Review: MOON Evolution 650D

• Al redelijk op leeftijd

Prijs: € 7500

Features
Optiek
Bouwwijze
SimAudio - MOON 650D CD-speler DAC

Het Canadese Simaudio maakt al ruim 35 jaar prachtige highend hifi-componenten. Componenten die niet alleen uitblinken in bouwwijze, maar vooral door de sublieme klankeigenschappen. Wij ontvangen voor deze review de MOON Evolution 650D. Ondanks deze 650D al heel wat jaartjes meegaat, kunnen we de speler nog steeds betitelen als de laatste speler die je nog nodig hebt voor de rest van het leven.

De Evolution 650D is ondertussen al weer een jaar of zes op de markt. Dit is, zeker voor een digitaal component een eeuwigheid. Juist hierom waren we bij Alpha-Audio ook zo benieuwd naar de kwaliteiten van deze speler met zijn – nu al – legendarische status.

De optiek van de Evolution serie is ongeëvenaard. De overeenkomsten met de prijsgunstigere Neo-lijn zijn groot. Bij de Evolution is, in tegenstelling tot de MOON Neo-serie echter geen budget keuze terug te vinden. De kwaliteit van alle gebruikte materialen is hoogwaardig. Als we alleen al kijken naar de driehoekige afgeronde zuiltjes op de hoekpunten van de speler waaronder de ontkoppelende pootjes (of spikes) zijn geplaatst, dan kunnen we niet anders concluderen dat Simaudio kosten noch moeite heeft gespaard om een prachtige speler in de markt te zetten.

En laten we wel wezen; de afwerking en materiaalgebruik zijn van uitzonderlijk hoog niveau. Alles wordt namelijk in eigen huis vervaardigd. De deksel van de behuizing meet zelfs een dikte van rond de centimeter. Dit is gewoon pantserstaal. Met fraaie ingelegde CNC-gravures. Nu is de styling wel smaak gebonden. Het is namelijk nogal een over-the-top styling. Een beetje de Lamborghini Murcielago onder de highend audio componenten. Je houdt ervan of je trekt er de neus voor op. Er is eigenlijk geen middenweg. Wij vinden dit persoonlijk een prachtig ontwerp. Highend zoals alle highend verplicht volgens ‘de norm’ zou moeten worden vormgegeven.

Optiek

Het frontpaneel van ons reviewmodel is bi-color uitgevoerd en heeft een nagenoeg symmetrische vormgeving. Het scheelt een bedieningstoets. Het gel-gedempte M-Quattro-Drive loopwerk is centraal in het midden geplaatst en hieronder heeft de fabrikant een minder subtiel maar uitstekend afleesbaar display geplaatst.

Aan de linkerzijde vinden we een cluster van zeven contrasterende bedieningstoetsen voor de activering en speciale functies van de speler. Bovenin de powerswitch, een programmeertoets, een dimmer voor het display (dank u Simaudio), repeat, ingangskeuze (hierover later meer), random weergave en de omschakeling van tijdweergave op de display. Aan de rechterzijde eveneens een cluster met contrasterende knoppen voor de cd-bediening; open/close, play, vorige en volgende track, pauze en stop. Al zal deze laatste niet zo heel vaak worden gebruikt. Hierover later ook meer.

Winkels met Moon