Review: MOON Evolution 650D

• Al redelijk op leeftijd

Prijs: € 7500

Features
Optiek
Bouwwijze
SimAudio - MOON 650D CD-speler DAC

De MOON Evolution 650D neemt, net als de overige Evolution-lijn van Simaudio een apart plekje in de highend audiomarkt in. De Evolution 650D heeft namelijk een geheel eigen sound. Een signatuur die niet te vergelijken is met andere spelers in de markt. Hiermee mogen we de MOON Evolution-serie plaatsen in een hele speciale ‘members-only’ club waar niet heel veel merken zich in mogen scharen. Denk hier bijvoorbeeld aan het Britse Naim, Cyrus, Audio Research of aan McIntosh. Merken met een geheel eigen signatuur en vaak ook met een hele eigen doelgroep.

De klankbalans van de MOON Evolution 650D is warm en ‘smooth’. Ofwel zalig om naar te luisteren. Simaudio is erin geslaagd om een zeer open en transparant klinkende speler te ontwerpen die geheel vrij is van scherpte of felheid. Nergens ervaren we een korreltje of scherp randje tijdens de weergave van onze cd-collectie. Zaken die bij sommige digitale producten van andere fabrikanten helaas wel onlosmakelijk zijn verbonden met het medium ‘cd’. Deze signatuur gaat overigens niet ten koste van de snelheid in de weergave. Een snerpende saxofoon klinkt nog steeds als een echte saxofoon en niet als een tuinslang met een rietje.

De timbre van instrumenten is ondanks het warme karakter slechts marginaal voller dan in realiteit, maar door de MOON-signatuur krijgt alles net even dat beetje extra fundament mee waarmee een minder goede muziekproductie niet omvalt, maar juist staat als een huis. We hebben vele albums uit de kast getrokken en we konden niet anders concluderen dat de albums, ongeacht artiest of productiemaatschappij, zalig klonken en niet meer dan eens luisterden we het album vanaf de eerste tot laatste track uit. De stopknop had de fabrikant derhalve net zo goed achterwege kunnen laten.

Zich nooit groter voordoen

De MOON 650D speelt door zijn warme karakter ook niet ‘larger than life’. Een piano klinkt als een piano. Een concertvleugel als een concertvleugel. Stemmen hebben net even een beetje meer body zodat zangers of zangeressen nooit nasaal klinken. Hierbij hebben we niet het idee dat de zanger(es) ineens een twee keer grotere scheur openzet. Behalve dan bij Mick Jagger of bij Steven Tyler. Maar ook zij behoren tot een select club van grootheden waarbij ‘te groot’ juist weer een unieke kwaliteit is.

Stemmen komen door de goede definitie en articulatie zeer realistisch op de luisteraar over. Koperwerk klinkt snel, maar wordt wat minder prominent op de voorgrond geprojecteerd. Belangrijker: koper klinkt wel als koper en niet als een plaatstalen object met een dunne koperkleurige finish. Prachtig. Kunnen we iets aanmerken? Misschien dat droge klappen van toms of snaredrums wat te lief klinken naar onze smaak. Maar dan hebben we het over smaak en dit is heel subjectief.

De weergave in het hoog is niet over-gedetailleerd of analytisch, maar dit klinkt heerlijk ontspannen en met een enorme finesse. Het midden ervaren we als warm(ig)-neutraal met een hele goede definitie en het laag? Explosief. We hebben weinig bronnen beluisterd waarbij het laag met zo’n enorme kracht wordt weergegeven. Maar wel met subtiele kracht. De gelaagdheid, controle en definitie in het laag zijn werkelijk subliem. De kick van de basdrum en de drukgolf zijn duidelijk waarneembaar. Ook het plukken aan de snaar van een basgitaar en het gevolg van deze pluk zijn tot diep in het middenrif van de luisteraar voelbaar. Zalig.

Geluidsbeeld

De MOON 650D is een speler met een meer laid-back en ruimtelijk karakter. Muziek komt helemaal los van de speakers. Ondanks de openheid, snelheid en goede definitie zet deze de muzikale arena heel realistisch op ter hoogte van de speakers. En vanaf hier met een boogje van ongeveer 170 graden langs de wanden richting de luisteraar. In onze referentie-set. De stemmen, drums en andere elementen die zich tussen de speakers afspelen hebben een duidelijke positie en zijn vrij van ‘zweving’.

De geluidsdiepte zal de luisteraar nooit intimideren, maar verzet ook geen wanden in de luisteromgeving. Achtergronddetails blijven keurig in de achtergrond waarin deze thuis horen. Zelfs de kleinste vingerknipjes blijven hierbij hoorbaar. De soundstage, dus de breedte waarin de 650D de muziek neerzet is breed, maar niet buiten proportie breed. Realisme is hier het kernwoord. In een life concert rent er immers ook niet ineens een stage-medewerker door het publiek om ergens in een uiterste hoek van de zaal een belletje te laten rinkelen. Althans, niet bij de concerten waar wij bij aanwezig zijn geweest. Het realisme in het geluidsbeeld is een eigenschap die we prijzen.

Winkels met Moon