web analytics

Review: Mark Levinson No.519

Mark Levinson No.519

Techniek

Mooi en geordend van opbouw.

Intern is de No.519 overzichtelijk en modulair opgebouwd. Elke functie heeft een eigen print en deze printen zijn via connectors met elkaar verbonden. Niet alleen het servicen en upgraden van de machine wordt hiermee een stuk eenvoudiger, ook de kans op instraling en interferentie neemt op deze manier – dus door het ontbreken van kabelverbindingen – substantieel af.

Alle audio printen zijn discreet ontworpen. Hierbij zijn deze opgebouwd met op klank geselecteerde militair gespecificeerde componenten en de boards zijn volledig symmetrisch en dual-mono vormgegeven. Mark Levinson betitelt dit als ‘Pure Path’. Het analoge Pure Path audioboard is bovendien voorzien van een volledig in klasse A opgebouwde hoofdtelefoonversterker. Deze kan, volgens de fabrikant, probleemloos hoofdtelefoons tot een impedantie van 32 Ohm aansturen.

De fabrikant haar beproefde de Mark Levinson Precision Link DAC toegepast. Deze is voorzien van een ESS-convertorchip en een hoogwaardige precisieklok die alle inkomende digitale signalen opnieuw klokt. Deze DAC-stage speelt tot DSD 2x, kan verder overweg met zo ongeveer alle in de industrie ondersteunde bestandsformaten en laat echt verschrikkelijk veel aan detail en micro-informatie in de muziek horen.

De machine draait op een Precision Stream Linux computer voorzien van een 32-bit ARM Cortex 1GHz processor waarvoor de fabrikant eigen custom programmatuur heeft ontwikkeld. Alle functionaliteit is in de software geïmplementeerd en kan, na verloop van tijd, via firmware upgrades worden aangepast aan toekomstige ontwikkelingen van de markt of bij de fabrikant. Meer informatie over de interne technieken vindt u op de website van de fabrikant.

Pre-Amp

De lijnuitgang is naar wens met een vast of variabel uitgangsniveau uit te sturen. Het analoge uitgangssignaal wordt hierbij analoog geregeld middels een zogenaamd R2R-laddernetwerk. Deze wordt digitaal aangestuurd en geruisloos met transistors geregeld. Het analoge signaal wordt via deze methode nagenoeg zonder verlies verzwakt en het kanaalverschil is hierbij over de gehele linie nihil. Een hele mooie, maar dure techniek. Behalve als hoogwaardige DAC kan de No.519 zodoende ook als voorversterker worden gebruikt om zowel een eindversterker of een set actieve speakers aan te sturen.

Gerelateerde berichten

T+A Power plant en Music Player

Techniek InhoudT+A draait alweer dertig jaar mee in de hifi-wereld. Conservatief zijn ze echter allerminst. En dat laat hun nieuwe E-serie met de opvallende, technisch vooruitstrevende Music Player en Power Plant goed zien. Of beter gezegd: horen en voelen.

Denon PMA50 DCD50

User Review Denon Design Series

Techniek InhoudOnlangs hebben we lezers met de nieuwe Denon Design laten spelen. Altijd interessant, want: wat vinden onze lezers nu van de spullen? Lezer Geert De Pryck heeft de set een paar weken thuis gehad. Hieronder kunt u lezen wat hij van de Denon DCD en PMA 50 vindt. 

7 reacties

  1. Ha Harro,
    Je enthousiasme begrijp ik. Ook dat dergelijke spelers voor de meesten te duur zijn. Na jaren gespeeld te hebben met onder andere de Levinson 31.5 plus bijbehorende DAC en dCS ben ik nu gezwicht misschien bezweken onder de Spectral cd speler. Mooier en beter wordt redbook cd volgens mijn oren niet. Ben ik gelukkig? Ja! Hoor je mij klagen? Ook ja want dit had ik niet voor mogelijk gehouden.
    Het zou een mooie uitdaging zijn voor Alpha audio om ook eens op dit niveau een vergelijking te maken. De Levinson 519 is top en duur en absurd goed. Voor meer veel meer wordt het nog beter. Zoals Gustav Mahler ooit zei “Das wichtigste in der Musik steht nicht in den Noten” maar een Spectral en waarschijnlijk een dCS Vivaldi laat het wel horen. Jammer dat de verschillen meteen bakken met geld kosten. Redbook cd is niet dood maar springlevend bewijzen deze merken.

    1. Hi Geoffrey,

      Hele goede vraag. Het is wat lastig uitleggen, maar het heeft te maken met de algehele beleving. Dus klank, imaging en betrokkenheid bij de muziek. Op alle vlakken is er verschil tussen deze No.519 en de spelers in de multitest. Deze No.519 mag ook niet worden vergeleken met de voorgaande spelers.

      Bij bepaalde componenten wordt een heel goed resultaat behaald, maar maak je de rest van de keten telkens een stapje beter, dan stopt de verbetering van de geluidskwaliteit ‘ergens’.
      Bij deze No.519 speler kun je vervolgens nog een paar stapjes verder tot het moment dat de kwaliteit niet verder verbetert, ongeacht de toename van kwaliteit van de rest van de keten.

      Vergelijk het met een goedkope middenklasse cd-speler uit de jaren ’90. Ansich een hele aardige speler in een vergelijkbare middenklasse hifi set van die tijd, maar in een hedendaagse highend set is deze niet in staat om de luisteraar een zelfde beleving van de muziek te geven die een hedendaagse highend speler wel kan brengen.

      Hopelijk heb ik zo een en ander goed uitgelegd.

    1. Hallo Theo,

      Dank voor het compliment. Dit is welhaast een niche in een nichemarkt. Toch zijn er genoeg mensen die niet schrikken van dergelijke investeringen. Ik verwacht zelfs dat er onder onze lezers een aanzienlijk aantal is dat zich deze producten kan veroorloven. Deze groep mogen we natuurlijk niet vergeten bij Alpha-Audio.

Geef een reactie