Review Monitor Audio Silver 300

• Afwerking
  • Plaatsing

• Mist soms een beetje body

Prijs: € 949

Monitor Audio Silver 300

Set-up en installatie

We plaatsen de luidsprekers op ongeveer 30 cm(!) van de achterwand en draaien ze lichtjes in zodat we nog net de binnenkant van de luidsprekers zien. De luidsprekers staan 1m80 uit elkaar en luisterpositie bevindt zich op ongeveer twee meter afstand. De geringe afstand van de achterwand vormt geen enkel probleem ondanks de twee basspoorten achteraan. Meer zelfs, in onze ruimte bekomen we hierdoor iets meer fundament.

We gebruiken onze Bryston B60R om de Silver 300 aan te drijven. Met de Bryston bekomen we een aansturing met voldoende vermogen om een zuivere weergave te garanderen. Met een gevoeligheid van 90db zijn ze relatief gemakkelijk aan te sturen maar toch merken we dat een goede versterking noodzakelijk is. Met de Rega Brio en de Arcam SA10 lukt het niet zo goed want we missen controle en punch in de weergave. De Arcam SA20 en Atoll IN200 gaan wel uitstekend.

Eerste indruk

Onze playlist passeert een aantal keer de revue en we stellen aanvankelijk weinig wereldschokkende dingen vast. We horen een evenwichtig geluid met voldoende snelheid en detail. Het stereobeeld is ruim en de muziek komt mooi naar de luisteraar toe. We gaan er eens goed voor zitten om te kijken of we een aantal elementen nog wat duidelijker kunnen beschrijven. De luidsprekers zijn al ingespeeld dus daar hoeven we ons deze keer geen zorgen over te maken.

Luistersessie

Met vloerstaanders moet je vaak heel wat schuiven en draaien en moet je ook wat medewerking krijgen van de luisterruimte. Want al snel kunnen de bastonen overheersen of is het stereobeeld zoek. De Silver 300 is een relatief gemakkelijk luidspreker die overal wel goed klinkt. Toch loont het de moeite om de beste verhouding te zoeken tussen indraaien, afstand van de achtermuur en de afstand tussen beide luidsprekers. Wij hadden aanvankelijk het probleem dat de ene luidspreker overheerste maar na wat aanpassingen kregen we een mooi stereobeeld. Hoog tijd voor wat muziek.

Het is bijna niet te geloven dat Prince al bijna twee jaar niet meer onder ons is. We halen het album “Diamonds and Pearls” van onder het stof en zijn benieuwd hoe deze klassieker zal klinken op de Silver 300. Op dit album staan bekende nummers als “Cream”, “Diamonds and Pearls”, “Money don’t Matter” en “Gett Off”. Vooral dit laatste nummer heeft een zware baslijn die wel eens kan overheersen. Maar de Silver 300 presenteert dit nummer heel evenwichtig zonder ergens de nadruk op te leggen. Vocals blijven verstaanbaar en het nummer komt verrassend snel door.

Balans

Hope Sandoval van Mazzy Star maakte in 2016 het prachtige album “Until the hunter” met The Warm Inventions. Dit album staat vol met dromerige folkpareltjes met de bezwerende stem van Sandoval in de hoofdrol. De Monitor Audio laat de emotie in de nummers voldoende doorkomen en stemmen worden nooit scherp. De tweeter laat genoeg detail door maar zorgt ervoor dat u geen hoofdpijn krijgt na een halfuur luisteren. Het stereobeeld is heerlijk coherent nu en lekker breed. De luidsprekers ‘verdwijnen’ niet helemaal maar dat is met vloerstaanders zelden het geval. Tijdens het nummer “Day Disguise” beginnen de puzzelstukjes op zijn plaats te vallen. We beginnen de signatuur van de luidspreker beetje bij beetje te ontrafelen. Snel, luchtig en gebalanceerd zijn termen die telkens terugkeren.

“New Energy” van Four Tet is een bijzonder afwisselend elektronisch album met erg veel kleine details en gelaagde soundscapes. De complexe songs komen moeiteloos onze ruimte binnen en alle elementen zijn mooi van elkaar te onderscheiden. Met het verhogen van het volume, verhoogt ook  de fun factor. Het strakke laag komt nog beter door en de elektronische beats knallen beheerst maar erg snel door de woofers. Af en toe missen we hier een beetje body in de weergave maar dat ligt ook gedeeltelijk aan onze ruimte. De Silver 500 kan hier waarschijnlijk soelaas brengen.

Winkels met Monitor Audio