De Sound
Inhoud
We hebben de afgelopen weken met de De Kudos Cardea Super 20A kunnen spelen. Dat kwam goed uit, want we moesten wachten op onze nieuwe set referentie-speakers. Gelukkig is de Super 20A een trouwe kameraad gebleken; het speelt verrassend compleet en weet een prachtig stereobeeld neer te zetten: groot, gul en zonder meer precies genoeg.
Compleet en luchtig
Het eerst wat ons is opgevallen bij het spelen met de Kudos Cardea Super 20A, is dat het een heel compleet plaatje schetst. Het laag is rond en gaat dieper dan u denkt. De Super 20A is compact, maar de Kudos weet ‘in-room’ gewoon 30 Hz te halen. En ja: hij gaat zeker dieper dan de Focal Sopra No1 die lang als referentie heeft gespeeld bij Alpha Audio.
Aan de bovenkant heeft Kudos wat extra lucht getweakt. U hoeft geen metingen te zien om dat te horen; het hoog is fris en open. Wie een neutrale speaker gewend is, hoort het direct. Het is niet storend en niet zoveel aangezet als een andere Britse speaker-bouwer, maar het is hoorbaar. Het is vergelijkbaar met de Sonus Faber Lumina II uit de monitor-speaker test, schatten we in. Net dat tikje sprankel. Veel liefhebbers zullen het waarderen.
We hebben het gros van de tijd op de Pass Labs XP-12 met X150.8 gespeeld. En dat gaat ongelooflijk lekker. Het laag is dan rond en gedefinieerd met een heerlijke kick. Het midden is super doortekend en het hoog blijft zijdezacht. Kortom: technisch zit het wel snor met deze Kudos. De kracht van simpliciteit, gokken we zo.
Allesvreter
Het resultaat van de bovenstaande combinatie, is dat we praktisch alles kunnen spelen. Van de heerlijke sferische soundscapes van Atom Heart Mother en Echoes van Pink Floyd tot Royksopp’s Profound Mysteries. Of het nieuwe album van Rammstein – Zeit. Het boeit de Kudos écht niet. En zo horen we het graag. Een speaker moet geen overduidelijke voorkeur hebben.
We moeten wél zeggen dat sommige s’-klanken en high-hats er voor onze smaak nét wat te prominent door de SEAS-tweeter komen. Dat is zonder twijfel weg te tunen met een kabeltje of andere dac-filters als uw dac dat toelaat. Echter weten we dat dit niet direct in onze referentieset zit. Het is de hoogboost die we hier horen. Het is ook niet direct scherpte, het is gewoon die 3db boost. Dus in zekere zin is het een kwestie van smaak.
Sample video en downloads
Hoi Jaap, leuke test. Er moet me tocht iets van het hart. Je noemt vaker dat een monitor versie het vaak beter doet dan de vloerstaande versie. In termen van kaststijfheid e.d.. Bij mijn zoektocht naar een goede monitor voor mijn bescheiden woonkamer (28m2) liep ik steeds vast op de bijkomende kosten van een monitor. Zo kosten goede, bijbehorende stands, vaak richting de € 500,-. In mijn geval werd een instap model van Audio Physic, de classic 3, bijna € 2000,- inclusief (goede) stands. Hierdoor werd het prijsverschil met de classic 5 en 8 verwaarloosbaar klein. Hetzelfde voor Dynaudio en B&W (706 en 707 series). Wellicht het vermelden waard, dat bij aankoop van monitors rekening gehouden moet worden met de aanschaf van goede stands. Deze bedragen vaak 25 tot 30 % van de totale kosten.
Dit tenzij je een goedkope niet matchende stand koopt van bijv. atacama. Hoe hoorbaar zijn de verschillen tussen goedkope en matchende stands eigenlijk, hebben jullie hier ervaring mee? Ben er in ieder geval erg benieuwd naar…..Alvast bedankt voor je reactie en keep up the good work! Vriendelijke audiofiele groet, Guus
We zullen daar zeker wat meer aandacht aan besteden. Wel een goed punt, want goede statieven kosten inderdaad best wat geld. En ja: het is zeker hoorbaar. Geoffrey heeft daar al wel wat proeven mee gedaan.
Dag Guus,
Een terechte bedenking. Een monitor is vaak tweeweg en daar is de coherentie altijd, bijna altijd, beter. Wat ik dan ondervind is dat een monitor uit dezelfde serie sneller speelt. Losser en lichtvoetiger ook. Ze ‘verdwijnen’ ook beter en werken beter in kleine en middelgrote ruimtes. En zo kan ik nog wel een aantal zaken opsommen.
In veel ruimtes gaat het laag van een vloerstaander al snel overheersen en is de weergave niet meer in balans. Het laag van een vloerstaander, tenzij je echt al in de 5 cijfers gaat, is vaak trager en minder gedefinieerd. Als je gewoon bent om naar monitors te luisteren is het erg lastig om een goeie vloerstaander te vinden, voor hetzelfde geld, die evenveel inzicht en snelheid biedt.
Veel mensen verkiezen vloerstaanders want die bieden meer laag, kan lekker klinken als de ruimte het toelaat, maar het is niet evident om dan tegelijk snelheid en resolutie te verkrijgen. Tenzij je, zoals gezegd, al in de duurdere klasse gaat zoeken. Mijn Revel Performa M126BE monitors kosten momenteel 5500 euro met stands. De kleinste vloerstaander in deze reeks kost 9800 euro. Bijna het dubbel. Dat is een groot verschil maar hier levert de vloerstaander niets in op de monitor en biedt hij zelfs op heel wat vlakken meer. Maar opnieuw. Het laag moet dan wel weg kunnen.
Vriendelijke groeten
Geoffrey
Dag Geoffrey,
Een interessante bedenking!
Zou het kunnen dat je bij een volgende speaker review, als je zowel de vloerstaander als de bookshelf binnen hebt (wat misschien zelden voorkomt), je dit nog eens toelicht of met samples laat horen indien je in de Alpha Audio luisterruimte bent.
Bedankt.
Vriendelijke groeten,
Bart
Dag Bart,
Dat moeten we idd eens doen. Ik leg het voor.
Vriendelijke groeten
Geoffrey