Review Marantz Melody X MCR612

Prijs: € 699

App
Marantz Melody X

Muziek voor iedereen

Marantz Melody X

Het is namelijk niet heel lang geleden dat we zijn begonnen met het oppakken van onze passie voor cd’s. We hadden voor de test van de Melody X dus een stapeltje cd’s klaar liggen. De titels en artiesten liepen zeer uiteen. Van Dj Tiesto tot aan The Eagles. Maar met de Melody X is toegang tot muziek niet beperkt tot de cd. Streamen – inclusief high-res – is ook mogelijk. We sluiten de Melody X aan op het netwerk. Op deze manier kunnen we gebruik maken van de HEOS integratie en muziek streamen vanaf de NAS.

De all-in-one geeft ons ook toegang tot duizenden internetradio stations. Of DAB+, dat kan namelijk ook met de Melody X. De keuze is reuze…

We beginnen met met trance en technomuziek, gewoon lekker elektronische muziek. Potverdomme, dat klinkt lekker zeg!

De Melody X weet ons te verrassen met een bijzonder strakke weergave in het laag. Dat bewijst maar weer eens hoe belangrijk het is om een juiste speaker uit zoeken. Een radioprogramma waar we graag naar luisteren is the BoomRoom. Hier hoorden wij jaren terug voor het eerst Eelke Kleijn voorbij komen. Wij waren meteen verkocht. We luisteren het album Moments of Clarity. Wat is dit heerlijk. De combinatie van de Melody X met de B&W speakers blijkt een goeden combinatie voor elektronische muziek. De details in de muziek zijn uitstekend te horen en ook het midden en laag vinden hun weg in de luisterruimte.

Een grote favoriet van uw redacteur voor het testen van Hi-Fi blijft Lavina Meijer. Haar harp muziek kan kippenvel veroorzaken, een rilling die tot het diepste van de ziel voelbaar is. Van het album Passagio, luisteren wij Nuvole bianche in High-res. Dit streamen wij als een Flac-bestand. De strelende klanken van de harp worden zacht en soepel weergeven door de Melody X. We horen de details, maar missen hier wel een beetje het puntje op de i. Het luistert lekker weg op de Melody X, maar het raakt ons net niet.

We luisteren de hele week en allerlei verschillende soorten muziek. Eigenlijk klinkt het allemaal gewoon goed, maar zonder ergens écht in uit te blinken. De Marantz geeft naar onze mening de voorkeur aan pop, electronisch en Jazz. Maar de overige genres klinken over de gehele linie ook gewoon goed. De Marantz is in dat opzicht een een allemansvriend vriend en zou een perfecte stap zijn voor wie van een ‘gewone’ set naar hifi wil gaan. Of voor wie over wil stappen vanaf surroundgeluid.

Dat kan beter

Bij het aansluiten en gereed maken van de Marantz Melody X, was het netwerkgedeelte een stap in het proces. Helaas was dit niet zo makkelijk als dat wij dachten. Op het zeer uitgebreide display, wat overigens prima te bedienen is, werd ons gevraagd om in te loggen op onze HEOS account. Jaaaah… we dachten dat we er gemakkelijk vanaf kwamen door simpelweg de HEOS-app op de telefoon te installeren. Maar die eenvoud is helaas alleen weggelegd voor Bluesound of bijvoorbeeld Sonos. De HEOS-gebruiker moet meer stappen maken (kom op HEOS… doe daar wat aan…)

Met zware tegenzin gebruiken wij de afstandsbediening en proberen wij onze gegevens van de HEOS account in te voeren. De laatste keer dat wij op deze manier iets typte, was op een Nokia 3310.

Ook de afstandsbediening zou wat beter kunnen. Het voelt niet logisch aan. Na bijna een uur geprutst te hebben op de pc, telefoon en de Melody X zelf. Geven wij de hoop op. Gek genoeg blijkt s avonds het gewoon te werken. Schiet ons maar lek… geen idee…!

De HEOS-app hebben we al een paar keer eerder mee mogen stoeien. We gebruiken ook bewust het woord stoeien. Het voelt gewoon niet goed en intuïtief aan. Het werkt, maar we moeten er mee leren omgaan. Bij Bluesound en Sonos is dat gewoon anders… beter.