Review MOON 600i V2

• Prachtig open middengebied

• Alleen analoog
  • Eén XLR-ingang

Prijs: € 8200

MOON 600i

De sound

De MOON 600i V2 is een energieke versterker. Onderin zit veel punch en ritme. Dat is het eerste wat ons opvalt. Bij tracks als Orde van de Nacht van Eelke Kleijn horen we een warme deken, maar ook de punch onderin die nodig is het nummer ritme mee te geven.

Gaan we naar Radiohead, dan is de bass-drum in Present Tense op een fijna manier aanwezig. Het geeft het nummer de nodig drive. Als die er niet is, wordt het geheel heel snel wat saaie en ‘zijig’.

Karakter

Maar voordat we alleen maar focussen op het laaggebied. Het midden is glashelder en bijzonder neutraal. Stemmen – voor uw redacteur één van de belangrijkste elementen – zijn prachtig te volgen. Ze krijgen keer op keer de karakteristieken mee die nodig zijn om te onderscheiden. Thom Yorke klinkt als Thom Yorke. Adele als Adele en Beth Gibbons als … u vat hem wel.

Dat klinkt heel eenvoudig, maar dat is het niet. Om een stem goed neer te zetten, is heel wat nodig: een goed fasegedrag, degelijk impulsgedrag, snelheid… alles moet kloppen om dat op hoog niveau te doen. De MOON 600i weet dat zeker te realiseren. Wie dus van een schoon en open middengebied wil genieten, kan zeker een MOON 600i (of 700i) overwegen.

Smooth

Dan het hooggebied. De Focal Sopra No1 is een behoorlijk kritische luidspreker als het gaat om een schone aansturing. De Bowers & Wilkins 805D3 ook. De Focal heeft een Beryllium tweeter, de Bowers een diamond. Beide niet heel erg vergevingsgezind. Het gaat echter wonderschoon. Geen randjes, geen korrel. Schoon. Het maakt ook niet uit welk genre we spelen. Metal, vocal, electronisch, blues… zolang het goed is opgenomen, komt het prima door de luidsprekers. We merken wel dat de 805 het iets verder de ruimte inslingert dan de Sopra. Die is wat ronder onderin en – verrassend genoeg – iets milder met naar voren spelen. De MOON 600i laat dit verschil goed horen.

Winkels met Moon