Review Mutec REF10 master clock – alles op z’n tijd

• ... en inzicht
  • Slechte opnames zijn te beluisteren

• Pittige upgrade
  • Externe 10 MHz clock input nodig

Prijs: € 3790

Mutec REF10 Clock

We zijn niet voor niets begonnen met een gedicht. Wat is dit een bizarre ervaring zeg. We zijn natuurlijk wel gewend aan grote verschillen bij het wisselen van een luidspreker of een versterker. Maar een klok die ineens alles op zijn plek laat vallen? Dat hadden we niet verwacht. Nu moet u niet verwachten dat er ineens meer laag is, of dat er een verschuiving ontstaat in klankkleur. Dat is het niet. Het is veel meer de vloei, ruimte en verfijning die toeneemt. Het zijn meerdere subtiele verschillen die over het geheel ineens een flinke impact kunnen hebben op de beleving.

Meer, meer, meer!

Nu kunnen we eindeloos uiteen gaan zetten wat er gebeurt bij welke track en welk genre. Maar dat gaan we niet doen. Want de verschillen zijn bij elke track gelijk. En ook bij elk genre. Er is minder scherpte, een beter voelbare akoestiek (meer inzicht in de opname en de akoestiek van de studio) en de ruimte groeit, waarbij de scheiding tussen de instrumenten duidelijker wordt neergezet.

Het resultaat van deze puntjes op de ‘i’ is dat we meer muziek willen luisteren. En als we dan door onze bibliotheek gaan, blijkt dat minder prettige opnames veel beter te pruimen zijn. Denk aan Audioslave of bepaalde werken van Metallica (Death Magnetitc blijft niet te harden, helaas). Door de reductie in scherpte, is het veel prettige luisteren naar deze ‘niet-audiofiele’ opnames. Heerlijk, want er zitten wel degelijk pareltjes tussen die écht heel gaaf zijn.

Gelukkig is het ook wel weer zo dat mooie opnames nog mooier uit de verf komen. Het is dus niet zo dat het zaken camufleert. Want in Massive Attack’s Teardrop horen we gewoon nieuwe dingen. En ook bij het album Heligoland horen we in tracks weer nieuwe dingen. Het laat wederom horen dat Massive Attack ongekend veel aandacht besteed aan hun opnames. Je blijft gewoon dingen ontdekken. Heerlijk.

Auw

Als we na een paar weken spelen en wennen aan de Mutec MC3+ / REF10 combinatie weer afscheid moeten nemen, is het toch wel een erg pijnlijk afscheid. We horen en merken gewoon dat er iets weg is. Een heerlijk gloedje. Een beetje ‘magic dust’ die weg is gewaaid. Het maakt ons een beetje onrustig en verdrietig. Zou het wat liefdesverdriet kunnen zijn?

Als je weggaat

voelt de ruimte zo koud

En de leegte die achterblijft

voelt zo zwaar

Als je weggaat

zie ik alles in tinten zwart

Want de leegte die achterblijft

voelt ineens zo waar

Wat een ongelooflijk bijzonder apparaat is dit. Een master-clock / referentieklok. Wat moet u daar nu weer mee? Hoe kan dit nu een groot verschil maken? Wij hebben daar wel een idee bij. Maar veel beter is het om zelf te ervaren wat dit doet. Wij zijn er wel uit... hebben! Dikke Alpha Approved.

Waarom dan 4 sterren? Simpel: beetje saai doosje, erg niche én toch wel een pittige prijs voor een klokje... Maar ja... onder aan de streep écht wel een hebbeding!

Winkels met Mutec

Emrikweg 25