web analytics

Review NAD C298 Eigentakt eindversterker

Voordelen

  • Superneutraal
  • Veel vermogen
  • Groeit mee
  • Prijs!

Nadelen

  • Geen idee
  • Prijs: € 2000

    Bouwkwaliteit
    Inzetbaarheid
    Sound
    Prijs

    Inleiding

    Inhoud

    Toen wij op de High End Munchen 2019 met Peter Lyngdorf spraken over Purifi Audio waren we direct zeer nieuwsgierig. Zowel de versterkers als de speaker-units klinken als een revolutie in de audio-industrie. Maar helaas zien niet alle producten die zo vooruitstrevend zijn het daglicht. Dat is gelukkig anders met de Eigentakt (vrij vertaald: ‘eigen tempo’ / zelf klokkend) versterkers. En ook de speaker-units. Maar wij focussen vandaag op de NAD-implemtatie van de Eigentakt versterker. Maak kennis met de NAD C298 eindversterker… 

    De NAD C298 is niet de eerste versterker op basis van Purifi Eigentakt die we in handen hebben. Eerder hebben we ook de NAD M33 in handen gehad. En onze mening daarover is simpel: het is één van de beste, zo niet dé beste, versterker in zijn klasse. De NAD M33 is klankmatig gewoonweg afwezig: het is een doorgeefluik en laat de klank over aan de speaker. En zo hoort het ook.

    NAD C298

    De NAD C298 is een eindversterker die in veel gevallen gecombineerd zal worden met de NAD C658: een streamer, dac en pre-amp in één doosje. Ze vallen ook ongeveer in dezelfde klasse: 2000 euro voor de NAD C298 en 1700 euro voor de C658. U bent dan voor 3700 euro klaar op gebied van aansturing en bron. Zet er een paar fraaie speakers bij en u kunt voor rond de 6000 euro helemaal het mannetje of vrouwtje zijn!

    Zoals gezegd is de C298 gebaseerd op de Purifi Eigentakt modules. Deze zijn mede ontwikkeld door Bruno Putzys, bekend van Hypex UcD en nCore. Eigentakt is weer een doorontwikkeling daarop. Nu zit Peter Lyngdorf ook in Purifi. En hij heeft een nauwe band met Lenbrook. En Lenbrook hangt weer boven onder andere het merk NAD. Niet geheel verwonderlijk zijn de M33 en de C298 and ook één van de eerste producten met Eigentakt aan boord.

    Echter heeft NAD wel een paar dingen anders gedaan ten opzichte van de referentieontwerpen. De input stage is anders bij zowel de M33 als de C298. Dit om toch een eigen signatuur – een NAD signatuur – aan de weergeve mee te geven. Het is subtiel, maar wel merkbaar. Later zullen we dit beter kunnen beoordelen: we gaan ook zelf een Eigentakt-amp maken. De print is binnen (zie de grote pint: dat is een originele Eigentakt versterker).

    Specs

    De NAD C298 levert een gezonde hoeveelheid vermogen: 2 x 185 watt in 8 Ohm en bijna het dubbele in 4 Ohm: 340 watt. Als we bruggen – de C298 kan ook in brugmodus gezet worden om als mono-eindversterker dienst te doen – dan krijgen we een monoblok van 620 watt in 8 Ohm en 1000/1100 watt dynamisch vermogen (!). Dat zijn serieuze hoeveelheden. Als deze vermogens niet toereikend zijn, dan weten wij het ook niet meer.

    Mooi aan de C298 is dat er zowel single ended ingangen zijn als gebalanceerde inputs. Ook is er een mogelijkheid om de eindversterker via een trigger in te schakelen. En mocht dat niet kunnen, dan is er een autosense mogelijkheid. Deze is in te regelen, zodat hij niet te snel aan- of uitgaat.

    Prijs en beschikbaarheid

    De NAD C298 is per direct verkrijgbaar voor een prijs van €1999,- op de volgende website.

    Winkels met NAD

    Ketelaar Hifi

    Parkweg 23
    8084CG 't Harde, AF

    Contact

    45 reacties

    1. Hallo Jaap,
      Een wat late reactie op dit artikel, maar ik hoop nog steeds actueel.

      Ik ben altijd op zoek naar “zo neutraal mogelijk”, daarom trok dit artikel mijn aandacht. Waarom nu pas gelezen? Eerlijk gezegd heb ik nooit serieus overwogen NAD in mijn set op te nemen, maar gezien de recensies van de laatste series producten kan ik mijn mening aanpassen.

      Je zegt dat de techniek in deze versterkers in feite een doorontwikkeling is van de nCore techniek van Bruno Putzys. Dat triggerde me omdat ik wel heel erg gecharmeerd ben van de Mola Mola Kaluga monoblocken.

      Naar jou mening, hoe moet ik de kwaliteit van deze NAD’s inschatten ten opzichte van die Kaluga’s, wanneer je deze NAD in bridge-mode gebruikt? Zou jij deze NAD op de shortlist zetten wanner je in de markt bent voor monoblocken, terwijl je ook al de Kaluga’s op diezelfde shortlist hebt staan?

    2. Ben dus niet de enigste, die constateert dat je met deze versterker, voor ‘n dubbeltje (in vergelijking met ‘n audiofiel prijskaartje) in de concertzaal zit.
      De Hypex DIY nc 400 mono blokken zijn eerder hier getest, maar er zijn nu wat wijzigingen aangebracht, door de ingenieur van NAD.
      Deze versterker doet wat het moet doen, hetzelfde signaal (maar versterkt) wat van de voorversterker komt weergeven.
      Als mijn versterker 606 er mee stopt, dan wordt het ongehoord deze versterker.
      Jaap heeft fantastische oren, de reviews die hij schreef, over de Kef R3 (kan deze niet meer vinden op de alpha-audio) en Node 2i, vond ik voldoende om deze aan te schaffen, heb daar absoluut geen spijt van.

    3. Goedendag,

      De nieuwe C298 met Purifi modules is een interessante optie. Ik heb een NAD M51 dac waarop volume regeling zit. Weet iemand of dit een goede match is met de C298 via gebalanceerde interconnects?

      Ik heb een set Vivid Audio V1.5 speakers die op dit moment via een EL34 buizenversterker wordt aangestuurd. Ik weet dat de karakters behoorlijk verschillen met de C298. Ik houd niet van scherpte of hardheid in het hoog. Wat kan ik met de c298 verwachten op dit vlak?

      Met vriendelijke groet,

      Dennis

      1. Dag Denis.

        Poe… van een setje EL34 naar Eigentakt… hmmm. Ik weet het niet hoor. C298 kan prima op de Vivids. De M51 is toch wel een tikkie aan vernieuwing toe, weet ik uit ervaring; ik heb er jaren mee gespeeld en de volumeregeling is niet écht top. Ik zou die dus niet als pre-amp gebruiken.

        1. Dag Jaap,

          Bedankt voor de snelle reactie. Ben me aan het oriënteren op solid state versterking waarbij ik de potentie van de Vivid kan aanspreken. Het karakter moet wel voldoende body hebben. Ben er nog niet uit.

          Met vriendelijke groet,

          Dennis

            1. Ayre heb ik gezien, zal erg goed zijn maar wel stevig geprijsd. Iets heel anders wat ik voorbij zag komen is Sugden. De a21se signature, 30 watt klasse A. Het vermogen is misschien wat laag, maar hoor daar goede verhalen over. Hebben jullie ooit een versterker van Sugden gehoord?

              1. We hebben zelf nog geen Sugden bekeken en beluisterd. Vivid is niet gemakkelijk aan te sturen, dus ik gok dat 30 watt te weinig gaat zijn om écht alle potentie uit die speaker te halen. Is een 2e hands Ayre niet wat? Ik schat in dat die combi écht magistraal goed gaat zijn.

              2. Ongeveer een jaar of 4 geleden heb ik een Sugden 21 te logeren gehad van Jan de Jong(Sugden expert) en Warnaars Den Haag.. De Sugden heeft een fraaie, warme klank en geen probleem met de Epicon 2. Wel is het zo de Sugden heel heel warm wordt en de volume regelaar weinig regelmogelijkheid geeft en het volume snel te hard is..M.I is de line ingangsgevoeligheid110mV daar ook debet aan..Een beluistering bij een dealer raad ik van harte aan.

    4. Ik heb een C298 besteld.
      Sinds jaar en dag moet ik mijn 2 REL subs aansluiten op de luidspreker klemmen wat niet altijd even prettig is. REL adviseerde met klem..?om de luidspreker klemmen te gebruiken.
      Nu zit er op de C298 een line out ( L-R) vraag me af of dat een goeie optie is ?
      Jakob

      1. Het schijnt dat een high-power input beter werkt. Ik denk echter dat het ook aan de implementatie ligt. Als REL zelf zegt dat het beter werkt, lijkt me dat wel zo. De line-out / loop van de C298 heb ik zelf niet gebruikt. Dus ik durf niet te zeggen of dat even goed werkt…

            1. Ik heb REL de vraag voorgelegd hoe dat nu zit met het aansluiten van 2 REL’s op de NAD.
              REL antwoordde dit vooral NIET te doen op de gebruikelijke wijze, maar de low level inputs te gebruiken. Met 2 Audioquest Sub kabels dit dus gedaan ( ik heb een dubbele set pre out op m’n voor versterker).
              De REL’s spelen nu weer, maar het is nog te vroeg om echt iets zinnigs te zeggen, in eerste instantie mis ik vooral energie in het laag.
              Ook de NAD moet nog gaan floreren, ik hoor wel mooie dingen doorschemeren maar in vergelijk met m’n mono blokken klinkt het nog wat mat. Nu staat de NAD amper 10 uur te draaien dus….
              Ben benieuwd na hoeveel uren draaien voor jou het juiste gevoel kwam.
              Gr. Jakob

              1. De NAD’s hebben ECHT tijd nodig om even los te komen. 10 uur is niets. Geef het een week 24/7 om een goed idee te krijgen. Dat hadden ze bij ons echt nodig. Na 2 weken zijn ze klaar.

              2. De C298 begint lekker te swingen en los te komen…… maar helaas, na uitvoerige mailwisseling met NAD Canada, REL en andere techneuten is het niet mogelijk om mijn beide REL’s via High Input ( dé enige manier voor kwaliteit) aan te sluiten op de NAD. Zeer spijtig, de NAD gaat mij dus weer verlaten en ik wil HifiKlubben hier hartelijk danken voor hun inbreng, onbaatzuchtige hulp en inzet!
                Gr Jakob

            2. De C298 begint lekker te swingen en los te komen…… maar helaas, na uitvoerige mailwisseling met NAD Canada, REL en andere techneuten is het niet mogelijk om mijn beide REL’s via High Input ( dé enige manier voor kwaliteit) aan te sluiten op de NAD. Zeer spijtig, de NAD gaat mij dus weer verlaten en ik wil HifiKlubben hier hartelijk danken voor hun inbreng, onbaatzuchtige hulp en inzet!
              Gr Jakob

            3. Dit is de reactie van NAD ( zie hieronder), dus ook 1 sub per kanaal is geen optie, omdat ze niet weten wat op termijn de consequenties zijn.
              Ik heb de hoofdbrekende vraag ook voorgelegd aan een bekende kennis in Eindhoven die veel met Klasse D werken.

              Hello Jakob,

              Thank you for contacting the NAD Electronics Support Crew.

              Our lab hasn’t tested the REL subwoofer connection, so we cannot confirm what exactly will occur if you try the REL setup short- or long-term

              That being said, I myself do not recommend connecting any subwoofers with High-Level inputs C298 connectors as the high-level common ground from the REL subwoofer connection will most likely damage the C298 digital amplifiers. We recommend connecting your subwoofers to the line-level preamplifier outputs.

              I hope this information helps and am going to mark this request as solved to prevent you from receiving reminder emails from our system.

              Thank you for choosing NAD Electronics, HEART+SOUL You Can Hear.
              Nishchal
              The NAD Electronics? Support Crew

        1. Let op dat je class D versterkers kunt opblazen door bijv. een subwoofer aan te sluiten of hier aan wilt meten. Helaas zelf ervaring mee en een SMSL SA50 in rook op doen gaan tijdens doormeten op frequentierespons. Dit heeft alles te maken met dat de Min van de luidsprekeruitgang (meestal zwarte klem) van een klasse D niet met het chassis-ground/=massa/=aarde is verbonden, zoals wel bij klasse A en AB versterkers. Wordt die Min aansluiting met chassis-ground verbonden loop je kans op een eenmalige rookwolk.

          In de overige reacties van REL en NAD is dit hieronder ook terug te lezen. REL heeft een oplossing door dan alleen de Plus van de luidsprekeraansluiting op de high ingang te verbinden en de Min-aansluiting niet te verbinden, maar in plaats daarvan een aparte chassis/ground aan te brengen via een cinch kabel. Dat zou moeten werken maar blijft wat trickie omdat een aansluitfout snel gemaakt is.

        2. Het is ook mijn ervaring dat aansluiten van een Sub op de luidsprekeruitgang beter klinkt dan via een cinch vanaf de voorversterker. Waarom vat ik technisch (nog) niet. Maar doe dat eerste niet zomaar op een class D versterker in verband met kunnen opblazen eindversterker en Sub!

        1. Ik heb wat recenties gelezen waarbij men eerst erg enthousiast is over de eigentact technologie en na een poosje het geheel toch te weinig beleving vindt geven. Is dat niet hetzelfde als neutraal, maar toch.
          Zit ipv nad c298 ook wel te denken aan een mooie 2e hands eindversterker bv van ayre. Dat levert ook wel veel value voor money. Nieuw gaat dat dan net weer boven budget.

        1. Volgens NAD zelf is de C268 gebaseerd op de Ucd core (niet de nCore) en wat aangepast door NAD. Klinkt overigens prima naar eigen ervaring maar mijn buizenamp wint het nog steeds :-).

          De nCore is een latere ontwikkeling van Hypex en verschilt duidelijk van de Ucd qua techniek. De Purifi is mijn inziens een doorontwikkeling van de nCore.

    5. Dat klinkt als een waanzinnige eindversterker voor jaren aan een stuk. Ik ben erg benieuwd naar jullie eigen project om een eind versterker te bouwen met de purifi modules. Wanneer gaan jullie hier meer details over bekend maken?

      1. Wat ik nog wel interessant vind is hoe de NAD verschilt met de bryston op een vloerstaander die ook lekker laag kan ten opzichte van een monitor waar nu mee getest wordt.Ik heb eens een ayre v5xe met een densen b320+ vergeleken op een audiovector sr3 super. prijs is dubbel. Verschil was voornamelijk in het laagste laag, verfijning en klank, meer controle/rust bij hoger geluidsvolume, en uiteraard grotere soundstage. Op een monitor luidspreker was het verschil in het laag weg gevallen en de verschillen dus behoorlijk kleiner. Want beide eindversterkers klinken gewoon lekker. En ik kan het weten want alles staat hier al 2 jaar thuis.

        1. Mijn ervaring is dat goede kleine luidsprekers ook sterk kunnen profiteren van een goede amp. Soms zit er meer overhead in zo’n luidspreker dan je zou verwachten en groeit hij lekker mee.

          Wat ik mooi vind aan NAD is dat de kwaliteit van het product niet de prijs bepaald. Bij veel andere merken heb ik het gevoel dat de impact die een product maakt op “kwaliteitsladder” een belangrijk deel van de prijs bepaald…. wat wil de consument ervoor betalen. NAD lijkt zich op het grote publiek te richten met uitzonderlijke kwaliteit en mooie prijzen. Erg goede strategie 😉

      2. Van alle hifi innovaties in de afgelopen jaren lijkt Eigentakt een enorme sprong te zijn. Ik ben dan ook vooral benieuwd naar gebruik van deze versterker modules in actieve speakers.

        Mijn voorkeursopstelling is uiteindelijk actieve speakers die het liefst draadloos communiceren, alleen een stekker nodig hebben voor de stroom, neutraal van signatuur zijn, DSP hebben om akoestisch te optimaliseren en streaming services on board (liefst dat je de apps van de streaming service kan gebruiken).

        Het lijkt me stug als Lyngdorf niet zoiets gaat doen als mede aandeelhouder, maar ook Dali, Buchardt en Dynaudio lijken me het type fabrikanten dat op de Eigentakt trein zullen springen.

        1. Hallo Jaap,
          ik ben heel nieuwsgierig of er veel verschil in geluidskwaliteit zal zijn tussen jullie zelf geassembleerde versterker en de NAD.Volgens veel zelfbouwers zitten de geluidverschillen in de input bufferboards die er van verschillende merken te krijgen zijn.De meningen over de impact van deze boards verschillen nogal.Zou leuk en interessant zijn als jullie hier uiteindelijk ook mee kunnen experimenteren.
          Ben zelf ook wel geïnteresseerd in een Purifi eindbak ter vervanging van mijn Naim nap 250dr voor mijn 804 d3’s.Zou dat een goed idee zijn?
          Kijk ook eens naar March Audio,mooie betaalbare Purifi versterkers.
          Groet Ronald

          1. Beste Ronald,

            Het mooie van Eigentakt is dat het – naar mijn mening – geen klank heeft, mits de producent dat natuurlijk niet zelf heeft toegevoegd. Kortom: je zou je 804’s gaan horen zoals ze echt klinken. Ik neem aan dat je ze gekozen hebt, omdat je ze fijn vindt klinken :-).

    Geef een antwoord