web analytics

Review NAD C298 Eigentakt eindversterker

Voordelen

  • Superneutraal
  • Veel vermogen
  • Groeit mee
  • Prijs!

Nadelen

  • Geen idee
  • Prijs: € 2000

    Bouwkwaliteit
    Inzetbaarheid
    Sound
    Prijs

    Conclusie

    NAD zet wederom een parel neer met de op Purifi Eigentakt gebaseerde NAD C298. Wat een controle, puurheid en snelheid. Het is een bijzonder versterkerconcept. Fijn is dat de NAD C298 een betaalbaar apparaat is geworden. En als bonus groeit hij moeiteloos mee met uw systeem. Zelfs op een serieus prijzige pre-amp zal hij niet snel een zwakke schakel vormen. Echt bijzonder. Alpha Approved!

    De Sound

    Inhoud

    Niet iedereen is bereid om die heftige 10.000 Euro grens te overschreiden bij het samenstellen van een mooi systeem. En bij een apparaat als de NAD M33 is dat zeer rap gedaan. Ga maar na: 5500 euro voor de M33, speakerkabels, speakers en een paar kleine accessoires… boem: 10.000 euro. Dat gaat heel gemakkelijk. Mede ook door het feit dat de andere componenten op het niveau van die M33 moeten komen. Een setje speakers dat past bij een M33 kost al gauw zo’n 3000 euro bijvoorbeeld.

    Wie het een beetje leuk wil houden, kan één stapje naar beneden doen en toch genieten van een zeer fraaie weergave. Namelijk met een C658 en C298. 3700 euro voor de combi. Dat is al bijna 2000 euro bespaard. En dan hoeft de rest ook niet een klasse hoger gezocht te worden. Een voorbeeld: NAD C658, NAD C298, paartje bookshelves van 2500 euro, speakerkabels van ongeveer 500 euro en twee nette powercables en interlinks: 300 euro. Totaal: 7000 euro. Ja; heel veel geld. Maar dan hebt u ook écht wat moois in huis. En de bonus: de C658 heeft een streamer én dac al ingebouwd!

    Nog een voordeel: de C298 is een versterker die ongelooflijk gemakkelijk meegroeit. Laten we dat eens toelichten. Allereerst hebben we de eindversterker dus zowel aan de Pass Labs als aan de NAD gekoppeld gehad. We horen bij deze wisseling direct dat de NAD C298 meegroeit. Bij de Pass horen we meer ruimte, meer bass-kick en iets meer detail. Logisch gezien de prijsverschillen. Daarnaast is de C298 dus in bridge mode te zetten, waardoor u ook in dual mono kunt spelen. Kortom: wilt u meer power: bridge en gaan!

    De Sound of…

    Hoe klinkt zo’n NAD C298 nu? Nou… heel erg… niet aanwezig. Het is maf, maar deze versterkertechniek is klankloos. Zijn we dan eindelijk op de ultratransparante versterker uitgekomen? Nou, daar lijkt het wel op ja. Bij voorgangers, denk aan UcD en nCore hebben we altijd nog iets gehoord. Bij de M33 hebben we voor het eerst het gevoel gehad dat er gewoon géén versterker meer is. We horen de Focals of de Bowers, of de DALI’s spelen… that’s it. Een bizarre ervaring, want als we iets veranderden in de set horen we dat écht direct… Dat is ook wel bij de Bryston, maar die kleurt écht gewoonweg meer: daar horen we een Bryston op de speaker spelen: een samenspel. Bij de Purifi Eigentakt is dat dus weg.

    Deze C298 is dus in feite set- en speaker-agnostisch. Het maakt niet uit wat u ervoor of erachter plaatst. De reden dat we dat durven te zeggen, is dat we écht een significant verschil horen tussen de Pass XP-12 en de C658. Zowel in klankkleur – Pass is wat rijker – als in beeldvorming – groter en wat stabieler. Dit gebeurt echter zonder dat we het gevoel hebben dat de NAD C298 er tussen staat. Het is bijna alsof de pre-amp de Focals aanstuurt. Maf… En lastig te verwoorden.

    Dus wat kunnen we zeggen over de klank van de NAD C298? Nou: hij laat horen wat uw set doet. Uw bron, pre-amp en speakers. Is dat op orde, dan hebt u een prima huwelijk. Is er iets loos wat u voorheen met de eindversterker compenseerde… dan gaat u dat direct horen. Zo simpel is het.

    M33 on a budget?

    Is de NAD C298 een M33? Eerlijk? Nee… de combinatie met de C658 is géén M33 on a budget. De M33 gaat toch gewoon een stap verder als het gaat om – met name – verfijning en stereobeeld. Deze Classic Combi is echter wél zeer fraai. En extreem onthullend. We horen bijvoorbeeld meer detail en vooral meer ruimte in de weergave dan we gewend zijn van NAD. De effecten komen lekker de kamer in. Denk aan bij het nummer Sapien van Gazpacho. De ‘radio-effecten’ staan keurg naast en achter ons. Zoals het hoort.

    Wat ook opvalt is de extreme controle over de Focals. We komen niets te kort, waardoor het gat met de Bryston 4B SST3 echt heel erg klein is. Dat kunt u ook horen in de samples. Vergeet niet dat de NAD C298 2000 euro kost. Ruim 5000 euro minder dan de Bryston! De samples liegen niet: het verschil is echt klein.

    Het grootste verschil voor ons is dan ook de pre-amp. De M33 zal een mooiere input-stage en dac hebben dan de C658. Dat horen we ook als we naar de Pass Labs gaan. Of via de Ambre en Mutec naar de C658 gaan: dan speelt het allemaal nét wat lekkerder. Maar dat is helemaal te begrijpen als we naar de prijs kijken. Er moet een verschil zijn, want er is een serieus prijsverschil. Prettig aan de C298 is dat deze dus lekker kan meegroeien met uw set!

    Dikke Alpha Approved!

    Prijs en beschikbaarheid

    De NAD C298 is per direct verkrijgbaar voor een prijs van €1999,- op de volgende website.

     

    13 reacties

    1. Dat klinkt als een waanzinnige eindversterker voor jaren aan een stuk. Ik ben erg benieuwd naar jullie eigen project om een eind versterker te bouwen met de purifi modules. Wanneer gaan jullie hier meer details over bekend maken?

      1. Wat ik nog wel interessant vind is hoe de NAD verschilt met de bryston op een vloerstaander die ook lekker laag kan ten opzichte van een monitor waar nu mee getest wordt.Ik heb eens een ayre v5xe met een densen b320+ vergeleken op een audiovector sr3 super. prijs is dubbel. Verschil was voornamelijk in het laagste laag, verfijning en klank, meer controle/rust bij hoger geluidsvolume, en uiteraard grotere soundstage. Op een monitor luidspreker was het verschil in het laag weg gevallen en de verschillen dus behoorlijk kleiner. Want beide eindversterkers klinken gewoon lekker. En ik kan het weten want alles staat hier al 2 jaar thuis.

        1. Mijn ervaring is dat goede kleine luidsprekers ook sterk kunnen profiteren van een goede amp. Soms zit er meer overhead in zo’n luidspreker dan je zou verwachten en groeit hij lekker mee.

          Wat ik mooi vind aan NAD is dat de kwaliteit van het product niet de prijs bepaald. Bij veel andere merken heb ik het gevoel dat de impact die een product maakt op “kwaliteitsladder” een belangrijk deel van de prijs bepaald…. wat wil de consument ervoor betalen. NAD lijkt zich op het grote publiek te richten met uitzonderlijke kwaliteit en mooie prijzen. Erg goede strategie ;-)

      2. Van alle hifi innovaties in de afgelopen jaren lijkt Eigentakt een enorme sprong te zijn. Ik ben dan ook vooral benieuwd naar gebruik van deze versterker modules in actieve speakers.

        Mijn voorkeursopstelling is uiteindelijk actieve speakers die het liefst draadloos communiceren, alleen een stekker nodig hebben voor de stroom, neutraal van signatuur zijn, DSP hebben om akoestisch te optimaliseren en streaming services on board (liefst dat je de apps van de streaming service kan gebruiken).

        Het lijkt me stug als Lyngdorf niet zoiets gaat doen als mede aandeelhouder, maar ook Dali, Buchardt en Dynaudio lijken me het type fabrikanten dat op de Eigentakt trein zullen springen.

        1. Hallo Jaap,
          ik ben heel nieuwsgierig of er veel verschil in geluidskwaliteit zal zijn tussen jullie zelf geassembleerde versterker en de NAD.Volgens veel zelfbouwers zitten de geluidverschillen in de input bufferboards die er van verschillende merken te krijgen zijn.De meningen over de impact van deze boards verschillen nogal.Zou leuk en interessant zijn als jullie hier uiteindelijk ook mee kunnen experimenteren.
          Ben zelf ook wel geïnteresseerd in een Purifi eindbak ter vervanging van mijn Naim nap 250dr voor mijn 804 d3’s.Zou dat een goed idee zijn?
          Kijk ook eens naar March Audio,mooie betaalbare Purifi versterkers.
          Groet Ronald

          1. Beste Ronald,

            Het mooie van Eigentakt is dat het – naar mijn mening – geen klank heeft, mits de producent dat natuurlijk niet zelf heeft toegevoegd. Kortom: je zou je 804’s gaan horen zoals ze echt klinken. Ik neem aan dat je ze gekozen hebt, omdat je ze fijn vindt klinken :-).

    Geef een reactie