Home Review KLH Audio Model Five – Modern Vintage

Review KLH Audio Model Five – Modern Vintage

11

Voordelen

  • Scherpe prijs
  • Mooi gemaakt
  • Neutrale, complete weergave
  • Stands inbegrepen

Nadelen

  • Tuning overbodig
  • Heeft wat ruimte nodig

Prijs: € 3290

Bouwkwaliteit
Aanstuurbaarheid
Weergave
Prijs

Weergave

Inhoud

Wie denkt dat deze luidspreker wollig en romantisch klinkt, komt bedrogen uit. Een goede luidspreker moet volgens ons in balans zijn en dat is de KLH Model Five ook. Het eerste wat opvalt is het open en neutraal midden waardoor stemmen en instrumenten bijzonder natuurgetrouw doorkomen. Er is ook heel wat detail te horen en voldoende verfijning. Onderin een strak laag vol punch en veel definitie. Ons brein moest even wennen aan de hedendaagse sound die deze ‘ouderwetse’ luidsprekers produceren. Maar al snel haalden we de ene schijf na de andere uit de kast.

Luisteren

Caroline Polachek heeft wat ons betreft nu al een van de albums van het jaar gemaakt. Deze klassiek geschoolde zangeres levert met “Desire, I want to turn into You een wondermooie plaat af die een brug vormt tussen klassiek en pop. Dit album staat vol pareltjes en de Model Five geeft deze muziek voortreffelijk weer. Vooral de loepzuivere stem van Polachek begeestert track na track en houdt onze aandacht volledig vast. We luisteren gebiologeerd naar de muziek en zetten al snel onze pet van recensent af. Gewoon net als de luidsprekers achterover leunen en genieten.

Onze liefde voor elektronische muziek zal de trouwe lezer niet ontgaan zijn. Opgroeien met Daft Punk, Chemical Brothers, Autechre en Aphex Twin laat nu eenmaal zijn sporen na. Het mag dan ook niet verbazen dat we het werk van Kelly Lee Owens uit Wales al snel omarmd hebben. Haar laatste EP’s zijn opnieuw opgebouwd rond haar intrigerende stem omringd door bijzonder uitgepuurde soundscapes die een spookachtige wereld oproepen. Door de Model Five hoor je wederom dat pure middengebied, wellicht door het gesloten systeem, maar ook heel wat dynamiek en detail. Het stereobeeld is breed en diep en de plaatsing (imaging) uitstekend. De beats komen gecontroleerd en strak door, bijna zo strak als onze monitors, en lopen mooi door.

We gaan verder met de Echo Beatty die onlangs hun nieuwe album “Vision Glitch” uitbrachten. Heerlijke popmuziek, prima teksten, spaarse arrangementen. What’s not to like. De hoge verstaanbaarheid van de Model Five is een sterkte van deze luidspreker. De overgang tussen de drivers en tweeter is quasi naadloos wat resulteert in een snelle speaker die uitstekend timed. Geen versmering, ook niet bij complexere tracks. Net als op hun debuut is de opname pittig maar de Model Five houdt alles binnen de perken. Hij verbloemt niets maar de Model Five gaat, zelfs op de HI-stand, niet in het rood. Door zijn gesloten kast ontrafelt hij ook beter dan gemiddeld alle laagjes in de muziek. 

Onze eclectische smaak brengt ons bij de laatste worp van Ruben Machtelinckx. Deze virtuoze en vernieuwde Belgische gitarist volgen we al sinds het begin en ook nu intrigeert hij samen met zijn kompanen. “Porous Structures” is een album dat je best laat op de avond in het schemerlicht beluisterd. Elke keer weer worden we meegezogen in een wondere wereld van klank en sfeer die enkel de allergrootsten kunnen oproepen. Dit is verstilde muziek die in deze tijden van geluidsoverlast een verademing zijn voor deze hoogsensitieve écrivain. De gitaar dient als kaderwerk maar de schaarse sax en klarinet van Joachim Badenhorst en vooral het subtiele en innovatieve slagwerk, van Toma Gouband is een openbaring. Dit is bijna transcendente muziek die doet nadenken en reflecteren. 

Als laatste een paar cd’s van de Britse Richard Hawley. “Hollow Meadows” en “Standing at the Sky’s Edge”. Heerlijke, slome gitaarmuziek met de typische stem van Hawley die kan grommen en verleiden. We krijgen onmiddellijk een wall of sound over ons heen die we al lang niet meer hebben ervaren in onze luisterruimte. Stemmen staan mooi centraal in het stereobeeld en klinken uitzonderlijk goed. ‘Don’t Stare at the Sun’ en ‘Before’ komen prachtig door. De schurende gitaren en belletjes klinken kristalhelder maar het is de slide-guitar die met alle aandacht gaat lopen. ‘Welcome to the Sun’ klinkt dreigend en mysterieus tegelijk met de drums en cimbalen (bekkens) die net genoeg ‘zing’ doorgeven. De brushstrokes zijn perfect hoorbaar en zitten mooi verweven in de mix.

We luisterden verder nog naar Four Tet, Leonard Cohen, Kasper Marott, Ross from Friends, Faye Webster en Gorillaz.

Type test
Single test
Luidsprekersoort
Vloerstaander
Type luidspreker
Dynamisch
Luidsprekersysteem
Gesloten
Aansturing
Passief
Frequentiebereik
42 Hz - 20 kHz
Crossover
3-weg
Efficientie
87,5 dB
Impedantie
6 Ohm
Afmetingen
  • Breedte: 35 cm
  • Diepte: 29 cm
  • Hoogte: 66 cm
Gewicht speaker
20 Kg
Productieland
China

11 REACTIES

  1. Great review guys. I have owned these for over a year, and they just keep getting better. They are extremely transparent, and sound very good with a mix of gear. I find the sound most pleasing with an R2R DAC vs a chip DAC. Even my XTZ Edge A2-400 class d amplifier with the right preamp sounds incredibly good. A class A/B amp and preamp sound the best to my ear. Just a fantastic all around versatile speaker. Mine are staying.

  2. Dag Geoffrey,

    Interessante en mooie review.

    Wat mij opviel is de gelijkenis met de Graham Audio speakers van BBC.

    Waarvoor dank aan Jaap om dit interview te laten horen.
    Alleen spijtig dat wij in het interview met Paul Graham geen geluidsfragment van deze speakers hebben gehoord. Ik ben mij ervan bewust dat dit technisch gezien niet eenvoudig is maar het kan toch via eenvoudige middelen een eerste indruk geven?

    Je muziekkeuze Geoffrey heeft mij aangenaam verrast.
    Caroline Polachek met Sunset is bijzonder mooi en heb ik nu opgenomen in mijn playlist.
    Beschik jij over een playlist in Qobuz voor je favoriete nummers?

    Bedankt voor de review

    Vriendelijke groeten,

    Bart

    • Dag Bart,

      Samples maken is écht niet eenvoudig. Er zijn peperdure microfoons en microfoonversterkers nodig om dat goed te doen. Daar hebben we heel zwaar in geïnvesteerd de afgelopen jaren om op een niveau te komen waarbij wij het gevoel hebben dat de kwaliteit zo goed is, dat het zinvol is om het te doen.

      Ook de plaatsing en akoestiek moet meewerken. Kortom: dat gaat bijna nooit goed op andere locaties. Denk aan: te veel galm, te droog, ruimte is niet recht.. etc. Om dan ‘een indruk’ te geven is vrij zinloos (vind ik). We doen het óf goed, of niet…

      • Dag Jaap,

        Ik wil mijn bedenkingen nog even nuanceren.

        Ik sta volledig achter de benadering van Alpha-Audio om het geluid zo correct mogelijk via samples weer te geven. Als je ziet wat er allemaal mis kan gaan (plaatsing, akoestiek, galm, vorm van de ruimte…) dan apprecieer ik des te meer jullie inspanningen om dit op een zo correct mogelijke manier via samples weer te geven.

        Anderzijds maken de meeste reviews over audio sets of speakers gebruik van omschrijvingen die proberen weer te geven hoe de reviewer het geluid ervaart.
        Dit blijft een moeilijke zaak aangezien iedereen het geluid op een andere manier ervaart.
        Het wezenlijke van de review om door middel van samples de luisteraar te laten proeven van de geluidservaring in de studio ruimte is enkel bij Alpha-Audio terug te vinden!
        Waarvoor onze appreciatie!

        Anderzijds is er tussen een bijna perfecte weergave in AA studio en de weergaves in demoruimten op beurzen en winkels een groot verschil.
        Daar krijgt men ook soms een indruk van hoe het zou kunnen klinken in een niet perfecte omgeving. Dit is zeker onvoldoende om enkel hierop gebaseerd een review te maken of een aankoopbeslissing te nemen.
        Maar men krijgt een indruk… het beeld kan vertekend zijn in de goede of slechte zin…
        Ik denk dat dit nog altijd beter is dan geen geluid.

        Om de gesprekken en bevindingen over audio in interviews te ondersteunen kan ook een niet perfecte weergave van het geluid een meerwaarde zijn. Het alternatief is immers geen geluid en mogelijks ook nooit een kennismaking hiermee.

        Ik hoop dat dit mijn gedachten wat verduidelijkt.

        Met volle appreciatie voor jullie werk!

        Met vriendelijke groeten

        Bart

        • Dag Bart,

          Fijn dat je het waardeert. Daar doen we het voor. Wat Martijn zegt, speelt zeerzeker een rol. En ook het feit dat samples vaak vergeleken worden. Er moet dus wel een soort standaard blijven, omdat het anders écht appels met peren wordt. Maar goed. Wie weet kunnen we in de (nabije) toekomst er eens goed over nadenken.

          We hebben het overigens weleens geprobeerd. Namelijk bij Veddan. Dat is zo NIET bevallen dat ik bijzonder huiverig ben geworden dit nog een keer op locatie te proberen. Het bevestigde mijn vermoeden al… kortom: onderbuikgevoel is toch vaak waar ;-).

          Groet!

          Jaap

×