Home Review: Mark Levinson No.519

Review: Mark Levinson No.519

7

Voordelen

  • Look & Feel.
  • Klank- en imagingeigenschappen.
  • Uiterst functioneel.

Nadelen

  • (Nog) geen Roon en MQA
  • Volumeregeling niet helemaal op niveau
  • Wij redactieslaven kunnen hem in twee mensenlevens nog niet betalen.

Prijs: € 22990

Klank
Features
Optiek
Bouwwijze
Prijs
Mark Levinson No.519

Eindoordeel

Inhoud

Zowel als netwerkspeler als cd-speler gooit de Mark Levinson hoge ogen als het gaat om gebruiksgemak en geluidskwaliteit. De kwaliteit van Redbook formaat (16 bits en 44.1kHz) is zeer goed, maar wanneer de resolutie wordt opgevoerd bemerken we dat de No.519 toch veel meer in zijn mars heeft. De imaging eigenschappen en het gevoel ‘dichter bij de muziek te staan’ nemen, naar mate de resolutie toeneemt, alleen maar toe. Dit betekent wel dat de No.519 hoge eisen stelt aan de rest van de keten als u hier optimaal van wilt profiteren.

De signatuur van de Mark Levinson 519 is prettig. Welke muziek er ook wordt afgespeeld, de ‘519’ dringt zich nooit in negatieve zin op. De opbouw van ambiance en de verbondenheid met de muziek is groot en zuigt de luisteraar als het ware ‘in’ de muziek. We prijzen de goede balans tussen de open weergave, precieze detaillering en de welhaast oneindige muzikaliteit. De imaging eigenschappen zijn van uitzonderlijk hoog niveau. De No. 519 is bovenal een echte allemansvriend. Van klassiek tot metal; de Mark Levinson No.519 ontpopt zich onder alle omstandigheden tot een gemakkelijke luistermachine.

Kanttekeningen

Op de bediening van de No.519 is niet heel veel aan te merken. Mochten we een suggestie kunnen doen, dan zouden we de linker vier buttons wisselen met de rechter vier. Dit werkt net wat lekkerder met scrollen en selecteren. Nog beter zou een drukfunctie op de rechter draaiknop zijn. Touch screen? Nee. Niet perse. Want een display moet vlekkeloos schoon blijven.

Tijdens onze navigatie via de unit zelf ondervonden we zo af en toe hinder van foutmeldingen. Deze werden veelal veroorzaakt door een time-out in de verbinding tussen de No. 519 en de traag ontwakende NAS. Wellicht zou het tijd-window door de fabrikant kunnen worden verruimd. Ook konden we tijdens het browsen via de unit zelf niet meer terugkeren naar het vorige scherm. Hiertoe dienden we eerst de stream te stoppen waarna de 519 automatisch naar het vorige scherm terugkeert. Maar dit is software en dergelijke kleine hikjes zijn derhalve eenvoudig op te lossen.

Geen Airplay en MQA?

Ondanks dat de Mark Levinson No.519 zo ongeveer alles aan inkomende streams aankan, heeft de fabrikant geen Airplay functionaliteit ingebouwd. Jammer. De kwaliteit van Airplay is dan niet zo hoog, maar het zou toch een mooie aanleiding zijn geweest om de Clari-Fi functie vaker te kunnen gebruiken.

Ondersteuning van Roon is (nog) niet aan de orde. Nu werkt de Mark Levinson besturingsapp gewoon prima; Roon is en blijft koning op het gebied van gebruiksgemak en intuïtieviteit. Navraag bij importeur Reference Sounds leert ons dat er in de fabriek in Connecticut wel gewerkt wordt aan integratie van de software die de ML 519 moet omtoveren tot een Roon-eindpunt. Een en ander hangt nog op certificering, maar het goede nieuws is dat het eraan komt.

De ‘519’ heeft ook (nog) geen MQA-support. Ook hier draaien de techneuten – volgens de importeur – overuren om de software en de certificering rond te krijgen. En dit is fijn, want streamingdienst Tidal heeft ondertussen al een flinke collectie aan MQA-albums in haar bibliotheek beschikbaar.

Als pre-amp of een No.526 als pre-amp

De Mark Levinson 519 heeft een variabele lijnuitgang, mits u dit zo instelt. Deze kan bij een oudere versterkercombinatie zonder remote een zekere meerwaarde bieden. Het inzetten van de No.519 als voorversterker behoort hiermee ook tot de mogelijkheid. Als handige feature.

Ook het uitgangsvolume is regelbaar

Ondanks dat de kwaliteit van de variabele lijnuitgang niet verkeerd is, haalt deze net niet de kwaliteit van een specifiek hiervoor bedoelde voorversterker. Deze laatstgenoemde haalt echt het maximale aan beleving uit uw muziek. We zouden juist verwachten dat het ontbreken van een extra schakel beter is voor de geluidskwaliteit. Maar nee. We missen zonder tussenkomst van een voorversterker de ‘magie’ die de No.519 voorheen wel de luisterruimte in wist te toveren.

De klankbalans van de No.519 direct op onze eigen eindversterker is onveranderd neutraal, maar alles klinkt wat droger, rauwer en minder verfijnd. Ook de imagingeigenschappen leveren op elk van de beoordelingscriteria een klein beetje in; we missen een nageldikte aan ruimtelijke informatie, geluidsdiepte en transiënt informatie waarmee een piano klinkt als een Steinway en niet als een ‘generieke’ piano. Alles klinkt een fractie platter, minder delicaat en met minder rust. Maar het kan. En dat telt ook.

Investeer in alle rust

Indien u de aankoop van een No.519 overweegt, dan adviseren we u hier op termijn dus ook een No.523 voorversterker bij aan te schaffen. Deze is met een verkoopprijs van 17.290 Euro heel goed betaalbaar. Deze voorversterker match dan weer heel mooi met een No. 534 eindversterker en deze kost weer hetzelfde als de ML No.519 netwerkspeler. En dat is fijn. Weet u precies hoeveel dagen u moet bijsparen wanneer u de set compleet zou willen hebben.

Want laten we eerlijk zijn. Tenzij u de 519 onderbrengt in een set van vergelijkbaar niveau, ontkomt u er uiteindelijk niet aan om een totale upgrade in te calculeren. Anders doet u de No.519 onrecht aan en dat mag niet. Vinden wij. We hebben het ook ‘maar’ over een upgrade van een kleine 65k in Euro’s. En ow… het eindresultaat… echt, dit is niet in geld uit te drukken. Evenals de blik in de ogen van uw partner wanneer deze ‘out-of-the-blue’ de rekening onder zijn of haar neus krijgt geduwd verwachten we. Want eerlijk is eerlijk; 65.000 Euro is ook voor de vermogenden onder ons nog steeds geen kleingeld.

Gebruikte componenten:

Versterking: Bryston 4B Cubed eindversterker
Bryston BP26 voorversterker met MPS2 voeding
DAC: Bryston BDA-3
Streamer: Bryston BDP-3
Cd-speler: Onkyo Integra DX3800 (transport)
Interlinks: Grimm TPR (gebalanceerd)
Speakerkabels: MIT T2 (bi-wire)
Luidsprekers: Usher MD2 Beryllium Series

7 REACTIES

  1. Ha Harro,
    Je enthousiasme begrijp ik. Ook dat dergelijke spelers voor de meesten te duur zijn. Na jaren gespeeld te hebben met onder andere de Levinson 31.5 plus bijbehorende DAC en dCS ben ik nu gezwicht misschien bezweken onder de Spectral cd speler. Mooier en beter wordt redbook cd volgens mijn oren niet. Ben ik gelukkig? Ja! Hoor je mij klagen? Ook ja want dit had ik niet voor mogelijk gehouden.
    Het zou een mooie uitdaging zijn voor Alpha audio om ook eens op dit niveau een vergelijking te maken. De Levinson 519 is top en duur en absurd goed. Voor meer veel meer wordt het nog beter. Zoals Gustav Mahler ooit zei “Das wichtigste in der Musik steht nicht in den Noten” maar een Spectral en waarschijnlijk een dCS Vivaldi laat het wel horen. Jammer dat de verschillen meteen bakken met geld kosten. Redbook cd is niet dood maar springlevend bewijzen deze merken.

    • Hi Geoffrey,

      Hele goede vraag. Het is wat lastig uitleggen, maar het heeft te maken met de algehele beleving. Dus klank, imaging en betrokkenheid bij de muziek. Op alle vlakken is er verschil tussen deze No.519 en de spelers in de multitest. Deze No.519 mag ook niet worden vergeleken met de voorgaande spelers.

      Bij bepaalde componenten wordt een heel goed resultaat behaald, maar maak je de rest van de keten telkens een stapje beter, dan stopt de verbetering van de geluidskwaliteit ‘ergens’.
      Bij deze No.519 speler kun je vervolgens nog een paar stapjes verder tot het moment dat de kwaliteit niet verder verbetert, ongeacht de toename van kwaliteit van de rest van de keten.

      Vergelijk het met een goedkope middenklasse cd-speler uit de jaren ’90. Ansich een hele aardige speler in een vergelijkbare middenklasse hifi set van die tijd, maar in een hedendaagse highend set is deze niet in staat om de luisteraar een zelfde beleving van de muziek te geven die een hedendaagse highend speler wel kan brengen.

      Hopelijk heb ik zo een en ander goed uitgelegd.

    • Hallo Theo,

      Dank voor het compliment. Dit is welhaast een niche in een nichemarkt. Toch zijn er genoeg mensen die niet schrikken van dergelijke investeringen. Ik verwacht zelfs dat er onder onze lezers een aanzienlijk aantal is dat zich deze producten kan veroorloven. Deze groep mogen we natuurlijk niet vergeten bij Alpha-Audio.