, of in ieder geval wordt het makkelijker gebracht, maar klinkt wel wat lichter, de controle in het laag is goed. Ik denk dat de D-powers meer kwaliteit hebben, maar voor doorsnee muziek heeft de m32 mijn voorkeur, bij kwaliteits opnamen hebben de D-powers mijn voorkeur. De M32 in combinatie met de D-powers veroorzaakt een fluittoontje op de tweaters dit waarschijnlijk vanwege de schakelende voeding in de M32 en D-powers zonder tegenkoppeling.

    Ik verwacht dat ik met de M12 of met de M32 afscheid ga nemen van de directstream. Dit i.v.m. mogelijkheden die op de directstream ontbreken, maar het blijft moeilijk.

      • Hoi Jaap, de D-powers kleuren inderdaad meer dan de M32 en ook meer dan veel andere versterkers. Het laag en middengebied is mooi gevuld met veel mechanische kracht en reserves. De m32 is ook erg goed in deze gebieden en inderdaad veel schoner. Mijn volgende test is met de M12 en M22. Zoiezo ben ik van plan een Nad aan te schaffen. Ik ben heel benieuwd of het de M32 gaat worden…. of wie weet kan het nog beter met de M12 en misschien M22.

  7. Hoi Wijnand (anderen mogen ook reageren natuurlijk),

    wat tof dat je de M32 al thuis hebt, op de site van NAD staat dat deze nog niet leverbaar is! Kun je al iets zeggen over hoe deze zich verhoudt tot de M2? Jaap schreef al dat deze dezelfde chip hebben, maar ik ben erg benieuwd of de M32 beter klinkt dan de M2, die 7 jaar geleden toch 6000,- nieuw kostte…

    Dank vast en veel luisterplezier nog!

    • Hoi Bart,

      Dankjewel! Ik heb begrepen dat de M32 met de boot onderweg zijn. Een aantal dealers konden niet wachten en hebben er een paar laten invliegen, maar de rest is onderweg 😉

      Ik heb een aantal keren een component van Nad op proef gehad, maar verder ken ik het merk niet zo goed… wat achteraf heel jammer is. De M2 ken ik dus helaas alleen van het uiterlijk, maar wat ik wel kan vertellen dat ik met een aantal andere merken wel ervaring heb. Vooral in het digitale deel zijn grote stappen gemaakt en zeker sinds 2010. Ik kan met zekerheid zeggen dat de m32 wat dat betreft een flinke upgrade zal zijn. Voor wat betreft het versterker deel en luidspreker handeling kan ik alleen maar gissen, maar ik vermoed zeker dat ook de M32 op dat vlak een stap vooruit zal zijn, ongeacht de hogere nieuw waarde van de M2.

      Groeten en veel luisterplezier,
      Wijnand

      • Ik heb tot mijn genoegen de M50 en M52 en als Nad met iets beter komt, dan kan het alleen maar fantastisch zijn.
        Het enige betere wat ik ooit zou doen is mijn MF M6i vervangen door een eindversterker met de M12 ipv M52
        Welke eindversterker weet ik nog niet, eentje met wapers zou leuk zijn.

      • Dank voor je reactie Wijnand. Ik heb zelf de M2 (en de M50), maar als je zo de specs leest is dit eerder een nieuwe C390DD dan een nieuwe M2, alhoewel de M32 dus ook met een M begint 🙂

        Gezien de prijs is het een behoorlijke goedkope geintergreerde amp voor de Master series. Het zou te gek zijn als deze weer voorbij de M2 gaat. Ik ga de recensies rond de M32 goed in de gaten houden en zodra deze in NL beschikbaar is – en ik het kan betalen – wil ik deze zeker eens gaan vergelijken met de M2. Qua looks is het vast een enorme stap vooruit!

        • Geen dank hoor! Ik ben benieuwd naar je bevindingen straks, maar ik denk dat je verrast zal worden door de M32. Wat mij betreft ik ben zeer verrast. Ik heb vrij lang met de PS audio dac’s gespeeld en als laatste de directstream op een Classé voor en eindtrap. Wanneer we alle deze prijzen bij elkaar optellen, maar ook stuk voor stuk zijn ze flink duurder dan de M32 om alle bijkomende bekabeling maar even te vergeten. Ondanks alles doet de M32 het erg goed en is zelfs op bepaalde fronten (soundstage, dynamiek, detailering) beter. Wellicht afhankelijk van de aangesloten luidsprekers. Als ik terug denk aan dac’s uit 2010 van PS audio of T+A dan is er vooral op het digitale vlak veel gebeurd. De volume regelingen zijn veel beter net als de verwerking van de audiostream.
          Dit alles neemt natuurlijk niet weg dat de M2 ook een zeer goede amp zal zijn en misschien beter vervangen kan worden door de M12 met de M22.

          Groeten,
          Wijnand

          • Ik ben nog steeds blij dat ik wel de M12 maar niet de M22 heb gekocht. Net als de review op hifi.nl was mijn conclusie ook dat de M12 als preamp gecombineerd met een traditionele eindversterker voor mij net wat meer soundstage en plaatsing gaf. Weliswaar heb ik mijn M12 gekoppeld aan een Classe CA2200 en niet een Audia Flight 50 maar die combi is ook prachtig. Wel ben ik benieuwd naar de M50.2 als vervanger van mijn M50. 🙂

          • Hoi Wijnand,

            ik heb de M32 nu thuis te leen. Eerste wat me opvalt is dat het display behoorlijk fel is ‘s avonds. Ik kan nergens vinden dat je dit uit kan zetten of kan dimmen, weet jij of dat mogelijk is?

            Verder merk ik dat het een prachtige versterker is, die meer grip heeft in het laag dan mijn Unison Reasearch S9 buizenamp. Alleen is laag in mijn woonkamer een probleem (staande golven). Dus de meerwaarde van de M32 wordt door mijn kamer eigenlijk weer teniet gedaan.
            Ik heb een Mini DSP dus kan er wel frequenties uitdraaien, maar dan is het voordeel van direct-digital wel weer weg (namelijk een digitale conversie meer). Dus misschien moet ik toch opzoek naar een versterker met ingebouwde room-eq. De NAD C390dd heeft dat (maar vrij basic) en de Lyngdorf TDAI 2170 ook. Beide zijn wel een stuk goedkoper en ouder dan de M32, maar een in de versterker al gecorrigeerd geluid (ipv er een DSP aan te hangen) zou dat mogelijk weer kunnen compenseren. Maar sowieso vind ik de looks van de Unison S9 wel echt mooier dan de M32, zeker in combi met de M50 die ik ook heb, want die ziet er extra hopeloos ouderwets uit naast de strakke looks van de M32. Ik ben dus zeker gecharmeerd van de M32 maar nog niet geheel overtuigd van de meerwaarde tov mijn S9 (maar die kost nieuw dan ook 7200,-).

          • Hoi Bart,

            Leuk dat je de M32 in huis hebt. Voor wat betreft het display deze kun je dimmen met de play knop bijna onderin op de afstandsbediening. Geen heel logische plaats 😉

            Jammer dat je last hebt van staande golven. Maar gelukkig is hiervoor een stuk voordeliger een oplossing voor te vinden. De beste digitale oplossing die ik ken is met Roon. Het beste kun je 2 desktop pc’s gebruiken met goede specificaties, waarvan één silent dus zonder actieve ventilatie. Liever geen laptops. Installeer op de beide pc’s audiolinux op een solid state drive bijv 60GB. In audiolinux zijn programma’s zoals HQ-player en Roon standaard opgenomen. Verbind de silent pc met usb met de M32 en activeer HQ-player op deze 1e pc. Plaats de 2de pc bij voorkeur in een andere ruimte en plaats een harde schijf met je muziek library in deze 2de pc.
            Op deze 2de pc activeer je Roon. Verbind de pc’s met tussenkomst van een gigabit switch of router met Cat6a bekabeling. In Roon kun je gemakkelijk deze staande golven onderdrukken, maar hiervoor zou je wel een meting moeten doen om duidelijkheid te krijgen over de frequentie die bijgesteld moeten worden. Gebruik een tablet om je muziek vanuit roon naar de 1e pc hqplayer naar je M32 te spelen. Wees gewaarschuwd voor het geweldige resultaat wat je hiermee bereiken kunt.

            Mocht je deze weg ingaan, laat even weten dan help ik je verder met specifieke zaken.

            Groeten,
            Wijnand

  8. Leuke review!

    Ik wilde vragen hoe het niveau van de asynchrone usb input van de M12 is? Op dit moment heb ik een M32 op zicht. Ik herken in de m32 veel van de eigenschappen die ik hier ook in de review van de m12 lees. Nu na drie dagen spelen begint de m32 op klank te komen. Ik vind de line input tot nu verreweg het beste klinken, maar technisch gezien is dit niet de mooiste input, omdat het analoge signaal eerst weer teruggezet wordt in een digitaal signaal. Ik hoop met bijvoorbeeld de asynchrone usb input een gelijkwaardig of beter resultaat te behalen, zodat een extra dac overbodig wordt. Ik gebruik de AV-Streamer van Pink Faun als streamer en vanuit daar wil ik graag met bijvoorbeeld USB naar de M32.

      • Mooie review van de M12. Omdat de combo M12/M22 inmiddels Eur 7.500 kost ga ik morgen luisteren naar een M32. En als vergelijking naar een Classe Sigma 2200i.
        Ben met name benieuwd naar de M32. En ga stiekem toch ook de M12/M22 beluisteren.

        Wil graag zowel de HDMI module (bluray/Apple TV/TV-box) als de BluOS module voor streamen vanaf mijn NAS.

        Er zijn nog geen reviews van de M32 te vinden dus ben benieuwd naar de luisterervaring. Heeft de M32 dezelfde techniek als de M12/M22 maar den in 1 behuizing? Of zijn er technische verschillen?

        Groet,
        Eric

          • Vandaag de M32 uitbebreid mogen beluisteren in Tilburg en vergeleken met de Classe Sigma op een paar Dynaudio Countour 20, vergelijkbaar met mijn Contour 1.3SE.

            De M32 heeft mij uitermate positief verrast, wat een prachtige ervaring. Mooi breed stereobeeld, geluid heel erg los van de speakers, mooie detaillering en gelaagdheid waarbij ieder instrument duidelijk te onderscheiden was en een fantastasch gecontroleerde laagweergave. En dat bij alle soorten muziek, van Norah Jones en Sohn tot Metallica en Dream Theater. Na ruim een uur luisteren werd ter vergelijking de Classe Sigma beluisterd en ik was er na 30 seconden uit. De Classe klonk wollig, alsof er een gordijn over de speakers hing.

            Kortom, ik ben er uit. Nu nog even onderhandelen met het thuisfront :-). Een M32 met BluOs en HDMI modules komt toch op ruim Eur 5.500, met luidspreker en HDMI bekabeling over de Eur 6.000.

            Na afloop nog even mogen luisteren naar een top of the range Mcintosh set, met 2 1,2KW monoblokken, een buizenvoorversterker op een paar B&W 800D’s.
            Tsjongejonge, je zal die loterij toch eens winnen, wat een sensationele ervaring was dat…..

            Groet,
            Eric

      • Bedankt voor je reactie. Ik heb de M32 de laatste 4 dagen laten spelen en nu vooral via de USB input. Aanvankelijk was er veel onrust in de soundstage en klonk alles nogal scherp en dunnetjes. Nu sinds vandaag heeft de M32 echt mijn aandacht hij is sterk opgeknapt. Ik zal over een paar dagen de line inputs nog eens goed vergelijken, maar ik denk dat de M32 het beste is wat ik tot nu in deze prijsklasse gehoord heb. De volume regeling bijvoorbeeld is echt geweldig op zowel hoog als laag volume is de klank zeer open en natuurlijk.

          • Dat zal ik doen en eigenlijk weet ik dat ook wel. Dit is een nieuw leen exemplaar de dealer gaf al wel aan dat hij nog ingespeeld moet worden. Op zich vind ik het heel leuk om een apparaat te horen veranderen, maar toch is het moeilijk om tijdens de inspeelperiode geen oordeel te vormen. Ik ben bang dat ik er nog ééntje ga inspelen, nadat ik deze terug gebracht heb.

          • Dag Wijnand,

            Het is inderdaad een beetje dubbel: leuk te horen dat inspelen geen fabeltje is… en dat een apparaat mooier en mooier wordt. Maar ik kom soms ook wat geduld te kort :-).

  9. En dan u gecorrigeerd 🙂 Met de M12 heb je beslist een betere DAC/voorversterker te pakken dan de M51, maar met de geintegreerde BlueOS module juist een mindere ten opzichte van de M50. Ik zou de M51 inderdaad upgraden naar de M12, maar de M50 lekker laten staan. En in plaats van de BluOS module een HDMI module voor de M12 erbij nemen zodat je de M50 en M12 via HDMI i2s kunt koppelen 🙂

  10. Momenteel bij wijze van test de M50 & M51 verbonden met een Supra Hdmi kabel van 0.6m
    Niet echt verschil ten opzichte van mij ArtSpeak coax kabeltje alleen bij luid spelen heb ik de indruk dat er iets meer kontrole is.
    Van een medewerker bij Nad Electronics vernam ik hij een Audio Quest Chocolate hdmi gebruikt op zijn M50/M51,misschien wel een belangrijk gegeven.
    Heb nog wat ponden staan op britse rekening van toen ik nog elk jaar naar wales trok op vakantie, lijkt mij een goed idee om die daaraan te besteden.

  11. Overigens vind ik als DAC / Pre-amp de M12 wel beter dan de M51, maar een groot deel van het verschil ligt in mijn optiek besloten in het verschil in karakter tussen de twee. De M12 heeft duidelijk een hogere transparantie, maar Is daardoor ook iets minder vergevingsgezind bij slechtere opnames.. Ik heb dat ook teruggezien in andere reviews waarin de twee vergeleken worden. Ik kan me dus ook voorstellen dat sommigen de M51 klankmatig fijner vinden… Ik in ieder geval niet.. Met de flinke berg hi-res bestanden die ik heb komt voor mij de M12 duidelijk beter uit de bus… 🙂

    • Interessant dat je hetzelfde hoort als wij. De M50 staat boven de module en de module is weer mooier dan een Node(2). De M51 vind ik persoonlijk minder goed dan de M12. Mede vanwege de extra conversie die nodig is: M50 naar M51, die stuurt analoog uit en moet vervolgens door een A/D-traject in de M12. Ik merkte iets minder resolutie dan direct de M12 in. Ik heb wel de extra HDMI-module in de M12 zitten. Wellicht dat dat scheelt, want het verschil tussen spdif / AES en HDMI is erg goed hoorbaar zo hebben we laatst wederom gemerkt op kantoor. HDMI wint met afstand.

      • Dat snap ik even niet .. “vanwege de extra conversie die nodig is” Ik heb de M51 en M12 A/B getest allebei met XLR de versterker in. De M51 ging niet eerst nog eens de M12 in. Dat is ook een beetje gek om te doen lijkt me als de M12 en M51 allebei rechtreeks naar een versterker kunnen, het zijn immers allebei pre-amps 🙂 …

        En wat de beste aansluiting betreft, interessant dat HDMI het wint. Ik heb HDMI eigenlijk nog nooit gebruikt, en tot nu toe eigenlijk voornamelijk een Harmonic Technology Magic Link II AES/EBU gebruikt. Volgens mij heb ik zelfs van NAD ergens een opmerking liggen dat hun voorkeur AES/EBU is …

  12. Ik heb de M12 met BlueOS module net aangeschaft, en stond eigenlijk op het punt mijn oude M50/M51 combi te verkopen toen ik naar aanleiding van dit artikel toch maar eens A/B ging testen. Resultaat is dat de M51 inmiddels een nieuwe eigenaar heeft gevonden, maar dat de M50 nergens naartoe gaat. Deze is duidelijk een stuk beter dan de BluOS MDC module. Ergens wel jammer want daarmee mis je dingen zoals trackinfo op het display van de M12. Maar de kwaliteit is dusdanig veel beter dat ik heb besloten de M50 te houden tot de M50.2 er is ….

  13. Een fraaie voorversterker die NAD M12, ik heb hem zelf gehoord met de M22(de M22 is inderdaad minder mijn smaak) op Dali Epicon 6 luidsprekers. Welke eindversterker zou u aanraden bij deze NAD M12 met Dali Epicon 6 of Elac FS407 luidsprekers voor een analoog en toch iets wat warm maar gedetailleerd geluid? Alvast bedankt.

  14. Vandaag kabeltje aangesloten, meestal speelt hier tijdens de dag gewoon op de M50 Radio1 (Belgie) niet bepaald de beste kwaliteit maar eigenlijk een goede basis voor vergelijk, ik dacht, als er daarmee niets speciaal opvalt dan is dat een goed teken, vervolgens heb ik vanaf mijn Nas kort iets gespeeld om een idee te krijgen, misschien een gedacht maar ik vermoed dat de ?flacs? een fractie luider gaan dan voordien, ik kan het verkeerd hebben maar bij een verandering beeld men zich snel wat in. Ik speelde zachtjes iets van Bjork en denk aan een betere kontrole in het laag, ook geen scherp randje gehoord in het hoog, dit laatste vind ik erg belangrijk, is ook de hoofdreden dat ik koos voor de M50/M51 combinatie, die klinken niet digitaal en dat wil ik zo houden. Ik ben benieuwd wat er gebeurd als ik wat luider (harder) zal spelen. Nu kan het effe niet.

  15. Ik heb vandaag eens gekeken, hele klus hier, de M50 en m51 is aes/eub kabel Supra-Swift , bij die gelegenheid eens verbonden met een hdmi van Monster, klinkt zeker niet beter, integendeel, maar ja die hdmi is dan ook waarschijnlijk niet echt de max, ik denk dat ik mij eerder moet toeleggen op mijn Nas naar M50 verbinding, ik zal daar morgen een schema van de toestand maken en posten op het forum die nu wel actueel is

  16. Hoi Jaap, bedankt voor de info.
    Toch nog een vraag:
    In hoeverre is de DAC M51 beter dan de DAC die in de M17 zit?
    De M50 en M51 worden nu in combi voor een leuke prijs aangeboden, dus ik zit te dubben om deze aan te schaffen of toch te wachten op de M50.2 zonder de M51 (als de DAC M51 niet veel beter is dan die in de M17 zit)
    Beetje jammer dat nog niet alles uit is en je nog niet precies weet wat nou wat doet.
    Maar de voorraad M50 en M51 raakt natuurlijk eens op 😉

    Weer bedankt voor je raad.

    • Dag Martin,

      Van NAD heb ik begrepen dat de M50 en M50.2 eigenlijk niet verschillen. De M51 en M12 zijn praktisch gelijk, alleen heeft de M12 een (veel) betere volumeregeling en natuurlijk de mogelijkheid kaarten toe te voegen (MDC). Daarbij biedt de M12 analoge ingangen. Dus het is maar wat je wilt. Wil je toekomstbestendig zijn, dan zou ik de M12 kopen met een M50 of M50.2. Voor de klank maakt het naar mijn weten niet uit…

    • Haha… ja. Logisch: het is een multimedia interface. Dus ook video. Maar het biedt ook veel bandbreedte voor audio. En het is een gebalanceerde aansluiting. Dus dat is wel prettig. Je moet alleen wel een goede aanschaffen, want hoewel het voor video niet (echt) uitmaakt, is het verschil bij audio wel te horen. Zeker bij LPCM-signalen.

  17. Hoi Jaap, goeie review.
    Nu ben ik pas zelf in bezit van de Nad M17 – M27 – M22. Voor films en stereo klinkt het al super. Nu wil ik ook gaan streamen, maar wat is nu het handigst om aan te schaffen voor het beste geluid. Is dit in combi met de M12 via HT pass-through en de Blu-sound module in de M12 i.p.v. de module in de M17?
    Wachten op de Nad M50.2 en die aansluiten op de M17.
    Of gewoon de sound module in de M17 zetten (is wel de goedkoopste oplossing).
    Alvast bedankt voor de info

    • Als je bang for the buck wilt, moet je de bluesound MDC module gebruiken. Die haalt 90 procent van de M50. De M50.2 heb ik nog niet getest. Denk dat hij bijna gelijk is eerlijk gezegd. Maar ik kan het mis hebben.

      Ik zou het simpel houden: zet de MDC in de M17 en ga luisteren. Wil je meer, dan kan je een M50.2 pakken. Ik zou niet met pass through en een M12 gaan werken, want ik geloof niet dat daar de grote winst in zit.

    • Dag Kevin,

      Ja, dat komt zeker niet vaak voor. Meestal vinden we wel íets wat beter had gekund. Bij de M12 is dat gewoon niet mogelijk. Mede door het modulaire systeem, waardoor iedereen kan bepalen wat ze extra willen. Tegen hele nette prijzen. Bouwkwaliteit en afwerking is simpelweg high-end. Klank idem. Maar dat is ook smaak… :-).

      • Ik heb onlangs een tweedehands squeezebox duet gevonden, die gebruik ik om oude erg weinig gebruikte albums direct beschikbaar te hebben, zodoende hoeven die niet telkens als er iets nieuw bijkomt op de Nas geindexeerd te worden door de Nad M50 .
        Nog steeds ben ik aan het denken om de combinatie M50/M51 te vervangen door een M12 met de bluesound module ingebouwd. Ik gebruik de cd-speler/ripper zelden of nooit, het rippen gaat sneller op mijn laptop met een goede stabiele cd-drive.

        • Met de M12 heb je beslist een betere DAC/voorversterker te pakken dan de M51, maar met de geintegreerde BlueOS module juist een mindere ten opzichte van de M50. Ik zou de M51 inderdaad upgraden naar de M12, maar de M51 lekker laten staan. En in plaats van de BluOS module een HDMI module voor de M12 erbij nemen zodat je de M50 en M12 via HDMI i2s kunt koppelen 🙂