Review Marantz PM-10 en SA-10

• SA-10: mooie dac

• PM-10: hoewel al energieker...
  • ... nog steeds niet koning dynamiek. SA-10: speler vanaf usb is niet ideaal.
  • Prijs: € 6999 - 7999

Marantz PM10 - SA10

CD, DAC en USB

De Marantz SA-10 verenigd een (sa)cd-speler met een dac die tevens usb-audio accepteert. Inclusief dsd-materiaal natuurlijk.Het loopwerk die dit alles moet kunnen verwerken komt bij Denon vandaan. We hebben deze eerder gezien in de DCD-2500NE speler. Destijds vroegen we ons al af waarom Denon in (****)naam een eigen loopwerk ging ontwikkelen. Nu zien we dat de D&M-group veel meer plannen had met dit mooie loopwerk.

Chipjes

Als hart zien we een AKM-dac die alle formats accepteert. Een Burr brown fungeert als input-receiver en een Xmos-fpga regelt het usb-signaal. We zien overigens nog meer processors. Twee SHARC DSP-processoren, een Altera MAX-V en een processor die we niet kunnen plaatsen. Alles heeft Marantz netjes onder een verkoperd kapje verwerkt. Het ziet er werkelijk subliem uit van binnen.

De reden dat er zoveel processoren nodig zijn, heeft te maken met het feit dat deze speler tevens bestanden vanaf cd én usb kan spelen. Dus mp3, flac, wav, etc. Er zijn dan decoders nodig om de files te herkenen en te decoderen.

Sony PS HX500

Review Sony PS HX500 platenspeler

CD, DAC en USB Inhoud 1. Inleiding2. Klasse D3. CD, DAC en USB4. De set-up5. De klank6. Specificaties Marantz 10-seriesReactiesHet moest er een keer van komen; de eerste review van een platenspeler op Alpha-Audio! Wel doen we dat op de Alpha-manier: we testen de Sony PS HX500: een platenspeler waarmee u vinyl kunt digitaliseren in […]

Swans M1

CD, DAC en USB Inhoud 1. Inleiding2. Klasse D3. CD, DAC en USB4. De set-up5. De klank6. Specificaties Marantz 10-seriesReactiesEen degelijke set monitorluidsprekers voor 1.250 euro? En dan ook nog uitgevoerd met een bandtweeter en weggewerkt in een keurig, chique ogend kastje? ?Dat kan niet!?, zal de doorgewinterde hifi-liefhebber zeggen. Daar moet de hifi-maffia achter […]

19 reacties

1. In primeur gehoord op x-fi. Klonk bijzonder goed. Inderdaad een pak neutraler. Vond de q acoustics speakers niet de beste match maar wel veel controle en een mooie sprankeling.

De speakers waren ook bewust heel erg ingedraaid zodat meerdere mensen min of meer een stereobeeld kregen hoorde ik van de Engelse verantwoordelijke van Marantz.

1. Klinkt echt prima. Met de premium versie kun je kiezen hoeveel data je gebruikt. En in de extreme stand hoog data verbruik maar een fenomenaal geluid. Tidal is op papier beter. Maar ik vindt Spotify prima. Heb ook Deezer geprobeerd deze heeft meer tracks. Ben ook liefhebber van klassiek en jazz maar de keuze van andere muziek genres is van Spotify uitgebreider. Heb 1 Terra byte met muziek, kast vol met CD’s etc. etc. Maar als je Spotify hebt dan vindt je bijna alles. Zodra de financiën het toelaten ga ik luisteren hoe ‘n top streamer klinkt. Streaming wordt de standaard. Waarom? Je kunt zelf bepalen wanneer je hoort wat jij wilt. En geloof me niemand heeft zoveel muziek aan LP’s / CD’s bij hem / haar in de kast staan.

1. Dag Fernand… Dat ligt geheel aan de luisteraar en de wensen / eisen die deze stelt. Ik heb mijn hele leven al tracks geluisterd. Alleen als een album écht een ‘verhaal’ vertelt luister ik hem van A-Z af.

1. Fernand dat deed ik eerst ook, maar als Spotify de hele dag aanstaat komt het vaak voor dat je dit vergeet.

2. Dat moet ik toegeven ik luister niet altijd met aandacht. Maar op het moment dat je ‘n nummer hoort die je kippenvel bezorgd dan ongeacht waar ik mee bezig bent mijn volle aandacht krijgt.

1. Ik luister niet als ik piano spelen studeer. Maar verder staat Spotify de hele dag aan. Maar verander vaak b.v. van J. Loessier trio naar folk muziek uit Roemenië / 9e van Beethoven / Astrud Gilberto etc. En met de radio functie van Spotify maak je soms kennis met muzikanten waar je nog nooit gehoord hebt. Als je van muziek houdt is niet alleen een top installatie belangrijk. Het allerbelangrijkste de keuze van de muziek die je kan draaien. Leve streaming. Weet zeker dat Marantz met ‘n muziek server komt die we allemaal willen hebben.

1. Echt Jaap hartelijk dank voor het opperen van streaming. Vond het raar toen apple de iPhone introduceerde daar had je Laptop toch voor. Over 5 jaar is er niemand die zich stoort aan het verdwijnen van radiozenders. Niemand met ‘n provider zoekt nog naar een station. Je tikt Mat en je ziet Bach’s werk van diverse muzikanten.

1. Zodra ik het kan betalen schaf ik de beste streamer aan. Een buizen amp en ESL 2912. En naast Spotify ‘n Tidal abonnement. CD’s of iets dergelijks zet ik alleen op als mijn provider storing heeft. Vroeger zaten we achter PC van 1mtr. hoog nu de smartphone of tablet. De radio / CD speler e.d. is straks geschiedenis.

2. Dag Jaap, mijn reactie is laat maar moet toegeven dat. Alleen perfecte kwaliteit van stream en apparatuur instaat is. Om ‘n werk met veel instrumenten en dito melodieën en of begeleidings partijen juist weer te geven. Het is anders onmogelijk het werk van elk instrument afzonderlijke te onderscheiden. Geoffrey opperde dat €14998,– het dubbele van zijn voorganger is. Maar deze serie is elke Eurie?waard.

2. Was ben en blijf onder de indruk van dit merk. Mijn versterker “ander merk” was kapot en schafte de M-CR 611 aan. Die in verhouding “materiaal /prijs” Yugo : Bentley maar dit is beslist niet het geval met de weergave. Omdat Jaap het vaak heeft over streaming een abonnement genomen op Spotify en wanneer je de stand in de app zet op extreem dan gaat je mond open van verbazing. Je hoort echt de akoestiek van de concertzaal “met high end speakers natuurlijk ” Er zijn veel duurdere merken, maar of die beter klinken, misschien, maar beslist niet in dezelfde verhouding als de prijs. Als je het kunt betalen heb je met deze set verre van een miskoop. Maar geef de luidsprekers echt de ruimte, liefst niet < 1mtr. naast en achter de box.