Review Monitor Audio Gold 100 5G

• Afwerking

• Heeft ruimte nodig
  • Heeft degelijke versterking nodig

Prijs: € 1850

Monitor Audio Gold 100

Sound

Een testtrack die we vaak gebruiken is ‘Fragile’ (My Songs version) van Sting en het eerste wat opvalt is het gewicht en de densiteit van de instrumenten. Er hangt vlees aan het bot zeg maar. De belletjes komen mooi door maar lopen niet met de aandacht weg. Het nummer is gewoon in balans zonder ergens de nadruk op te leggen. Ja, we hebben al speakers gehoord die wat meer inzoomen op details en die een sneller laag hebben maar het is die balans die hier keer op keer overtuigt. Stemmen klinken nooit scherp, s-klanken worden niet aangezet en instrumenten klinken erg naturel. Dit is geen luidspreker die wil opvallen maar eentje die zich ten dienste stelt van de muziek. En zo hoort het.

Dit is zo’n speaker die mindere opnames goed doet klinken zonder er eenheidsworst van te maken. En is dat niet waar we allemaal naar op zoek zijn. Een speaker die 99% van onze muziek beluisterbaar maakt en ons gewoon laat genieten. Wat heb je aan een analytische, ultra-gedetailleerde speaker die elke fout of elk probleem blootlegt en enkel die vijf uitmuntend opgenomen albums mooi afspeelt. Begrijp ons niet verkeerd want hoe beter de opname, hoe beter de Gold 100 hierop reageert. Ook rockmuziek gaat opvallend goed door dat extra vleugje volle melk. Band of Horses, Pearl Jam en Neil Young bijvoorbeeld klinken heerlijk en verslavend.

Het nieuwe album van Asgeir, een aanrader, klinkt rijk en verfijnd tegelijkertijd. Zanger Asgeir Trausti’s stem is een mengeling tussen Justin Vernon en Antony Hegarty en de atmosferische nummers zijn een lust voor het oor. De Monitor Audio Gold 100 tovert een brede en diepe soundstage uit zijn hoed. Het volle laag zorgt voor een ‘warmere’ feel wat vooral bij vocale muziek bijzonder fijn is. Keer op keer zitten we in de muziek en door het open middengebied missen we niets.

Om te controleren of het laag snel genoeg is halen we een album van µ-Ziq (lees music) uit de kast en laten de vette beats uit de C-CAM drivers knallen. Meestal gaat het goed maar we hebben al snellere speakers gehoord. Het laag heeft impact en ballen maar bij de drukkere passages en op hoger volume kan het zoals gezegd wat ‘too much of a good thing’ worden. Positief hier is de hoge detaillering die zich niet opdringt en waar je geen hoofdpijn van krijgt.

Terug naar het rustige werk met Lucy Rose die door de Gold 100 fenomenaal goed wordt gebracht. Geen greintje scherpte, nochtans kan haar stem soms bijten, maar een heerlijke, stressloze klank komt de ruimte binnen. We luisteren het hele album uit en gaan zelfs voor een tweede portie. Dit is genieten! Ook Christine and the Queens klinkt fantastisch. Quasi perfect eigenlijk.

Winkels met Monitor Audio