Review Melco N10P-H30-E Digital Music Libray

• Enorm ruimtelijk beeld
  • 100% gemaakt voor audio

• Prijs is fors
  • Intern slechts 3TB, alleen extern uit te breiden
  • App voor afspelen over USB is te eenvoudig en te beperkt
  • Melco

Toen we tegen een aantal ex-collega’s uit de IT wereld vertelden dat er plannen bestonden om een opslagmedium voor muziek te kopen met een capaciteit van 3TB en een prijskaartje van € 7.500,- was van hun gezicht te lezen: “Volkomen de weg kwijt”. Zelfs de mederedactieleden van Alpha- Audio, inmiddels wel wat gewend, keken meewarig de andere kant op. Wat maakt een Melco N10 Digital Music Library zo bijzonder en waarom geeft iemand zoveel geld uit voor opslag van digitaal vastgelegde muziek?

De geschiedenis van Melco gaat terug tot de audiofiele oprichter van het bedrijf Makoto Maki. In 1975 is het bedrijf gestart onder de naam Melco, dat staat voor “Maki Engineering Laboratory Company”.

Vele jaren later is Melco begonnen met het ontwikkelen van routers, switches en NAS oplossingen onder de naam Buffalo Inc. Als fabrikant van storage oplossingen is Makoto Maki zijn muziek digitaal gaan opslaan, maar zonder het resultaat te halen in kwaliteit dat zijn eigen platenspelers hem brachten. Als eigenaar heeft hij wat in de melk te brokkelen en de research afdeling van Buffalo kreeg de opdracht om een opslag te maken, ongeschikt voor databases en IT toepassing, daarentegen volkomen geoptimaliseerd voor muziek. De eerste generatie Melco’s zagen het licht en werden een succes. Dat zijn ze nog steeds, geëvolueerd in hard- en software.

Met de komst van de N10 en N100 Digital Music Library’s zoals Melco ze noemt is een nieuwe weg ingeslagen. 21,5cm brede elementen in een behuizing die doet denken aan de hoogtijdagen van Japanse High End. Voor deze generatie is nieuwe software is geschreven. Inmiddels zijn er in het nieuwe formaat de N10 opslag met lineaire voeding (3TB € 7.500,-), de N100 opslag met switch mode voeding (2TB € 1.999,-), de E100 externe schijf (3TB € 995,-) en de D100 ripper/speler (€ 995,-).

Twee delen

De Melco N10 netwerkspeler/opslag bestaat dus uit twee delen: een compacte “half-size” behuizing met daarin een 3TB 2,5”HD, alle signaalafhandeling en de in- en uitgangen.

De tweede net zo grote behuizing bevat een lineaire voeding. Op de speler behuizing vinden we een OLED display en vier druktoetsen voor de bediening. Muziek kan op twee manieren gespeeld worden: via USB en de eigen Melco App of gebruik de Melco als NAS bijvoorbeeld met Roon en een eindpoint. De losse E100 disc werkt in beide gevallen gewoon mee, de D100 ripper/speler kan alleen als CD speler fungeren via USB uit van de N10/N100.

De kasten zijn geheel gemaakt uit aluminium, inwendig voorzien van een stalen frame, dat alles ter voorkoming van mechanisch invloeden of het kunnen opwekken van trillingen. De interne disc is volgens het Melco systeem trillingvrij opgehangen. Aan de achterzijde van de N10 vinden we twee USB poorten, voor de D100 speler of een USB HD en voor een externe DAC. Voorop een poort voor b.v. een USB stick of een USB externe schijf voor het maken van back-ups.

Voor ethernet zijn er twee RJ/45 poorten: de LAN poort naar het netwerk en een dedicated Player poort waar muziekdata overheen gaat naar een netwerkspeler. De LAN poort ondersteunt Gigabit ethernet, de Player poort 100Mbit. Het power management system in de voeding zorgt voor een stabiele en betrouwbare spanning. De lineaire voeding bevat een ringkerntransformator en eigen filtering. De speler staat op TAOC voeten. De Melco N10 is net als de andere half-size modellen uitsluitend in zilver leverbaar.