De klank
Inhoud
We hebben in totaal een ruime week met de Marantz gespeeld. Naast onze combinatie met de Pass Labs XP10 die een setje AVM 30th Edition aanstuurt op dat moment. We kunnen kort zijn: de verschillen tussen die twee sets zijn groot. Het is gewoon een compleet ander geluid. Geen kwestie van beter of slechter, maar gewoon totaal verschillend.
Subtiel
De Marantz PM-10 en SA-10 zijn apparaten die voor Marantz-liefhebbers een heel herkenbare sound zullen hebben. Het is wat ingetogen, rustig, subtiel en opvallend vloeiend. Toch weet de PM-10 ons ook nog te verrassen met wat extra dynamiek en meer punch dan we gewend zijn van de Japanners. Dit zal te danken (het is positief, toch?) zijn aan de nieuwe klasse-D opzet in BTL.
Stappen we even naar de SA-10 – we hebben deze vooral als DAC ingezet – dan horen we een bijzonder net plaatje. Het is vrij van hardheid en weet zonder meer een keurig 3D-plaatje te realiseren. Het is niet te vergelijken met een dac van 7000 euro – de Pavane wint zonder twijfel op gebied van detail en lucht – maar dat zou ook zinloos zijn. De Maranatz SA-10 is een multifunctioneel apparaat. Het is een speler van optische media, dac én een file-speler (via usb). Kortom: een alleskunner.
Met dat in het achterhoofd is het indrukwekkend wat Marantz heeft gedaan. De dac is fijn, de speler is bijzonder goed (prachtig loopwerk!) en usb-audio spelen gaat best aardig. Al missen we hier écht een app. Een usb-stick lezen gaat prima, maar vervolgens files zoeken is niet heel handig. Maar goed: usb-audio vanaf een laptop of pc gaat weer uitstekend. Afhankelijk van het besturingssysteem is het een kwestie van een kabel erin, driver installeren en spelen maar.
Wij hebben Foobar gebruikt en dat werkt uitstekend. Via JPlay nog net wat beter, maar die verschillen zijn niet heel groot (wel hoorbaar).
Bij elkaar…?
We hebben heel wat muziek laten langskomen. Angus & Julia Stone (prachtig… aanrader!), Massive Attack, Fink… Radiohead… Steven Wilson… wat klassiek werk… zeg het maar. De Marantz vindt het allemaal best. Al merken we dat de ‘Marantz-tuning’ niet écht top is voor elektronische muziek.
Akoestisch werk aan de andere kant… dat gaat juist heel goed. Het gitaarwerk en de vocalen bij Angus & Julia Stone krijgen een organische feel mee die we zonder meer kunnen waarderen. Massive Attack mist net wat kick… Daar is ‘rauwe power’ en wat meer laagdruk wel wenselijk. Al mogen we niet klagen… het blijft het topsegment waar we het over hebben.
In primeur gehoord op x-fi. Klonk bijzonder goed. Inderdaad een pak neutraler. Vond de q acoustics speakers niet de beste match maar wel veel controle en een mooie sprankeling.
De speakers waren ook bewust heel erg ingedraaid zodat meerdere mensen min of meer een stereobeeld kregen hoorde ik van de Engelse verantwoordelijke van Marantz.
Met Spotify !
Klinkt echt prima. Met de premium versie kun je kiezen hoeveel data je gebruikt. En in de extreme stand hoog data verbruik maar een fenomenaal geluid. Tidal is op papier beter. Maar ik vindt Spotify prima. Heb ook Deezer geprobeerd deze heeft meer tracks. Ben ook liefhebber van klassiek en jazz maar de keuze van andere muziek genres is van Spotify uitgebreider. Heb 1 Terra byte met muziek, kast vol met CD’s etc. etc. Maar als je Spotify hebt dan vindt je bijna alles. Zodra de financiën het toelaten ga ik luisteren hoe ‘n top streamer klinkt. Streaming wordt de standaard. Waarom? Je kunt zelf bepalen wanneer je hoort wat jij wilt. En geloof me niemand heeft zoveel muziek aan LP’s / CD’s bij hem / haar in de kast staan.
Prima, het enige nadeel met streamen en al zeker met spotify en dergelijke is het gevaar dat muziek behangpapier wordt. Ik bedoel hoe vaak luisteren we nog een volledige album uit ?
Dag Fernand… Dat ligt geheel aan de luisteraar en de wensen / eisen die deze stelt. Ik heb mijn hele leven al tracks geluisterd. Alleen als een album écht een ‘verhaal’ vertelt luister ik hem van A-Z af.
En die plaatsen we bij favoriete albums in onze app he Jaap, is het niet ?
Fernand dat deed ik eerst ook, maar als Spotify de hele dag aanstaat komt het vaak voor dat je dit vergeet.
Uiteraard! 🙂
Dat moet ik toegeven ik luister niet altijd met aandacht. Maar op het moment dat je ‘n nummer hoort die je kippenvel bezorgd dan ongeacht waar ik mee bezig bent mijn volle aandacht krijgt.
Soms speelt er hier tijdens de dag niets of stillekes, in de vooravond maak ik een keuze uit mijn collectie en meestal heb ik al iets in gedachten daarvoor
Ik luister niet als ik piano spelen studeer. Maar verder staat Spotify de hele dag aan. Maar verander vaak b.v. van J. Loessier trio naar folk muziek uit Roemenië / 9e van Beethoven / Astrud Gilberto etc. En met de radio functie van Spotify maak je soms kennis met muzikanten waar je nog nooit gehoord hebt. Als je van muziek houdt is niet alleen een top installatie belangrijk. Het allerbelangrijkste de keuze van de muziek die je kan draaien. Leve streaming. Weet zeker dat Marantz met ‘n muziek server komt die we allemaal willen hebben.
Ik stel voor het gesprek te verplaatsen naar het forum: http://alpha-audio.nl/forums/topic/hoe-gebruiken-jullie-spotify-en-andere-diensten/
Zo heb ik Angus & Julia Stone ontdekt. Geweldige band… zou ik anders nooit hebben gehoord.
Echt Jaap hartelijk dank voor het opperen van streaming. Vond het raar toen apple de iPhone introduceerde daar had je Laptop toch voor. Over 5 jaar is er niemand die zich stoort aan het verdwijnen van radiozenders. Niemand met ‘n provider zoekt nog naar een station. Je tikt Mat en je ziet Bach’s werk van diverse muzikanten.
Het verschil tussen 320 kbps en lossless is wel hoorbaar op een goede streamer en dito set hoor. Maar ja: Spotify is zeker prima. En in veel gevallen goed genoeg.
Zodra ik het kan betalen schaf ik de beste streamer aan. Een buizen amp en ESL 2912. En naast Spotify ‘n Tidal abonnement. CD’s of iets dergelijks zet ik alleen op als mijn provider storing heeft. Vroeger zaten we achter PC van 1mtr. hoog nu de smartphone of tablet. De radio / CD speler e.d. is straks geschiedenis.
Radio denk ik niet… gewoon in een andere vorm. Net als TV… Maar dit raakt wat off topic…
Dag Jaap, mijn reactie is laat maar moet toegeven dat. Alleen perfecte kwaliteit van stream en apparatuur instaat is. Om ‘n werk met veel instrumenten en dito melodieën en of begeleidings partijen juist weer te geven. Het is anders onmogelijk het werk van elk instrument afzonderlijke te onderscheiden. Geoffrey opperde dat €14998,– het dubbele van zijn voorganger is. Maar deze serie is elke Eurie?waard.
Was ben en blijf onder de indruk van dit merk. Mijn versterker “ander merk” was kapot en schafte de M-CR 611 aan. Die in verhouding “materiaal /prijs” Yugo : Bentley maar dit is beslist niet het geval met de weergave. Omdat Jaap het vaak heeft over streaming een abonnement genomen op Spotify en wanneer je de stand in de app zet op extreem dan gaat je mond open van verbazing. Je hoort echt de akoestiek van de concertzaal “met high end speakers natuurlijk ” Er zijn veel duurdere merken, maar of die beter klinken, misschien, maar beslist niet in dezelfde verhouding als de prijs. Als je het kunt betalen heb je met deze set verre van een miskoop. Maar geef de luidsprekers echt de ruimte, liefst niet < 1mtr. naast en achter de box.