Review Merason Audio DAC1 – Zwitsers vakmanschap

• Geen MQA
  • Geen DSD
  • Geen preamp
  • Geen display
  • Geen afstandsbediening

Prijs: € 4500

Hoe klinkt de drie keer duurdere DAC1 nu ten opzichte van zijn kleine broer? Wel de signatuur is natuurlijk gelijkaardig. Helder, puur maar met een organische kwaliteit die we zelden tegenkomen. Wij vinden het een unieke combinatie. De DAC1 gaat uiteraard verder dan de Frérot. In een rechtstreeks A/B vergelijk merken we onmiddellijk een nog hogere verstaanbaarheid en zelfs op laag volume komt elk woord duidelijker door. Een tweede verbetering is de iets ruimere en diepere soundstage t.o.v. kleine broer. Andere elementen merken we niet onmiddellijk bij een direct vergelijk maar eerder na langdurig luisteren. De DAC1 is inzichtelijker dan de bescheiden Frérot en ook het laag heeft nog meer impact en kwaliteit.

Lady Blackbird heeft met “Black Acid Soul” één van de albums van 2021 uitgebracht. Met het nummer ‘Five Feet Tall’ zitten we in een rokerige jazzclub waar links de contrabassist zijn ding doet, achteraan de percussionist nonchalant het nummer ondersteunt en wat meer naar rechts de piano die het nummer draagt. Zangeres Marley Munroe staat dan weer pal in het midden zoals het hoort. Het begin van het arrangement verwijst overduidelijk naar het nummer ‘He needs me’ van Nina Simone die niet enkel voor Lady Blackbird een onuitputtelijke bron van inspiratie is.

De nieuwe Kacey Musgraves “ Star Crossed” krijgt heel wat speeltijd want haar laatste worp is wederom uitstekend opgenomen en zit weer boordevol goeie songs. Wat horen we? Een onberispelijke weergave. Geen randje, geen tekort aan detaillering en nooit het gevoel dat een onderdeel aangezet wordt. Het nummer ‘Hookup Scene’ komt glashelder door. Echt een ervaring. Perfect in balans ook maar zo zijn er wel meer dacs. Wat de DAC1 zo speciaal maakt is dan ook moeilijk in woorden te beschrijven. In elk geval maakt de DAC1 digitale muziek minder digitaal.

Een persoonlijke favoriet is “Folklore” van Taylor Swift. We kennen dit album door en door maar de DAC1 laat ons toch, cliché alarm, nieuwe dingen horen. Of beter gezegd nieuwe dingen ervaren. De nummers komen als een mokerslag binnen en blijven nog meer aan de ribben kleven. Het zijn dit soort kleine nuances, details, ervaringen die op dit niveau het verschil maken.

Om de laagweergave te testen gebruiken we de laatste tijd vaak de nieuwste Vince Staples, een album vol diepe baslijnen. De extra impact en controle die de DAC1 aan de Revels geeft is bijzonder. De grotere verstaanbaarheid, waar we het eerder over hadden, horen we onmiddellijk op ‘Sal Type’ van Bombataz. De percussie op ‘Magic Act’ van Spellling komt duidelijker door en ook op het nummer ‘Send Me’ van Tirzah is dit het geval. Bakken inzicht en detaillering op ‘Het boeit me wel’ van Casper Cox of op ‘Digital Tears’ van Rimon.

En zo waren er talrijke voorbeelden die ons doorheen de testperiode deden opveren uit de sofa. Ondanks zijn organische kwaliteit missen we geen enkel detail door de DAC1. Wel integendeel.

Single Test
Ingangen