donderdag, april 25, 2024
Home Review Luke Sital Singh – Time is a Riddle (2017)

Review Luke Sital Singh – Time is a Riddle (2017)

1

Voordelen

  • Sterke arrangementen en productie
  • Zitten parels tussen
  • Nergens echt slecht

Nadelen

  • ... Album is niet tijdloos

Prijs: € 15

luke-sital-singh-time-is-a-riddle

Luke Sital-Singh debuteerde in 2014 met ‘The Fire Inside’. Een album met zijn mooiste nummers van dat moment; geschreven en opgespaard in de jaren ervoor. De singer-songwriter uit Bristol, Engeland had al wel een aantal singles uitgebracht, maar met het debuutalbum moest de doorbraak gerealiseerd worden. De nominatie voor het prestigieuze ‘BBC sound of 2014’ was veelbelovend, ook al ging de winst uiteindelijk naar Sam Smith.

Aan de nummers ligt het niet, want ‘The Fire Inside’ klinkt urgent en gretig, en staat vol met single-kandidaten die prima op 3FM gedraaid kunnen worden. Want voor vergelijkbare artiesten als Ben Howard of Damien Rice doet Luke Sital-Singh weinig tot niets onder. Toch kregen singles als ‘Greatest Lover’ en ‘Fail For You’ te weinig airplay en bleef de grote doorbraak in Nederland uit. Gaat het onlangs uitgebrachte ‘Time is a Riddle’ daar verandering in brengen?

Sterke arrangementen

Ondanks dat Luke Sital-Singh de Nederlandse zalen moeilijk gevuld kreeg, bleef hij de afgelopen jaren veel optreden in ons land. Veelal solo, wat jammer is, want de royale arrangementen doen zijn nummers goed. Op ‘Time Is A Riddle’ is de singer-songwriter hoorbaar gegroeid in het arrangeren. Het is spannender, gevarieerder en dynamischer.

Het album ademt veel minder urgentie dan zijn debuut, alsof Sital-Singh het idee van een single die op de radio moet scoren heeft losgelaten en gewoon mooie nummers wil opnemen. Berustend bijna.

Albumopener ‘Still’ is een gewaagde maar sterke keuze. Een langzaam nummer wat qua stijl en sound zo op het laatste album van Villagers had kunnen staan. ‘Time Is A Riddle’ blijkt dan ook opgenomen in de studio van Villagers. Een excellente keuze: de plaat klinkt warm, rijk en vol.

Hotel California

Een van de eerstvolgende hoogtepunten is ‘Until The Night Is Done’. Een prachtige piano ballad waarbij het steeds harder in de mix komende koortje in het refrein voor kippenvel zorgt. Een nummer waar Coldplay jaloers op zou zijn.

Hierna volgt ‘Rough Diamond Falls’, wat Luke Sital-Singh schreef na een droom. In die droom woont hij in een denkbeeldig stadje in de Amerikaanse woestijn wat ‘Rough Diamond Falls’ heet. Een plek waar alles perfect is en niks en niemand doodgaat. Maar omdat er geen sterfte is, is er ook geen echt leven. Een interessant vertrekpunt voor een songtekst, dat onwillekeurig aan ‘Hotel California’ doet denken (“You can check out anytime you want, but you can never leave”. Toch komt het herhalen van de drie woorden van die stad bij wijze van refrein als inhoudelijk zwak over en blijft het gevoel hangen dat er meer uit dit idee gehaald had kunnen worden.

Houdbaarheidsdatum

En daarmee komen we bij een pijnpunt van ‘Time Is A Riddle’, wat overigens een prachtige hoes heeft. Ondanks de sterke arrangementen hebben te veel nummers een niet al te lange houdbaarheidsdatum. Bij herhaaldelijke luisterbeurten ontstaat te vaak de behoefte wederom een track te skippen. Tracks die bij een eerste luisterbeurt nog veelbelovend klinken, blijken na enige tijd te weinig om het lijf te hebben om te blijven boeien. Het is lastig aan te geven wat daar de exacte oorzaak van is. Op zich valt er niet eens zo veel af te dingen op melodie en uitvoering – en echt slecht wordt het nergens – maar zijn er te veel nummers die te weinig beklijven. Ook al liggen ze makkelijk in het gehoor. Te gemakkelijk misschien wel.

Peper en zout

Ook lijkt Luke Sital-Singh niet echt iets meer van het hart te hoeven. Hij klinkt veelal mild en, zoals eerder genoemd, berustend. Niet meer strijdbaar of of op andere manieren urgent, zoals op zijn debuutalbum ‘The Fire Inside’. Die urgentie blijkt met terugwerkende kracht het peper en zout in het songmateriaal van Sital-Singh te zijn en die ontbreekt te vaak op ‘de moeilijke tweede’. Het gebeurt vaker: een artiest heeft alle tijd om goede nummers te sparen voor een debuut. Vervolgens moet er intensief getourd worden om de plaat te promoten en ondertussen nieuw materiaal gecreëerd worden wat de hoge lat van het debuut liefst overtreft.

Tegen het einde van ‘Time Is A Riddle’ staat dan weer zo’n absolute toptrack – niet voor niets de single. ‘Killing Me’ schreef Sital-Singh vanuit het perspectief vanuit zijn oma die tien jaar geleden haar man verloor en vervolgens bij haar kinderen intrekt. Ze heeft daar een goed leven, maar mist haar echtgenote. Een knap staaltje inlevingsvermogen en een ontroerende tekst over rouw na het verlies van een dierbare. Het is een van de helaas weinige echte hoogtepunten op ‘Time Is A Riddle’ en daarmee maakt Luke Sital-Singh de hooggespannen verwachtingen helaas niet waar.

De prachtige productie ten spijt, het zijn de tracks die te vaak te licht blijken. Ondanks enkele zeer sterke uitzonderingen, die dan ook meteen tot zijn allerbeste materiaal horen. ‘Time Is A Riddle’ is zeker geen slecht album, maar mocht u kennis willen maken met deze interessante singer-songwriter, zet dan eerst ‘The Fire Inside’ op. Deze is in MQA te beluisteren op Tidal en klinkt (ook) fenomenaal.

1 REACTIE

×