Review Moke – The Time Has Come

• Veelzijdige zanglijnen
  • Lekkere gitaarloopjes
  • Pakkende refreinen

• Kort album

Prijs: € 15

moke

De Amsterdamse band Moke brengt vrijdag 13 november zijn nieuwe album The Time Has Come uit. Alpha Audio ontving een week voor de release een exclusieve streaminglink met alle nummers van de langspeelplaat. Na enkele luistersessies is er maar één conclusie mogelijk; het vierde studioalbum is veruit het beste materiaal dat Moke tot dusver heeft uitgebracht!

Moke had in het voorjaar zijn nieuwe single Let It Burn nog amper gelanceerd of de oefenruimte van de band vloog in de hens. Weg instrumenten, weg apparatuur en de lancering van het komende album stond zelfs even op losse schroeven. Gelukkig liet de band zien over voldoende veerkracht te beschikken en met geleende spullen werden de opnames afgelopen zomer voortgezet. Tien luistervriendelijke liedjes op The Time Has Come zijn hiervan het resultaat.

Moke - The Time Has Come

Spanningsveld

Opener Dreams weet een interessant spanningsveld tussen de artiest en luisteraar te creëren, waarbij het nummer rustig begint en vervolgens geduldig opbouwt naar een stevige climax. Opvallend zijn de dramatische uithalen van de Ierse voorman Felix Maginn. Die hebben we op de vorige drie albums nog niet eerder gehoord. Sowieso experimenteert de zanger veel meer met zijn stem. Zo laat Maginn in de nummers The Time Has Come en Hide In The Daylight zelfs hoge noten noteren. In andere liedjes klinkt de Ier weer rauw, fel en kwetsbaar. Van luistermoeheid zal dankzij de veelzijdige zangpartijen in ieder geval geen sprake zijn.

Pakkende refreinen

Wat Moke ook al op eerdere albums liet horen, is dat de bandleden een meester zijn in het schrijven van meeslepende refreinen. Eenmaal gehoord blijven ze nog een tijdje in het hoofd hangen. De Studio Sport-eindtune Last Chance van het eerste album kan menig voetballiefhebber zich nog ongetwijfeld helder voor de geest halen. The Time Has Come is met luchtige liedjes als All That I Wanted, Stand My Ground, Let It Burn en Slip Away dan ook een zeer radiovriendelijk album. Overigens bedoelen we dat niet negatief, want voor Nederlandse artiesten is het tegenwoordig een hele kunst om voldoende ‘airplay’ te krijgen. Het grimmige The Time Has Come als tweede single vinden we dan ook een opvallende keuze, aangezien andere nummers zich naar ons idee beter lenen voor een breed publiek.

Donkere wolken

The Time Has Come wisselt steviger werk af met ingetogen luisterliedjes. Meermaals begint het nummer rustig, waarna de muzikanten gedurende het liedje meer instrumenten toevoegen. Vergeleken met eerdere albums is de toon wel wat luchtiger, al zijn er nog altijd (fragmenten in) nummers waarboven zich donkere wolken verzamelen. Het zware pianoliedje The Ballad Of A Lost Soul is daar bijvoorbeeld een duidelijk voorbeeld van. Toch is het album beslist geen zware kost en luistert het lekker weg. Wat ons betreft had The Time Has Come wel iets langer mogen duren, want na zo’n 37 minuten luisteren hebben we de smaak eigenlijk pas net te pakken!