Review Metrum Acoustics Jade dac – voorversterker

Voordelen

  • Snel...
  • En open...
  • En eerlijk
  • Verliesloos volume
  • Goed prijspunt

Nadelen

  • Volumeknop is onhandig
  • Metrum Jade

    Inleiding

    Metrum Acoustics kennen we wel bij Alpha Audio. Het Nederlandse bedrijf maakt al lange tijd converters met het NOS-principe: Non Oversampling. Het is een technologie die dus geen oversampling toepast; geen filtering. ‘What goes in, comes out’. De Metrum Acoustics Jade (en Onyx) is de laatste in deze serie. De Jade beschikt – net als de Adagio – over de nieuwste Transient DAC-2 chips om nog nauwkeuriger digitaal naar analoog om te zetten. We gaan deze nieuweling eens nader bekijken. 

    Metrum is in hard tempo zijn assortiment aan het vernieuwen en aan het uitbreiden. En dat is een goede zaak. De markt vraag niet alleen om goede producten, maar ook betaalbare producten, een ecosysteem én streaming. Kortom: het is een goede zaak zowel een voorversterker als dac als eindversterker en eventueel een streaming-bridge in het assortiment te hebben. En dat is precies waar Metrum nu mee bezig is. Het is dus mogelijk een complete Metrum-set neer te zetten. Nou ja… afgezien van kabels en speakers dan. Maar goed: wie weet komt dat ook nog wel, al zijn we wel altijd voor het ‘schoenmaker blijf bij je leest’-principe. Een fabrikant die goed is in converters – of digitale audio in het algemeen – hoef niet altijd goed te zijn in speakers.

    Mini Adagio

    De Jade is in feite een Onyx met volumeregeling. En een ‘halve’ Adagio. De – verliesloze – volumeregeling is regelrecht uit de Adagio overgenomen. En ook de dac-chips zijn gelijk. Echter heeft de Adagio er acht en de Jade vier.

    We zien in het binnenste dus vier DAC-2 – Transient Two – chips. . Chips die van zichzelf al eigenlijk stereo zijn. Er zitten dus simpel gerekend acht dacs in. Echter werken ze samen. Elke module beschikt namelijk over twee 16-bit ladder-dacs waarbij ‘slechts’ 12 bits gebruikt worden. De onderste vier bits worden niet gebruikt. De twee keer 12 bits vormen één 24-bit dac.

    Hoe Cees dit doet is vrij fascinerend. In de Transient Two module zit een fpga die het binnenkomende digitale signaal opsplitst (hard / zacht) en verdeeld over de twee ‘bovenste registers’ van de interne dacs. Na de conversie wordt het geheel weer samengevoegd – en geleveld zodat het volume onderling weer klopt – en hebben we een compleet signaal. Bizar…

    De reden dat Metrum dit doet, is weg te blijven van de onderste regionen van de dac, omdat deze – relatief – meer ruis hebben dan de midden en hoge segmenten. Door deze opsplitsing is meer laagdefinitie haalbaar én meer detail in zachte passages.

    Gerelateerde berichten

    Simply Audio

    Review Simply Audio interconnect

    Dimitri van Hoven is een technicus in hart en nieren. Een netwerk engineer, systeembeheerder… it-specialist. Zaken die we zeker interessant vinden bij Alpha Audio. Mede vanwege de link naar streaming audio natuurlijk. Toch is dat niet de reden van bezoek. Dat zijn een drietal sets ‘Simply Audio’ kabels. Prototypes van interlinks en luidsprekerkabels om precies […]

    Musical Fidelity V90 voorkant blur

    Review Musical Fidelity V90 DAC

    Kleine, goedkopere usb-converters zijn in rap tempo de audiowereld aan het veroveren. En dat is niet gek: wie wil nu niet voor minder dan 300 euro zijn pc een gigantische muziekboost geven? In wezen bent u gek als u het niet doet en met de analoge uitgang blijft spelen. Musical Fidelity heeft dat goed gezien. […]

    elac-sub-2070-en-sub-12eq

    Review Elac SUB 2070 en Debut S12EQ

    Subwoofers testen is moeilijk. Zo… dat is eruit. Mede om die reden hebben we het lang afgehouden. En wellicht hadden we dat beter zo kunnen laten, want tijdens onze test van de Elac Sub 2070 en  Debut S12EQ lopen we weer tegen talloze uitdagingen aan. Maar goed: we delen toch onze ervaringen! Want feit is: […]

    26 reacties

        1. Kan ik inkomen, zou een nogal drastische verandering zijn hier, ik wacht nog op antwoord van Metrum, die hadden een test Ambre belooft maar het blijft wat stil momenteel. Die Ambre zou wel eens de beslissende factor kunnen zijn.

    1. Duidelijk, Jaap, wat je hebt of denkt aan te gaan schaffen speelt ook mee, evenals het al dan niet gebruiken van MQA. Ik vind de Mytek persoonlijk een onooglijk apparaat, maar dat is persoonlijk. Als je voor MQA gaat is de keuze natuurlijk wel eenvoudig.

        1. Okay, maar de Mytek Brooklyn+ is wel 1000 euro goedkoper, zag ik. Goed luisteren naar beide is dan van het grootste belang. Tenminste als je de additionele voorzieningen ook nodig hebt, anders koop je natuurlijk gewoon een pure DAC.

            1. De eerlijkheid gebied dat de Metrum standaard al een uitstekende voeding heeft ingebouwd. Bij de Mytek moet je voor een topresultaat de Bijv. sBooster erbij optellen met filter ( bijne 400:=) De Metrum heeft geen MQA filter nodig en de aansluiting met de I2s in Ambre combinatie klinkt fenominaal zoals ik heb mogen ervaren..En ja het klinkt anders dan mijn Mytek Brooklyn + maar zeker niet minder..

      1. Dag Fernand,

        De AVM’s hebben we al een tijdje hoor! :-)

        M12 is een heel ander product. Volgens mij had ik al antwoord gegeven hierop. De M12 is superieur in bediening en inzetbaarheid door het MDC-systeem. DAC-technisch is de Jade beter. Moet ook wel, aangezien het in feite een dac is van 3000 euro en de M12 tevens een analoge input, phono en MDC biedt.

        1. Ik was (ben) ook geïnteresseerd in wat de Jade (klanktechnisch) beter kan dan de M12. Ik heb zelf een M12 die ik een beetje vind tegenvallen in de diepte van het geluidsbeeld wat ie neerzet. Doet de Jade dat anders?

          1. Dag Mark,

            Dat is één van de verschillen ja. De Jade zet vooral een meer 3D beeld neer. Detaillering en neutraliteit zijn ongeveer gelijk schat ik in. De M12 is erg gevoelig voor bron merk ik. Met een externe Node (1) had ik een behoorlijk plat stereobeeld. Met een BluOS-module is het al veel beter. Via USB gaat het ook best goed. Bij de M32 merkten we eenzelfde gedrag. Met de M50 via de Pavane-dac die analoog in ging op de M32 hadden we ineens een mooie beeldvorming. Direct de M50 erop was minder groot. Het is maf en wellicht iets wat NAD kan onderzoeken.

            1. Dank voor je reactie Jaap. Ik gebruik zowel USB vanaf MacMini, Roon via Ifi iUSB3 als ook MacMini, Roon naar BluOS2 module in de M12. Kan niet zeggen dat ik veel verschil in diepte kan waarnemen tussen beide opties, in ieder geval kan geen van beide opties mij de diepte bieden die ik zoek… Maar vind de M12 verder wel erg goed klinken, er zit wel mooi breedte in het beeld en de plaatsing is ook erg goed. Ook veel detail, dynamiek en openheid. Laat ook emotie in stemmen redelijk goed horen. Maar dit laatste heeft volgens mij vooral te maken met de openheid en dynamiek. Ben benieuwd of de Jade op die punten mee kan, of zelfs kan overtreffen?

              1. Zet hem er eens naast. Dan weet je het direct.

                Vergeet niet dat plaatsing van speakers en akoestiek – met name reflecties – enorm inwerken op het stereobeeld.

    2. Goed zo Jaap, 5 sterren, je durft ze nu wel te geven en dat is mooi om te zien! Een fantastische (landmark) product verdient dat in mijn ogen. Echter, 4,5 ster zou wellicht rechtvaardiger zijn geweest, denk ik. Ik zou hem ook wel eens in willen zien in vergelijk met andere DAC’s in deze prijsklasse, zoals de T+A DAC 8 DSD. Een potje Nederland tegen Duitsland, zogezegd, maar dan net even anders.

      1. Dag Jgeffen,

        De T+A heeft bij ons ook een heel goede indruk achtergelaten. Mytek Brooklyn ook. Het zijn allemaal top-dacs. Dat is gewoon een feit. Wat tevens een feit is, is dat ze alle drie anders presenteren. En dan komt ook smaak naar boven.

        De Metrum is zeer snel en strak. Zowel in het laag als in het midden en hoog. De Brooklyn komt daar behoorlijk in de buurt, maar heeft wel een iets softer hoog wat prettig kan zijn. De T+A moet ik even graven, want is een tijdje geleden. Ik weet wel dat het een mooie dac is.

        Weet dat wij – als reviewers – smaak opzij (moeten!) zetten bij een review. Niet alle producten die wij testen zijn onze smaak. Zowel optisch als klankmatig. Als professional moet je dat aan de kant zetten en kijken naar wat een product presteert en hoe het zich verhoudt tot de rest. Dan komt er een score uit.

        1. Ha Jaap, bedankt voor deze uitstekende uitleg! Je moet inderdaad een zekere neutraliteit in acht nemen en het is dan ook heel goed dat jullie dat doen, Van de Mytek is inmiddels een + (plus) versie verschenen, heb ik begrepen, en, niet onbelangrijk, hij is goedkoper dan de andere twee, dacht ik. Bovendien beschikt hij over MQA.

        2. Jaap, ik zag zojuist dat de Mytek Brooklyn+ DAC behoorlijk goedkoper is dan de andere twee genoemde DAC’s. Je zou dus kunnen stellen dat deze op basis van geluid EN voorzieningen, een duidelijke winnaar is t.o.v. de andere twee, of is het leven niet zo simpel?

          1. Helaas… Nee… Zo simpel is het niet. Er zijn vele factoren die weergave bepalen. De Mytek presteert vooral goed met de sotm sms200 ultra en MQA ingeschakeld. De Metrum is niet zo afhankelijk. Neemt niet weg dat de combi met de Sotm erg goed is…

        3. De Metrum onyx/ adagio is iets makkelijker en losser in het oplossend vermogen in het hoog. Sommigen noemen dit analoger. In mijn ervaring is de combi van het grootste belang..Dat is mooi van Metrum, met de Ambre ben je door i2s vrijwel niets kwijt aan een top verbinding. En in zowel de ambre alsook de jade/adagio zit standaard een topvoeding. Je bent dus direct klaar..In mijn ervaring is de Mytek kritischer in de combinatie. SotM doet het daar heel goed bij! Het enige echte voordeel van de brooklyn+ is dat deze wel direct vergelijkbaar is met de Nad M12. Quamogelijkheden( voorversterker, phono ingang etc. ..

    Geef een reactie

    Ga verder met deze blogpost:

    Studiotest: Metrum VS Horus

    Studiotest: Metrum VS Horus