Review Marantz PM-10 en SA-10

• SA-10: zeer breed inzetbaar
  • SA-10: mooi loopwerk
  • SA-10: mooie dac

• PM-10: hoewel al energieker...
  • ... nog steeds niet koning dynamiek. SA-10: speler vanaf usb is niet ideaal.
    • Marantz PM10 - SA10

Het is nogal een statement van Marantz. Een serie boven hun 11-series. En dan een prijsstijging van bijna 100%. Dan moet het wel héél erg goed zijn nietwaar? Wij bekijken de nieuwe referentie-serie van de Japanners: de Marantz PM-10 en Marantz SA-10.

Marantz is één van die merken die een bijzonder trouwe achterban weet te houden. Dat zien we duidelijk op Alpha Audio. Soms krijgen we zelfs boze e-mails als we een bepaald product niet zo interessant vinden. (Het is maar een mening trouwens…).Dat zegt heel wat. Want dat gebeurt zelden bij andere merken.

Zo’n achterban is bijzonder anno 2017, want veel consumenten zijn helemaal niet mee zo merktrouw. Zelfs de auto-industrie merkt dat… Hoe Marantz dat heeft weten te realiseren is ons echt een raadsel. Want met alleen degelijke producten redt je dat niet. Er zijn genoeg concurrenten die uitstekende producten maken, maar niet zo’n trouwe ‘fanbase’ hebben. Wees hier zuinig op, Marantz!

Marantz 10-series

De nieuwe Marantz 10-series staat met 7999 voor de PM-10 en 6999 voor de SA-10 ruim boven de 11-series. Het is dan ook het nieuwe paradepaardje van de Japanners. Het is een (vrijwel) no-compromise set die alles verenigd wat Marantz nu kan bieden. De beste versterking, beste dac, beste loopwerk voor (sa)cd en niet te vergeten: computer audio via usb.

Het is ons opgevallen dat er (nog?) geen 10-series streamer is. De NA-11S1 is vooralsnog de top-speler die u kunt combineren met deze set. Of dat gaat veranderen, weten we niet.

NuForce BE Free8 in-ears

Video NuForce BE Free8 bluetooth in-ears

Compleet draadloos. Zelfs geen draadje tussen de twee dopjes. Dat geeft heerlijk vrijheid natuurlijk. En het wordt bijna noodzakelijk nu Apple zijn hoofdtelefoon uitgang heeft verwijderd. Ja: via lightning is het nog mogelijk een setje aan te sluiten. Maar goed: feit is ook… bijna niemand wil nog een kabeltje aan zijn hoofdtelefoon. Zijn we nu […]

Teufel Cubicon 2 satelliet open

Review Teufel Cubicon 2 en Decoderstation 7

Teufel is een fabrikant die zich behoorlijk richt op streaming en av-setups. De Cubicon 2 met decoderstation 7 – officiele naam: Central AV | Cubicon 2 – is daar een goed voorbeeld van. De compacte kit bestaat uit een 5.1-luidsprekersysteem en een klein kastje met talloze ingangen, waaronder hdmi. Ideaal voor wie een compact av-systeem […]

Rotel RDV 1080

Rotel is al lang bezig met audio. Ongeveer veertig jaar om een idee te geven. De laatste jaren heeft het merk zich met veel succes gestort op de home cinema. De AV-processors en receivers zijn een gigantisch succes, maar het merk heeft daarnaast ook een indrukwekkende lijn stereoproducten gehouden. Voor ieder wat wils moet het […]

19 reacties

1. In primeur gehoord op x-fi. Klonk bijzonder goed. Inderdaad een pak neutraler. Vond de q acoustics speakers niet de beste match maar wel veel controle en een mooie sprankeling.

De speakers waren ook bewust heel erg ingedraaid zodat meerdere mensen min of meer een stereobeeld kregen hoorde ik van de Engelse verantwoordelijke van Marantz.

1. Klinkt echt prima. Met de premium versie kun je kiezen hoeveel data je gebruikt. En in de extreme stand hoog data verbruik maar een fenomenaal geluid. Tidal is op papier beter. Maar ik vindt Spotify prima. Heb ook Deezer geprobeerd deze heeft meer tracks. Ben ook liefhebber van klassiek en jazz maar de keuze van andere muziek genres is van Spotify uitgebreider. Heb 1 Terra byte met muziek, kast vol met CD’s etc. etc. Maar als je Spotify hebt dan vindt je bijna alles. Zodra de financiën het toelaten ga ik luisteren hoe ‘n top streamer klinkt. Streaming wordt de standaard. Waarom? Je kunt zelf bepalen wanneer je hoort wat jij wilt. En geloof me niemand heeft zoveel muziek aan LP’s / CD’s bij hem / haar in de kast staan.

1. Dag Fernand… Dat ligt geheel aan de luisteraar en de wensen / eisen die deze stelt. Ik heb mijn hele leven al tracks geluisterd. Alleen als een album écht een ‘verhaal’ vertelt luister ik hem van A-Z af.

1. Ik luister niet als ik piano spelen studeer. Maar verder staat Spotify de hele dag aan. Maar verander vaak b.v. van J. Loessier trio naar folk muziek uit Roemenië / 9e van Beethoven / Astrud Gilberto etc. En met de radio functie van Spotify maak je soms kennis met muzikanten waar je nog nooit gehoord hebt. Als je van muziek houdt is niet alleen een top installatie belangrijk. Het allerbelangrijkste de keuze van de muziek die je kan draaien. Leve streaming. Weet zeker dat Marantz met ‘n muziek server komt die we allemaal willen hebben.

1. Echt Jaap hartelijk dank voor het opperen van streaming. Vond het raar toen apple de iPhone introduceerde daar had je Laptop toch voor. Over 5 jaar is er niemand die zich stoort aan het verdwijnen van radiozenders. Niemand met ‘n provider zoekt nog naar een station. Je tikt Mat en je ziet Bach’s werk van diverse muzikanten.

1. Zodra ik het kan betalen schaf ik de beste streamer aan. Een buizen amp en ESL 2912. En naast Spotify ‘n Tidal abonnement. CD’s of iets dergelijks zet ik alleen op als mijn provider storing heeft. Vroeger zaten we achter PC van 1mtr. hoog nu de smartphone of tablet. De radio / CD speler e.d. is straks geschiedenis.

2. Dag Jaap, mijn reactie is laat maar moet toegeven dat. Alleen perfecte kwaliteit van stream en apparatuur instaat is. Om ‘n werk met veel instrumenten en dito melodieën en of begeleidings partijen juist weer te geven. Het is anders onmogelijk het werk van elk instrument afzonderlijke te onderscheiden. Geoffrey opperde dat €14998,– het dubbele van zijn voorganger is. Maar deze serie is elke Eurie?waard.

2. Was ben en blijf onder de indruk van dit merk. Mijn versterker “ander merk” was kapot en schafte de M-CR 611 aan. Die in verhouding “materiaal /prijs” Yugo : Bentley maar dit is beslist niet het geval met de weergave. Omdat Jaap het vaak heeft over streaming een abonnement genomen op Spotify en wanneer je de stand in de app zet op extreem dan gaat je mond open van verbazing. Je hoort echt de akoestiek van de concertzaal “met high end speakers natuurlijk ” Er zijn veel duurdere merken, maar of die beter klinken, misschien, maar beslist niet in dezelfde verhouding als de prijs. Als je het kunt betalen heb je met deze set verre van een miskoop. Maar geef de luidsprekers echt de ruimte, liefst niet < 1mtr. naast en achter de box.