Review Marantz PM-10 en SA-10

• SA-10: mooi loopwerk
  • SA-10: mooie dac

• PM-10: hoewel al energieker...
  • ... nog steeds niet koning dynamiek. SA-10: speler vanaf usb is niet ideaal.
  • Prijs: € 6999 - 7999

Marantz PM10 - SA10

De Marantz PM-10 en SA-10 zijn zonder meer prachtige hifi / high-end audio componenten. Knap is dat Marantz keer op keer de juiste signatuur weet mee te geven. Het zijn onmiskenbaar Marantz-producten. Maar wel net weer even beter. Met name de PM-10 heeft ons verrast.

De Marantz PM-10 heeft iets meer punch meegekregen, wat naar onze mening een goede stap is geweest. De PM-10 weet echter ook rust te behouden. Iets wat kenmerkend is voor Marantz. Tel daar een grote sound-stage bij op en heel wat detail (wat vooral bij akoestisch werk zorgt voor het juiste timbre) en er staat een uitstekende versterker te spelen.

Met de SA-10 heeft Marantz een high-end alles-eter gelanceerd. CD, SACD, file-based audio én een dac... een goede dac. En dat voor een keurige prijs.

Specificaties Marantz 10-series

Marantz PM-10

Vermogen 200 watt / 8 Ohm – 400 watt / 4 Ohm
    Inputs 2 x balanced, 4 x single ended, 1 x phono
    Uitgangen 1 x single ended, 1 x record
    Hoofdtelefoon Ja
    Bandbreedte 5 Hz – 50 kHz
    Dempingsfactor 500
    Signaal / ruis 111 dB – 2volt
    Prijs 7999 euro

Marantz SA-10

Aantal kanalen 2
    Soort cd’s Cd, sacd
    Files Wav, mp3, aac, wma, alac, DSD
    Ingangen USB-A
    DAC Optisch, coax, usb
    Sampling rates (usb) Tot 192 kHz (DSD 5,6 / alac tot 96 kHz)
    iPod Ja
    Prijs 6999 euro

nad-c388

Impressie NAD C388

Specificaties Marantz 10-series Inhoud 1. Inleiding2. Klasse D3. CD, DAC en USB4. De set-up5. De klank6. Specificaties Marantz 10-seriesReactiesWe hebben de afgelopen dagen de NAD C388 op de redactie gehad. Een prettige partner die laat zien waar NAD de komende jaren op gaat focussen: modulaire apparaten waarbij de gebruiker zelf kan kiezen wat hij of […]

Marantz KI Ruby

Video Marantz KI Ruby

Specificaties Marantz 10-series Inhoud 1. Inleiding2. Klasse D3. CD, DAC en USB4. De set-up5. De klank6. Specificaties Marantz 10-seriesReactiesVeertig jaar diensverband… dat is bijzonder. Om die reden heeft Ken Ishiwata een speciale editie uitgebracht van een versterker en cd-speler: de Marantz KI-Ruby. Waarom Ruby? Omdat een robijn voor een veertig jarig huwelijk staat. Simpel dus… […]

19 reacties

1. In primeur gehoord op x-fi. Klonk bijzonder goed. Inderdaad een pak neutraler. Vond de q acoustics speakers niet de beste match maar wel veel controle en een mooie sprankeling.

De speakers waren ook bewust heel erg ingedraaid zodat meerdere mensen min of meer een stereobeeld kregen hoorde ik van de Engelse verantwoordelijke van Marantz.

1. Klinkt echt prima. Met de premium versie kun je kiezen hoeveel data je gebruikt. En in de extreme stand hoog data verbruik maar een fenomenaal geluid. Tidal is op papier beter. Maar ik vindt Spotify prima. Heb ook Deezer geprobeerd deze heeft meer tracks. Ben ook liefhebber van klassiek en jazz maar de keuze van andere muziek genres is van Spotify uitgebreider. Heb 1 Terra byte met muziek, kast vol met CD’s etc. etc. Maar als je Spotify hebt dan vindt je bijna alles. Zodra de financiën het toelaten ga ik luisteren hoe ‘n top streamer klinkt. Streaming wordt de standaard. Waarom? Je kunt zelf bepalen wanneer je hoort wat jij wilt. En geloof me niemand heeft zoveel muziek aan LP’s / CD’s bij hem / haar in de kast staan.

1. Dag Fernand… Dat ligt geheel aan de luisteraar en de wensen / eisen die deze stelt. Ik heb mijn hele leven al tracks geluisterd. Alleen als een album écht een ‘verhaal’ vertelt luister ik hem van A-Z af.

1. Fernand dat deed ik eerst ook, maar als Spotify de hele dag aanstaat komt het vaak voor dat je dit vergeet.

2. Dat moet ik toegeven ik luister niet altijd met aandacht. Maar op het moment dat je ‘n nummer hoort die je kippenvel bezorgd dan ongeacht waar ik mee bezig bent mijn volle aandacht krijgt.

1. Ik luister niet als ik piano spelen studeer. Maar verder staat Spotify de hele dag aan. Maar verander vaak b.v. van J. Loessier trio naar folk muziek uit Roemenië / 9e van Beethoven / Astrud Gilberto etc. En met de radio functie van Spotify maak je soms kennis met muzikanten waar je nog nooit gehoord hebt. Als je van muziek houdt is niet alleen een top installatie belangrijk. Het allerbelangrijkste de keuze van de muziek die je kan draaien. Leve streaming. Weet zeker dat Marantz met ‘n muziek server komt die we allemaal willen hebben.

1. Echt Jaap hartelijk dank voor het opperen van streaming. Vond het raar toen apple de iPhone introduceerde daar had je Laptop toch voor. Over 5 jaar is er niemand die zich stoort aan het verdwijnen van radiozenders. Niemand met ‘n provider zoekt nog naar een station. Je tikt Mat en je ziet Bach’s werk van diverse muzikanten.

1. Zodra ik het kan betalen schaf ik de beste streamer aan. Een buizen amp en ESL 2912. En naast Spotify ‘n Tidal abonnement. CD’s of iets dergelijks zet ik alleen op als mijn provider storing heeft. Vroeger zaten we achter PC van 1mtr. hoog nu de smartphone of tablet. De radio / CD speler e.d. is straks geschiedenis.

2. Dag Jaap, mijn reactie is laat maar moet toegeven dat. Alleen perfecte kwaliteit van stream en apparatuur instaat is. Om ‘n werk met veel instrumenten en dito melodieën en of begeleidings partijen juist weer te geven. Het is anders onmogelijk het werk van elk instrument afzonderlijke te onderscheiden. Geoffrey opperde dat €14998,– het dubbele van zijn voorganger is. Maar deze serie is elke Eurie?waard.

2. Was ben en blijf onder de indruk van dit merk. Mijn versterker “ander merk” was kapot en schafte de M-CR 611 aan. Die in verhouding “materiaal /prijs” Yugo : Bentley maar dit is beslist niet het geval met de weergave. Omdat Jaap het vaak heeft over streaming een abonnement genomen op Spotify en wanneer je de stand in de app zet op extreem dan gaat je mond open van verbazing. Je hoort echt de akoestiek van de concertzaal “met high end speakers natuurlijk ” Er zijn veel duurdere merken, maar of die beter klinken, misschien, maar beslist niet in dezelfde verhouding als de prijs. Als je het kunt betalen heb je met deze set verre van een miskoop. Maar geef de luidsprekers echt de ruimte, liefst niet < 1mtr. naast en achter de box.