Review Melco N10P-H30-E Digital Music Libray

• Prijs is fors
  • Intern slechts 3TB, alleen extern uit te breiden
  • App voor afspelen over USB is te eenvoudig en te beperkt

Prijs: € 2500 per terabyte

Melco

Opstelling

Aanvankelijk was de bron een NAD M50.2 digitale muziekspeler, werkend als een NAS voor een Metrum Ambre Roon endpoint bestuurd vanuit een NUC. De Ambre is gekoppeld aan een Metrum Pavane DAC over I2S. De versterker combinatie bestaat uit een Audia Flight Strumento No.1 voor- en een Pass Labs X250.5 eindversterker. Twee PMC fact.12 luidsprekers op Townshend Podiums en met bovenop Townshend supertweeters staan aangesloten.

Een Synology NAS staat ter beschikking, daarop een kopie van alle muziek op de NAD. Voor het luisteren is al eens de NAD met de Synology vergeleken en de NAD speelt files fraaier af, zelfs onder Roon waar u eigenlijk geen verschil zou verwachten.

De Melco N10 is eerst gevuld met muziek, de van de NAD getrokken back-up, en vervolgens gewoon in het netwerk gezet via de LAN poort. De eerste stap was muziek spelen van de NAD, de Synology en de Melco zonder gebruik van de Player poort.

Stap twee, muziek van de Synology en de NAD naar de Melco LAN poort sturen en de Metrum Ambre aansluiten op de Player poort van de Melco. Tenslotte files opgeslagen op de Melco N10 afspelen naar de Ambre over de Player poort. De meest ideale opstelling. Een tweede systeem elders in huis, Metrum Ambre/Adagio/Forte met Falcon LS3/5a, kan niet profiteren van die poort, daarvoor is de Melco N10 ‘gewoon’ een NAS.

Stroom, Ethernet, I2S kabels, interlinks, aan de rest van de sets is heel veel aandacht gegeven.

Luisteren en genieten

We kunnen niet duidelijk verklaren waarom bestanden afgespeeld vanaf een Synology NAS en vanaf een NAD verschillen in kwaliteit. We kunnen daar wel van alles bij bedenken zoals ruis uit de processor, jitter, transport over één of twee switches, de disks en de software, maar dan nog hebben we het over digitaal af te spelen bestanden. Vanuit de opslag gestuurd over een NUC met Roon Rock en dan door naar een netwerkspeler. T

och is het de NAD opslag die meer rust brengt, scherpte weet weg te halen, een groter stereobeeld biedt, details gestoken naar voren haalt en vooral rustiger speelt. Minder luistermoeheid geeft na een lange sessie. Een zelfde verschil krijgen wij als we van de NAD opslag gaan kiezen voor de Melco opslag. Een duidelijke stap vooruit in genoemde opzichten, met als bonus een sterk verbetert stereobeeld waarbij de muziek gemakkelijker weet los te komen van de weergevers. Dat gaat in gelijke mate op voor beide systemen. Dus moet Melco inderdaad het ei van Columbus hebben gevonden in aansturing van de harde schijf, in processing en vooral in de voeding. De N10 voeding zou niet misstaan in een audiofiele versterker.

Gaan wij naar een situatie waarbij de muziek in het hoofdsysteem loopt via de Player poort op de Melco dan is het resultaat een vergelijkbare verbetering. Met andere woorden, u haalt pakweg 70% van de totaal mogelijke verbetering van de weergave door uw NAS of in ons geval een NAD 50.2 te verruilen voor een Melco N10 als opslag. Idem haalt u 70% van de winst door bestanden af te spelen vanaf een NAS via de Melco LAN poort en dan door de Player poort naar uw netwerkspeler te gaan. De bridge in de Melco werkt als doorgeefluik waar alle rommel galvanisch wordt tegengehouden, data opnieuw wordt geklokt door een wordclock en muziekdata in een continue stroom van pakketten in de juiste volgorde wordt aangeleverd aan de netwerkspeler.

Winkels met Melco

×