web analytics

Review: Mark Levinson No.519

Prijs: € 22990

Klank
Features
Optiek
Bouwwijze
Prijs
Mark Levinson No.519

Klank

We hebben de Mark Levinson zowel als cd-speler beluisterd, als streaming-unit via DLNA en via Tidal en tenslotte als streaming-voorversterker. De verschillen in klank tussen de verschillende (streaming) bronnen onderling zijn er wel, maar niet noemenswaardig. Bronnen klinken – uiteraard – allemaal een beetje anders, maar via de No.519 allemaal wel op het hoogst haalbare niveau. De voorversterkerfunctie is een handige feature, maar hierover later in deze review meer.

Klankbalans

Ten opzichte van onze eigen referentie heeft de ML No.519 een meer warm-neutrale klankbalans. De weergave is bijzonder open en vooral dynamisch. In het hoog ervaren we een licht polijstende werking, waardoor de weergave wel zijn snelheid en detail behoudt, maar nergens een over-gedetailleerde indruk wekt. Subtiel en verfijnd zijn kernwoorden die passen bij de signatuur van deze No.519.

In het middengebied laat de No.519 nergens een randje of enige vorm van felheid horen. Klappen van slagwerk klinken kurkdroog en hebben een flinke impact. Koperblazers worden weer wat getemd en zullen nooit pijnlijke trommelvliezen bezorgen. Koperwerk behoudt de warme koperklank zonder hardheid of scherpe randjes. Stemmen krijgen een fractie meer aan gewicht en autoriteit, maar worden niet te groot of te vet. Wij ervaren dit als prettig.

Laag en midlaag hebben een stevige punch, maar worden nergens ‘gepushed’. Instrumenten krijgen een fractie meer aan body, maar ook deze worden nooit groter gemaakt dan deze in werkelijkheid zijn. Het sublaag wordt krachtig en perfect gecontroleerd weergegeven. Kan soms voor een enorme luchtverplaatsing zorgen en het bouwt met gemak een zalige ambiance op in onze luisterruimte.

Imaging

Waar de klankbalans van een component zeer smaak gebonden is, onderscheidt een highend component zich vooral op imaging eigenschappen. Deze eigenschappen zijn bij de Mark Levinson No.519 van exceptioneel hoog niveau. Hoger niveau dan de meeste producten die we ter review krijgen aangeboden. De prijs is ook wat hoger, dus we hanteren ook iets strengere criteria bij deze No.519.

We ervaren de ML No.519 niet zozeer als een up-front performer, maar presenteert de muzikale arena wat meer laid-back ter hoogte van de luidsprekers. De 519 zet instant een brede soundstage neer en zet de muzikale achtergrondinformatie heel realistisch in de achtergrond neer. Hierbij kan de Mark Levinson de indruk wekken de wand achter de speakers een paar meter naar achter te verplaatsen.

De voorgrond schiet maximaal een halve meter voor de luidsprekers. En alles tussen de voor- en achtergrond staat, op een logische plek op dit ‘podium’. De positionering van stemmen in het geluidsbeeld is hierbij fenomenaal. Deze worden uiterst precies en vooral niet te groot gepresenteerd.

Hetzelfde bij de weergave van (bijvoorbeeld) een concertpiano. Deze staat op een logische plek op het muzikale podium. We kunnen deze met gesloten ogen aanwijzen in het geluidsbeeld. Galm en reflecties die in de opnameruimte zijn vastgelegd, worden natuurgetrouw via de wanden naar de luisterpositie overgebracht. We beluisteren een piano dus in zijn volle glorie.

Piepjes en klopjes van de pedalen blijven daar waar deze thuishoren; op de achtergrond direct bij de piano. We ervaren bovenal heel veel ‘rust’ in de weergave. Dit alles klinkt zo gemakkelijk, maar lang niet elk hifi-component is hiertoe in staat. Soms een beetje, maar lang niet altijd op het niveau van deze No. 519.

Gerelateerde berichten

AudioQuest Rocket 44

Review AudioQuest Rocket 44 luidsprekerkabel

Klank InhoudVeel luisteraars vragen zich (terecht) af in hoeverre het prijsverschil tussen een dure en goedkope luidsprekerkabel de moeite waard is. Wij nemen de proef op de som en vervangen op onze geluidsset de luidsprekerkabel Van den Hul The Clearwater voor de AudioQuest Rocket 44. Het resultaat van deze switch is weerzinwekkend!

For the Record - Mart Smeets

Review Mart Smeets – For the Record

Klank InhoudMart Smeets, geboren als Martinus Jan Smeets, 11 januari 1947 te Arnhem. Iedereen kent Mart Smeets natuurlijk van Studio Sport. Logisch: sinds het begin der tijden, 1974, is hij het gezicht van Studio Sport. Al 38 jaren lang brengt hij jaarlijks een maand lang verslag van de Tour de France. Dat doet hij met deskundig […]

7 reacties

  1. Ha Harro,
    Je enthousiasme begrijp ik. Ook dat dergelijke spelers voor de meesten te duur zijn. Na jaren gespeeld te hebben met onder andere de Levinson 31.5 plus bijbehorende DAC en dCS ben ik nu gezwicht misschien bezweken onder de Spectral cd speler. Mooier en beter wordt redbook cd volgens mijn oren niet. Ben ik gelukkig? Ja! Hoor je mij klagen? Ook ja want dit had ik niet voor mogelijk gehouden.
    Het zou een mooie uitdaging zijn voor Alpha audio om ook eens op dit niveau een vergelijking te maken. De Levinson 519 is top en duur en absurd goed. Voor meer veel meer wordt het nog beter. Zoals Gustav Mahler ooit zei “Das wichtigste in der Musik steht nicht in den Noten” maar een Spectral en waarschijnlijk een dCS Vivaldi laat het wel horen. Jammer dat de verschillen meteen bakken met geld kosten. Redbook cd is niet dood maar springlevend bewijzen deze merken.

    1. Hi Geoffrey,

      Hele goede vraag. Het is wat lastig uitleggen, maar het heeft te maken met de algehele beleving. Dus klank, imaging en betrokkenheid bij de muziek. Op alle vlakken is er verschil tussen deze No.519 en de spelers in de multitest. Deze No.519 mag ook niet worden vergeleken met de voorgaande spelers.

      Bij bepaalde componenten wordt een heel goed resultaat behaald, maar maak je de rest van de keten telkens een stapje beter, dan stopt de verbetering van de geluidskwaliteit ‘ergens’.
      Bij deze No.519 speler kun je vervolgens nog een paar stapjes verder tot het moment dat de kwaliteit niet verder verbetert, ongeacht de toename van kwaliteit van de rest van de keten.

      Vergelijk het met een goedkope middenklasse cd-speler uit de jaren ’90. Ansich een hele aardige speler in een vergelijkbare middenklasse hifi set van die tijd, maar in een hedendaagse highend set is deze niet in staat om de luisteraar een zelfde beleving van de muziek te geven die een hedendaagse highend speler wel kan brengen.

      Hopelijk heb ik zo een en ander goed uitgelegd.

    1. Hallo Theo,

      Dank voor het compliment. Dit is welhaast een niche in een nichemarkt. Toch zijn er genoeg mensen die niet schrikken van dergelijke investeringen. Ik verwacht zelfs dat er onder onze lezers een aanzienlijk aantal is dat zich deze producten kan veroorloven. Deze groep mogen we natuurlijk niet vergeten bij Alpha-Audio.

Geef een reactie