• Uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding DAC

• Beperkte aansluitmogelijkheden analoge bronnen
  • Geen mogelijkheid meerdere hoofdtelefoons tegelijk aan te sluiten

Prijs: € 1.35

Moon 230 HA

Headphone Heaven’s pijnbank

We gebruiken een stekkerblok, stroomfilter en stroomkabels van Isotek . Als DAC/streamer de DAC2 van Weiss met streamingmodule, afgewisseld met de DAC van de Moon 230HAD. Gebalanceerde en single ended interlinks en een USB-kabel van Shunyata (Venom).

We sluiten als eerste de Sennheiser HD800, de nieuwe 800S aan en vervolgens de Oppo PM-1 magneplanar hoofdtelefoon. Alle drie van het open type en in de prijsklasse van ca. € 1.500 euro.

Voor het afspelen spelen we muziek af van de Synology DS215 Play; de afspeelapplicatie is DS Audio, de muziekspeler van Synology die we erg prettig vinden in de bediening op smartphone en tablet.

Om de verschillen tussen de Weiss DAC/streamer en de DAC van de Moon te testen, gaat een digitaal signaal uit de Weiss coaxiaal naar de Moon 230HAD. We kunnen zo van dezelfde signaalbron het verschil horen tussen een gebalanceerd en single ended signaal dat van de Weiss komt, en de DA-conversie door de Moon. De USB-ingang wordt gevoed door een Macbook Pro Retina met als afspeelapplicaties Audirvana en Vox.

Binaural

We geven bij het testen de voorkeur aan tracks die niet a priori zijn bedoeld voor high end weergave. We doelen daarmee op wat we maar even oneerbiedig ‘high end gepingel’ noemen. Vaak singer-songwriter muziek met een subliem opgenomen gitaar. Hoe vaak hebben we “Keith Don’t Go” van Nils Loffgren gehoord op demo’s. Of “No Sanctuary Here” van Chris Jones. Eigenlijk klinken deze nummers op vrijwel alle sets goed.

Omdat we evenwel in de Headphone Heaven zijn beland, kunnen we niet om Dr Chessky’s Ultimate Headphone CD heen. Dit album bevat tracks die speciaal zijn opgenomen voor hoofdtelefoons. De opnames zijn binaural uitgevoerd; een helm op luister-/oorhoogte waaraan twee Bruell & Kjaer microfoons zijn bevestigd (nu beter bekend onder het microfoonmerk DPA). Afhankelijk van de instelling en plaatsing/richting van deze microfoons hoort u de opname zoals u deze zou horen vanaf uw luisterpositie in de zaal.

Winkels met Moon