Luisteren
Inhoud
We zijn niet voor niets begonnen met een gedicht. Wat is dit een bizarre ervaring zeg. We zijn natuurlijk wel gewend aan grote verschillen bij het wisselen van een luidspreker of een versterker. Maar een klok die ineens alles op zijn plek laat vallen? Dat hadden we niet verwacht. Nu moet u niet verwachten dat er ineens meer laag is, of dat er een verschuiving ontstaat in klankkleur. Dat is het niet. Het is veel meer de vloei, ruimte en verfijning die toeneemt. Het zijn meerdere subtiele verschillen die over het geheel ineens een flinke impact kunnen hebben op de beleving.
Meer, meer, meer!
Nu kunnen we eindeloos uiteen gaan zetten wat er gebeurt bij welke track en welk genre. Maar dat gaan we niet doen. Want de verschillen zijn bij elke track gelijk. En ook bij elk genre. Er is minder scherpte, een beter voelbare akoestiek (meer inzicht in de opname en de akoestiek van de studio) en de ruimte groeit, waarbij de scheiding tussen de instrumenten duidelijker wordt neergezet.
Het resultaat van deze puntjes op de ‘i’ is dat we meer muziek willen luisteren. En als we dan door onze bibliotheek gaan, blijkt dat minder prettige opnames veel beter te pruimen zijn. Denk aan Audioslave of bepaalde werken van Metallica (Death Magnetitc blijft niet te harden, helaas). Door de reductie in scherpte, is het veel prettige luisteren naar deze ‘niet-audiofiele’ opnames. Heerlijk, want er zitten wel degelijk pareltjes tussen die écht heel gaaf zijn.
Gelukkig is het ook wel weer zo dat mooie opnames nog mooier uit de verf komen. Het is dus niet zo dat het zaken camufleert. Want in Massive Attack’s Teardrop horen we gewoon nieuwe dingen. En ook bij het album Heligoland horen we in tracks weer nieuwe dingen. Het laat wederom horen dat Massive Attack ongekend veel aandacht besteed aan hun opnames. Je blijft gewoon dingen ontdekken. Heerlijk.
Auw
Als we na een paar weken spelen en wennen aan de Mutec MC3+ / REF10 combinatie weer afscheid moeten nemen, is het toch wel een erg pijnlijk afscheid. We horen en merken gewoon dat er iets weg is. Een heerlijk gloedje. Een beetje ‘magic dust’ die weg is gewaaid. Het maakt ons een beetje onrustig en verdrietig. Zou het wat liefdesverdriet kunnen zijn?
Als je weggaat
voelt de ruimte zo koud
En de leegte die achterblijft
voelt zo zwaar
Als je weggaat
zie ik alles in tinten zwart
Want de leegte die achterblijft
voelt ineens zo waar
Conclusie
Wat een ongelooflijk bijzonder apparaat is dit. Een master-clock / referentieklok. Wat moet u daar nu weer mee? Hoe kan dit nu een groot verschil maken? Wij hebben daar wel een idee bij. Maar veel beter is het om zelf te ervaren wat dit doet. Wij zijn er wel uit... hebben! Dikke Alpha Approved.Waarom dan 4 sterren? Simpel: beetje saai doosje, erg niche én toch wel een pittige prijs voor een klokje... Maar ja... onder aan de streep écht wel een hebbeding!
Nou mijn set gaat als volgt
Audioquest Powerquest 3 met Y3 en Z3 kabels en Forest netkabel
Roon Nucleus met Sbooster en Metrum Ambre end point
Mutec MC3 USB
Benchmark DAC3 B
ATC SCA2
ATC SCM40A
Grimm audio interlinks en XLR
Ik geef even mee dat ik een hele mooie ATC set met zowel Plixir als Mutec MC-3 en de REF 10 heb mogen beluisteren op de Dutch Audio Event. Erg fraai…
Mvg Pieter
Ik zou eerlijk gezegd gewoon beide proberen. Ik kan hier echt niet adviseren. Beide hebben een behoorlijke invloed namelijk.
Jaap, stel je hebt al een behoorlijke set bij elkaar gesprokkeld en als je nou voor de keuze zou staan: ofwel de stroom aanpakken met een mooie powerconditioner zoals de Isotek Titan ofwel de klok scherpstellen met de Mutec MC-3 en de REF 10. Wat zou het worden? Mvg Pieter
Dat ligt helemaal aan de set. Hoe is de staat van de energie? Wat voor dac heb je nu? Etc…
Ik zou dit wel eens in een vorm van een blokschema willen zien.
De 1e klok (MC3+) kan dus beter, en de laatste klok zit in de Metrum?
Heeft die een aansluiting voor een externe klok.
Je moet dan wel alle onderdelen van de digitale ketting met een clock aansluiting hebben?
?????? een beetje omslachtig allemaal.
De bron – in dit geval de cd-speler of streamer – heeft óók een klok. Immers: deze geeft aan wat de samplingrate en bitdiepte is. De MC3+ haalt de referentie uit deze klok en reconstrueert het signaal. De Mutec REF10 geeft de referentieklok. En de DAC zet het op de interne klok weer om naar analoog. Echter: hoe beter het aangeleverde signaal, hoe beter het resultaat blijkt te zijn.
Beste Jaap, interessant om te lezen, dank. Ik meen dat jullie eerder de Mutec MC3+ op een Metrum Ambre hadden aangesloten. Verwacht je in die setup vergelijkbare resultaten? En wat is de reden voor jullie geweest om weer een single pc setup te kiezen vs dual (roon core + endpoint)?
We gebruiken de PC puur als ‘loopwerk’. Niet als core. In feite vervangt deze pc dus de Ambre. Het effect van de klok zal zéér gelijkwaardig zijn bij de Ambre, aangezien deze dezelfde keten achter zich zou krijgen.
Wat ook leuk is met de klok films kijken. Ik heb de mutec combo nu al 2 jaar staan. Voor mij geen 5.1 meer maar gewoon het stereo signaal met de dolby prologic modus of gewoon in stereo..
Het verschil is namelijk vrij bizar. (vergelijk interne klok suround versterker of de mutec combo welke de interne klok van de suround versterker dus als slaaf gebruikt) (voor de suround formaten dolby dts enz word de interne klok van de suround versterker gebruikt) Waar je bijvoorbeeld de acteur ziet en hoort spreken hoor je de stem. Met de mutec combo hoor je de galm van de stem in de ruimte waar hij staat. Het realiteitsgehalte neemt dus een FORSE sprong.
De mutec combo beïnvloed dus niet de dolby en dts signalen. Die worden later pas gecodeerd.
Heel herkenbaar… je ‘voelt’ alles gewoon. Heel bizar.