Review Melco N10P-H30-E Digital Music Libray

Prijs: € 2500 per terabyte

Melco

Geen importeur is zo aardig dat een speler uit deze prijsklasse een paar maanden mag komen logeren. Dus u begrijpt mogelijk al wat er is gebeurd, de Melco N10 met een D100 is blijven staan. Een rib uit het lijf, maar er was eenvoudig geen weg terug naar een andere audiofiele opslag, laat staan naar een echte NAS. Elke dag kunnen genieten van favoriete muziek op een niveau zoals haalbaar met een Melco N10 is een zegen waarvoor gespaard moet worden. Natuurlijk staat de muur nog achter de speakers en de staan de speakers er nog. Het eenvoudig sluiten van de ogen is echter al genoeg om uw hersenen te laten geloven dat een complete transformatie van de woonkamer heeft plaatsgevonden.

100% genieten

Leuk zulke experimenten, waar wij naartoe willen is de Melco N10 als opslag gebruiken en aansluiten op de netwerkspeler via de Player poort. De LAN poort is de koppeling naar de Roon NUC. Melco wil uitdrukkelijk geen switch achter de Player poort om de dataverbinding niet te verstoren. U kunt daar desnoods een AQVox switch neerzetten, maar ook dat raden wij u niet aan.

De Melco N10 staat inmiddels sinds begin januari 2019 te spelen in de set, vrijwel dagelijks, zodat een fors deel van de muziekbibliotheek de revue is gepasseerd. Van zwaar klassiek werk tot lichte pop en alles daartussen.

Rechtvaardiging?

De prijs van de Melco N10 laat zich misschien rechtvaardigen door vast te stellen dat de muur achter de luidsprekers virtueel meters naar achteren is gezet. De luidsprekers zelf zijn virtueel verdwenen uit de kamer. Muziek komt “ergens” vandaan, met een stereobeeld dat in alle opzichten is gegroeid en veel, veel losser is gekomen.

Daar blijft het niet bij. Vastgesteld is door meerdere luisteraars dat gezongen teksten ineens veel beter te verstaan zijn, gemakkelijker te volgen zijn, meer natuurlijk overkomen. De details welke eerder als in een zoekplaatje opdoken zijn er nu continue en niet alleen maar te horen met geoefende oren die weten waar ze naar moeten zoeken. Een enorme rust met een doodstille achtergrond kenmerkt de weergave. Muziek vloeit, betovert en is speelser. Lage tonen krijgen meer slamm, zonder in volume toe te nemen, hoge tonen zijn intenser, natuurlijker en voor viool zachter van aard. Drive neemt toe, het is vooral de beleving van muziek en emotie waar winst is geboekt door een middengebied dat open gaat.

Rippen

Melco heeft de D100 ripper/speler al wat langer beschikbaar. Weer zo’n wazig iets; is een op een NAD of andere machine geripte file verschillend van een bestand geript op een D100 gekoppeld aan een N10?

Om dat te onderzoeken kwamen de CD’s na jaren weer tevoorschijn, werd de offset van de D100 correct aangepast in de N10 en maakten we nieuwe rips. In FLAC met een compressie van 5, net als de NAD dat doet. Na goed luisteren is vast te stellen dat de D100 net wat beter ript dan een andere drive. Iets ruimtelijker, meer natuurlijk mag u het noemen, helaas zijn dat ook ongrijpbare begrip.

In FLAC zonder compressie of in WAV volgt een kleine overtreffende trap. Laten we het zo zeggen, als u zoveel geld uitgeeft aan een Melco opslag als voor een N10, neem dan de D100 erbij om te rippen. Heeft u alle muziek al eerder geript pak dan de belangrijkste CD’s nog eens bij de kop en laat de rest voor wat het is. Geeft het via USB importeren van een back-up gemaakt op een andere machine al een fantastisch resultaat, het rippen vanaf een D100 gaat redelijk snel, feilloos en het resultaat is het beste dat te bereiken is.