donderdag, maart 28, 2024
Home Review Metrum Acoustics Onyx

Review Metrum Acoustics Onyx

13

Voordelen

  • Klinkt bijzonder goed
  • Eenvoud
  • Scherpe prijs

Nadelen

  • Oogt wat saai

Prijs: € 2499

Bouwkwaliteit
Inzetbaarheid
Weergave
Prijs
Metrum Onyx

Inleiding

Inhoud

Wie Alpha Audio een beetje volgt zal vast al eens een review over het Nederlandse bedrijf Metrum Acoustics gelezen hebben. En wie hier vaker komt weet dat we op het Alpha hoofdkantoor spelen met de Pavane en de Ambre. Het is dan ook geen geheim dat wij een boontje hebben voor Metrum Acoustics. Voor uw nederige dienaar is de Onyx de eerste kennismaking met Metrum Acoustics in de eigen set. De Onyx is een logische keuze want zelf spelen we al jaren met een Nos dac. Zeggen dat we benieuwd waren naar de resultaten is dan ook een serieus understatement.

De naam Onyx komt van een tweekleurig mineraal dat vaak als sieraad wordt gebruikt. Je kunt de Metrum Acoustics Onyx dan ook zien als een hifi-sieraad, maar dan eentje die niet wil opvallen. Eentje die liever discreet zijn werk doet. Die zich op de achtergrond houdt en de muziek voor zich laat spreken. Een dac moet ook niet opvallen in de set. Hij moet onzichtbaar zijn. Set and forget zoals de Engelsen zeggen.

Wat is het?

De Metrum Acoustics Onyx is een zogenaamde NOS dac. Dat betekent dat de Onyx niet aan upsampling noch aan oversampling van het signaal doet. En dat er geen filter in de output wordt gebruikt. Daarnaast gebruikt de Onyx een ladder principe. Metrum werkt met, in eigen huis gefabriceerde, Transient-chips – inmiddels tweede generatie – om het digitale signaal in laddervorm naar analoog om te zetten.

Op de Transient-chips zit tevens een fpga verwerkt dit het binnenkomende, digitale signaal in tweeën ‘hakt’ en verdeelt over de twee interne dacs (er zitten in feite twee dacs in één module). Onder de kap van de Onyx zitten vier van deze Transient-modules. Dus in feite acht dacs. Door alleen de bovenste registers van de dac te gebruiken, wordt een lagere ruisvloer en een betere lineairiteit gerealiseerd. Aan de output worden de twee signalen weer samengevoegd. Deze technologie gebruikt Metrum ook bij de Adagio, Jade en bijvoorbeeld Pavane.

Tenslotte is de Onyx een dual-mono dac. Dit principe zorgt ervoor dat de scheiding van beide kanalen erg hoog ligt (>120db) waardoor instrumenten perfect gepositioneerd kunnen worden.

De Metrum Acoustics Onyx beschikt standaard over 4 inputs. USB, coaxiaal, optisch en AES/EBU. U kan echter, net als bij de Jade, de USB module vervangen door een I2s aansluiting om via ethernet bijvoorbeeld een Ambre aan te sturen. Zelf spelen we gebalanceerd via de AES/EBU aansluiting omdat dit het beste resultaat geeft met onze NADM50. Achteraan vinden we zowel single-ended als gebalanceerde outputs.

Vooraan staan alle aansluitingen netjes op een rijtje en met de erg fijne, maar minimalistische, afstandsbediening gaat u snel van de ene input naar de andere. Een blauw lampje geeft aan welke input in gebruik is. Het kastje is netjes gemaakt maar eerder sober qua uitstraling. Naast onze zwarte uitvoering is er nog een zilveren versie te verkrijgen.

13 REACTIES

  1. Hallo,

    Dat bevestigt collega Jaap inderdaad ook. Op het hoofdkwartier gaat de Ambre naar de Pavane via i2s en dat klinkt verbluffend door de Sopra’s! Zelf sta ik versteld hoe goed het al gaat via AES op de inmiddels al wat oudere M50 naar mijn eerder bescheiden Audiovectors. Maar i2s blijkt inderdaad nog beter te zijn, zeker met de Ambre. Moet ik dringend eens zelf testen!

    Vriendelijke groeten
    Geoffrey

    • Hallo,

      Ik heb me misschien wat laten gaan in mijn enthousiasme want DCS en Nagra zijn echt wel de top hoor, en nog een trapje hoger, maar het scheelt niet zo veel. Misschien gaat Metrum er op een dag wel over als ze een nog straffere dac uitbrengen. Het zou zomaar kunnen!

      De Onyx is in elk geval een referentie in zijn prijsklasse!

      Vriendelijke groeten
      Geoffrey

      • Hoi Geoffrey,

        Begrijp het! Goed geschreven review trouwens.
        Ik miste wel de Chord Dave in het rijtje top Dac’s.
        Is als stand alone Dac niet zo eenvoudig inpasbaar maar als pre-amp/dac echt ook van een erg hoog niveau. Al helemaal in combi met een Chord M-Scaler waarmee je nog steeds ruim onder het prijspunt van dCS en Nagra blijft.
        Maar goed dat is mijn (enthousiaste) mening!

        Groeten, Huite

          • Kijk, het is een prima review en ik begrijp het enthousiasme. Metrum maakt goede spullen maar dat ene zinnetje over de vergelijking met dCS en Nagra verpest het wel een beetje. Zelfs de Adagio en Pavane halen bij lange na niet dat niveau en inderdaad, iets als de Chord DAVE is ook van een hele andere orde.

            Mijn ervaring is dat R2R ladder DAC’s onderpresteren in het creëren van een holografisch geluidsbeeld. Het blijft allemaal wat twee-dimensionaal en ‘oversized’. Muzikaliteit is wel van hoog niveau bij Metrum.

          • Hey Sander,

            Ik wist op voorhand dat ik wel wat reactie zou krijgen maar dit was ook wel een beetje mijn bedoeling. Ik vind het een namelijk een interessante discussie die te weinig gevoerd wordt. Hoeveel is een DCS Paganini procentueel beter dan de Onyx?

            Vijf procent, zes procent of meer dan 10 procent? Onyx in een set van 20000 euro. Paganini in een set van 200000 euro. Onyx 2500 euro, Paganini 22500 euro. Welk onderdeel zorgt voor dat holografische element? De dac of de luidsprekers. Beide uiteraard maar hoeveel procent elk? Hoe holografisch is een Focal Sopra t.o.v. een pakweg YG Acoustics Sonya?

            Ik wou enkel de tegenstelling scherp zetten en ik vind het jammer dat de hele review daarom niet waardevol zou zijn. Heb er hard aan gewerkt hoewel het contradictorisch ook de gemakkelijkste tot nu toe was.

            Onyx best in class! Geen discussie mogelijk. Dat wou ik gewoon heel duidelijk stellen.

            Vriendelijke groeten
            Geoffrey

          • Hallo Geoffrey,

            Allereerst, ik vind het sterk dat jullie er voor kiezen een inhoudelijke discussie aan te gaan met jullie lezers.

            Persoonlijk vind ik het niet zo relevant om over procenten te spreken in higher-end audio. Ik weet ook dat je bij een verdubbeling van de investering niet twee maal zoveel geluidskwaliteit krijgt. Maar als je verschillen bijvoorbeeld uitdrukt in ‘een gevoel krijgen bij de akoestiek van de opnameruimte’ naar ‘het gevoel hebben in de opnameruimte te zijn’ dan is dat in beleving een hele grote stap. Technisch gesproken is er dan misschien maar een relatief klein verschil in vervorming en – specifiek voor DAC’s – precisie in de reconstructie van de digitale bron.

            Het voorbeeld illustreert naar mijn ervaring het verschil tussen top- en middenklasse DAC’s. Je kunt nog zulke goede luidsprekers of hoofdtelefoons hebben, als de DAC tekortschiet dan zal het eindresultaat toch sub-optimaal zijn. Het omgekeerde geldt vanzelfsprekend ook en het principe gaat eigenlijk op voor alle schakels in een set.

            Uiteindelijk – natuurlijk zijn er uitzonderingen – krijg je waar je voor betaalt. Dat het gevoelsmatig vaak om absurde bedragen gaat, daar zijn we het waarschijnlijk over eens.

            Best in class vind ik ook weer een gewaagde en onnodige uitspraak en uiterst subjectief. Als ik maximaal dit bedrag te besteden had kocht ik een Chord Hugo 2 of een Qutest met een mooie voeding. En nee, ik heb geen belangen. Best in class in de categorie R2R ladder DAC’s in deze prijsklasse kan ik me nog iets bij voorstellen.

            groet,
            Sander