Review Monitor Audio gold 100

• Mooie beeldvorming
  • Degelijke afwerking

• Geen

Prijs: € 1850 per set

Afwerking
Monitor Audio Gold 100

Onlangs hebben we de Gold 200 van Monitor Audio getest. Een prachtige speaker. Maar wellicht wat groot voor sommige ruimtes. Natuurlijk is het niet de enige in de serie. Er is ook een monitor-versie: de Gold 100. Met uiteraard dezelfde kenmerken. Maar kan hij met zijn kleinere kast dezelfde indruk maken als de vloerstaander? We zoeken het uit voor u.

De Gold 200 is een prachtige speaker om te zien: strak, netjes afgewerkt en mooie units. Wij hebben een versie in donker houtvineer… erg fraai, Al is dat natuurlijk een kwestie van smaak. De Gold 100 valt – niet geheel verwonderlijk – geheel in deze stijl. Dezelfde strakke afwerking, dikke terminals en degelijke bouwkwaliteit.

Nieuwe tweeter

Monitor Audio Gold 100
Net als de Gold 200, oogt de Gold 100 geweldig. Alles is strak afgewerkt.

Ook bij de Gold 100 is de grootste blikvanger een glimmende 6,5 inch C-Cam driver. Deze vertoont niet langer de ribben zoals bij het vorige model, maar een soort golfballen-structuur. net als bij de Platinum-serie. Dit is echter niet het geheime wapen van de Gold 100. Dat is de compleet nieuwe ribbon-tweeter.

Volgens Monitor Audio is de ophanging, de magneet-motor en het materiaal van de band verandert ten opzichte van de eerste serie. Dit hebben we al aangehaald in de review van de Gold 200. De tweeter is uiteraard gelijk aan die van zijn grotere broer. Kortom: een neodymium-magneet en een Ceramic Coated Aluminium bandje. Een pracht-tweeter waar we later nog even op terug komen.

De set-up

Een goede speaker heeft een goede set nodig om hen tot recht te doen komen ; laten we eens de situatie doornemen. De bron is een gouwe ouwe Arcam CD36 speler die een Pass Labs X2.5 voorziet van een signaal de eindversterker is een Arcam P35. Het geheel is verbonden met elkaar door de Audioquest Diamondback interlinks en de speakerkabels zijn de Audioquest rocket 88. De speakers staan op een meter van de achterwand en zijmuren en staan ongeveer 3,5 meter uit elkaar. Dat is redelijk ruim, maar ze kunnen het makkelijk hebben.

Spelen maar

Monitor Audio Gold 100
Ziet er geweldig uit op die stand toch? Een monitortje om van te smullen!

Natuurlijk willen we lekker snel gaan luisteren. Kortom: tijd voor muziek! En om maar met de deur in huis te vallen: na 2 nummers is het voor ons al duidelijk : dit is een meesterlijke luidspreker. Wat een ongelofelijke openheid. En wat kunnen deze speakers zingen!

Bij het nummer ?das bin ich? van het Duitse Duo Rosenstolz is het alsof ze in de kamer staan te spelen. Echt een ware belevenis. De manier waarop de piano in het begin langzaam wordt verdreven door de steeds meer aanzwellende drum is een super ervaring. De balans klopt als een bus en de lijnen zijn zonder enige moeite te volgen. Na het nummer ?home ? van Joe Satriani zijn we verkocht. Dit is echt hoog niveau. Kippenvel komt opzetten… emotie neemt over… We kunnen alleen nog maar luisteren naar die prachtige gitaar. Ja… De make-over van de band tweeter heeft zeker zijn vruchten afgeworpen!

Balans

Monitor Audio Gold 100 (3)
Ook prachtige stands… al zijn die wel optioneel.

Wij zijn van mening dat de Monitor Audio Gold 100 op een ongekend niveau speelt in zijn prijsklasse. De overgang van de tweeter naar de dynamische woofer – crossover is op 2,7 kHz – is echt niet hoorbaar. Dat zorgt voor een heerlijk transparante, neutrale weergave zonder merkbare vervorming of sluier. Muziek komt open ,eerlijk en gewoon volledig in balans de kamer in. Voeg daaraan nog een ontzettend goede beeldvorming in diepte en breedte toe en u hebt naar onze mening een perfecte speaker in deze prijsklasse.

Tevens opvallend is dat ze niet genre-afhankelijk zijn. Zoals het hoort. Of u nu rock, jazz of house speelt: het maakt ze niet uit. Bovendien maakt het hen niet uit hoe hard u ze belast: de P35 levert 150 watt aan de speakers en hoe ver we de kraan ook opendraaien op de Pass X2.5 voorversterker; de speakers blijven spelen alsof er niets aan de hand is. Onvermoeibaar, onverwoestbaar… als een rots in de branding.

U leest het al: wij worden erg blij van deze speaker. We kunnen echt niet bedenken waarom ze geen vijf sterren mogen ontvangen. Absolute aanrader.

Winkels met Monitor Audio