Review KEF R7 luidspreker

Voordelen

  • Erg fraai gemaakt
  • Uitstekende allround prestaties
  • Meet bijzonder goed

Nadelen

  • Eigenlijk geen...
  • ... Naar onze smaak iets meer openheid in hoog
  • Bouwkwaliteit
    Inzetbaarheid
    Weergave
    Prijs
    KEF R7

    Inleiding

     Het Britse KEF heeft geen introductie nodig bij liefhebbers. Het merk fabriceert inmiddels decennia luidsprekers in zowel het instapsegment (Q-serie) als modellen in de high-end regionen (Reference en Blade). En niet te vergeten: custom-install modellen voor zowel huizen (in-wall) als boten (marine-series). Maar daar gaan we het nu niet over hebben. Wij hebben de KEF R7 voor onze neus. en model van rond de 1600 euro per stuk. Een model voor wie Reference te prijzig vindt, maar wel graag iets fatsoenlijks in huis haalt… 

    KEF maakt nu al zo’n 57 jaar luidsprekers. En in die bijna zes decennia is KEF het niveau van de K1 wel behoorlijk ontstegen. De in de (eind) jaren ’80 geïntroduceerde Uni-Q unit is nog steeds een kenmerkend onderdeel van hedendaagse KEF-luidsprekers. Weet echter dat deze unit vele generaties verder is. En dat deze dus aanzienlijk beter presteert dan in de jaren ’80. Wie dus bijvoorbeeld een Q-serie uit de jaren ’90 heeft, kan een behoorlijk sprong maken.

    De R-series

    De nieuwe R-series bestaat uit een center (R2C), monitor (R3) en drie vloerstaanders (R5, R7 en R11). Dan zijn er nog aanvullingen. Denk aan de R8A satelliet en een aantal subwoofers.

    De R in de naam is vrij logisch: het is de stap onder de Reference-series. De relatief voordelige R-series plukt de vruchten van technieken die voor de R-series zijn ontwikkeld.

    KEF Uni-Q

    Voor wie zich afvraagt waar de tweeter is gebleven bij de KEF luidsprekers: die zit in het centrum van de middentoner verwerkt. Het idee erachter is een ideale puntbron te verkrijgen; het complete geluid moet uit één punt komen. Dan heb je namelijk – theoretisch – een perfecte afstraling. Door de tweeter dus in het centrum van de middentoner te verwerken komt het midden en hoog uit één punt. Het laag is niet richtingsgevoelig. Dus dat is niet noodzakelijk. (Overigens is er nog een fabrikant die dit doet: Cabasse.)

    De Uni-Q unit heeft heel wat revisies gehad. Het is namelijk behoorlijk lastig om twee units samen te smelten zonder dat er uitdoving, diffractie of andere akoestische problemen ontstaan. Tevens hadden de eerste versies een wat hoornachtig karakter. Dat is inmiddels wel onder controle. Dat laten ook de (erg goede) metingen zien.

    Het voordeel van een unit als de Uni-Q is dat het afstraalgedrag heel breed is. De meting op de luisterplek laat zien dat de hoogafval minder is dan bij ‘normale’ speakers. Daarover later meer.

    Nog wat specs

    De KEF R7 is een flinke vloerstaander. De kast oogt gelijk aan de Reference-series. We zien twee woofers en in daartussen de Uni-Q driver. Een D’appolito opstelling dus. Achterop treffen we twee basreflexpoorten. En een mogelijkheid tot bi-wiren / bi-ampen.

    De woofers hebben een diameter van 165mm. De middentoner 125mm en de tweeter 25mm. De woofers zijn een samenstelling van papier en aluminium. De middentoner en tweeter zijn volledig aluminium.

    De kast is een geval apart in deze klasse. Zelden treffen we zo’n sterke (en zware) kast aan. Ongekend. Met ruim 31 Kg is het echt een beest. Het gewicht zit hem in de dikke wanden en stevige interne bracing. Eindelijk een fabrikant die het snapt. Resonantie maakt namelijk alles kapot. Kortom: zorgt dat een kast niet resoneert en alles klinkt beter… Fijn KEF! Overigens laten de metingen dit ook direct zien… zie verderop.

    Onze R7 is afgewerkt in piano zwart. Heel fraai. Maar pas wel op met vingers… het wordt snel vlekkerig. Houdt u hem goed schoon, dan is het een zeer fraaie afwerking die menig bezitter van (veel) duurdere luidsprekers jaloers kan maken.

     
     

    Winkels met Kef

    Steenstraat 54
    6828 CM Arnhem, Gelderland, NL
    Schoenmakersstraat 19
    6041EX Roermond, NL
    Laat 29A
    1811EB Alkmaar, NL
    Pelikaanstraat 126
    2018 Antwerpen, BE

    35 reacties

    1. Luister momenteel naar https://youtu.be/my_1IbagbBs
      Tja via de R3 (R7 review), aangevuld met 2 KRK12S subwoofers, zijn de blaffertjes ingespeeld, en het is goed opgenomen. Dan is de weergave kwaliteit echt subliem. Er zijn geen scherpe randjes, klinkt niet dof en het 3D effect is grandioos. De R serie van KEF hebben EEN groot nadeel, omdat ze heel neutraal weergeven, worden de fouten die tijdens de opname gemaakt zijn, erg storend terwijl deze fouten bij ‘n dertien in een dozijn box niet worden opgemerkt, maar deze dertien… zijn natuurlijk niet in staat om de weergave kwaliteit van de KEF R.. te evenaren. Kortom houdt je van klassiek/jazz/opera dan voldoen deze R’s aan jouw eisen.

        1. Obi je hebt het vaak over de te schelle klank van de luidsprekers.
          Maar heb je nooit afgevraagd of deze TE scherpe klank veroorzaakt wordt door de DAC.
          Je kunt ook een lineaire voeding (DAC) proberen.

    2. Zal deze speaker ook de vaak belabberde opnamekwaliteit van symfonisch metal nog luisterbaar weergeven? Of de kleinere R5? Nagenoeg alle speakers hebben voor mij te veel hoog. De Tannoy xt8f is subliem, ook wat betreft het laag met zijn 8 inch drivers, maar is ook veel te bright. Zelfs een dynaudio focus 260 klonk hier te schel (gedemonstreerd door een dealer).
      Ook een Spendor en Proac hebben tegenwoordig een opgepept hoog. Het is de trend van deze tijd.
      Dus misschien deze Kef of de voorganger R500?

      1. Dag Rob
        Een elektrostatische luidsprekerbox heeft absoluut geen scherp hoog, waarschijnlijk vind je deze ongeschikt vanwege het lage rendement 88 dB / 1mtr
        De High-end luidsprekerboxen hebben allemaal 1 nadeel, ze laten horen hoe goed of slecht de opname is gemaakt
        Ik hoor (ESL en actieve subwoofer) heel vaak fouten, vaak is er teveel hoog of laag

        Als er bij de registratie slechte apparatuur is gebruikt of degene achter de mengtafel heeft slechte oren dan wordt de weergave ook bagger.
        Soms staat de actieve subwoofer t.o.v. de monitors te hard, waardoor de hogere frequenties te zacht wordend weergegeven
        gevolg op de mengtafel worden deze frequenties, door de opname technicus versterkt
        Of ze willen laag horen, maar dat is onmogelijk indien de monitors dit laag niet kunnen weergeven

        Ik begrijp niet dat de persoon achter de mengpaneel vaak vergeet eerst te controleren of de weergave liefst van 20 Hz tot 20 kHz recht is.
        Het veranderen versterken of verminderen van bepaalde frequenties kunnen de opname vaak verpesten.

        Een slechte opname via high-end speakers (iets) beter laten klinken is mogelijk via een equalizer, waarvan evenals op de mengtafel de gekozen frequenties geregeld kunnen worden.

        Met vriendelijke groet van DE muziekliefhebber

        1. Ja,electrostaten heb ik weleens over gedacht, maar vrees voor mijn mijn muziek onvoldoende laag. Equalizer zat ik over te denken. De schiit loki wordt goed gewaardeerd. Of misschien een Anti-Mode 2.0. weet nog niet wat beter zal zijn. Wharfedale luidsprekers werd mij ook al geadviseerd, maar kan deze nergens beluisteren. Meeste speakers klinken ook zo akelig clean. Niets aan.

          1. Alleen elektrostaten zijn (ook voor mij) onvoldoende
            maar met 1 (in het midden) (of 2 Links Rechts) https://www.bax-shop.nl/studio-subwoofer/krk-12s2-studio-subwoofer wordt het SUPER
            Heel makkelijk aan te sluiten er zitten in (van de voorversterker) en uitgangen (voor de versterker) naar de elektrostaten.
            Houdt rekening met de buren BIJNA 120 dB (max.)
            Anti-Mode 2.0 of Dirac-live heeft geen zin, daar beide systemen via een meting de problemen met akoestiek aanpassen.

      2. Wat losse flodders:

        – silk dome tweeters ipv de veel gebruikte metal dome?
        – magneto staten, klinken in mijn perceptie minder scherp dan electrostaten b.v. Magnepan.
        – active speaker? Deze hebben vaak allerlei mogelijkheden qua filtering aan boord.
        – luisterruimte met te veel nagalm?

          1. Hallo Jaap
            heb 25 jaar naar audiostatics geluisterd de ES100 en daarna de DMI.
            geweldig hoog en mooi diep. zet daarbij een mooie snelle subwoover en je bent klaar.
            over aktief gesproken, ze hebben tegenwoordig ook met versterker erin.
            het enige nadeel kleine sweetspot en ze laten echt alles horen: andere kabels powerplug verkeerd om enzv. ook wanneer er na het stofzuigeren ze niet meer op dezelfde plek.
            ik zelf ben na 25 jaar weer overgestapt naar Qaccoustic concept 300, minder analitisch luister weer naar muziek om te genieten en niet continu te analiseren,

        1. In mijn jonge jaren had ik Wharfedale speakers. Nog altijd denk ik met plezier terug aan het warme geluid van deze speakers. Maar Wharfedale lijkt in Nederland haast niet meer te zijn. Een dealer in mijn buurt is ermee gestopt omdat de importeur zo slecht zou zijn. Slechte en trage levering b.v. Nu zag ik dat Wharfedale speakers heeft die mijn grote interesse heeft nl. de Evo 4.4 en 4.3. En geen dome tweeter! Als ze nog iets van de sound van toen hebben kan het weleens mijn speaker worden. Importeur gemaild waar ik ze kan beluisteren. Inmiddels paar dagen geleden, maar geen antwoord. Het gelijk van de ex-dealer? Heel jammer, want ben serieus geïnteresseerd. Gelukkig zit ik hier bij de grens met Duitsland. dan maar daar kijken.

            1. Ja, 2 vloerstaande modellen gehoord. En vond het beide niets.
              Probeer nu eerst de wharfedale evo 4.3 en 4.4 ergens te beluisteren. En dat is nog niet zo eenvoudig. De 4.4 lijkt mij het mooist, maar zal vrees ik te groot worden. Is wel een forse speaker.

              1. Mag me sinds vandaag eigenaar noemen van een paar van deze speakers!
                Het verschil in prijs in vergelijking met de r7 meta is een slordige €3000.
                En dat is toch serieus geld.

      3. Hoi Millon een Nederlande luidspreker bouwer is de moeite waard om eens te Ik heb zelf na zoektocht de Millon Phantom S gekocht. Fijne uitgeballanceerde speaker.

    3. Hoi Jaap, bedankt voor de review! Voor een goed bedrag (tov van zowel de H90 als H190) heb ik een tijd geleden de Hegel H160 aangeschaft, hiervoor heb de Bluesound Node 2i hangen. Ik denk er nu over om mijn Kef LS50 te upgraden naar Kef R7 (of R11?).

      Denk jij dat de H160 hier ook goed mee overweg kan?

    4. Hoi Jaap,

      Duidelijke review! Heb je de R7 vergeleken met de R5? De R5 is kleiner en past dus misschien mooier in de gemiddelde nederlandse woonkamer (en meer WAF). Is er een grote verschil in de bass? Als ik kijken naar de frequentie grafieken of de laagste frequestie met -3 en -6db dan lijkt het verschil heel erg klein. Klopt dat?

      Mijn woonkamer (L-vorm met open keuken) is iets van 50-55m2. Welke zou je aanraden?

      1. Dat is ontzettend lastig. En eigenlijk ook helemaal niet belangrijk, want mijn smaak is anders. Daarom meten we ook ;-). Daarbij ligt het aan de combinatie met versterker, ruimte, muziek…. etc.

        Beide speakers hebben een karakter en sterke en minder sterke punten. Monitor Audio heeft meer sprankel in het hoog, maar is directioneler. KEF heeft supermooi laag en is in feite full range…

        1. Hoi Jaap, bedankt voor de review! Ik heb op dit moment een kef r500 staan. Zijn er duidelijk merkbare verschillen tussen de nieuwe en oude series? Op het moment dat een leverancier gaat “schreeuwen” hoeveel veranderingen er in een uiterlijk bijna niet verandert product zit, begin ik een beetje te twijfelen… Ik weet hoe marketeers denken.

          Wat jij aangeeft m.b.t. het hoog heeft mijn speaker ook. Soms heb ik gewoon het gevoel dat ik een complete ride of splash mis met KEF speakers. Met sommige opnames krijg ik het gevoel dat het net is alsof er iets voor de middentoner staat.
          Ondanks dat, is de kef, net als de tannoy, een speaker die een geweldige stage neerzet. Tannoy (met dual concentrics) geeft trouwens wel dat beetje meer hoog waardoor het allemaal net even wat sprankelender klinkt.

          Maar helemaal met je eens dat de lat op dit moment erg hoog ligt in deze klasse.

          1. De nieuwe R-serie is een directe afgeleide van de Reference-serie. En die is nieuw ontwikkeld. Ik ken de oudere R’s niet, maar het lijkt me dat de nieuwe R wel écht anders is.

            1. Hoi Jaap, de signatuur met de reference serie was er ook al met de oude r serie.
              Maar ik denk dat het een terechte vraag is hoeveel de verschillen zijn. Zoals je weet is de oude r serie een best seller geweest en overwegen waarschijnlijk een hoop van de huidige r serie gebruikers (zoals ik)een investering te doen voor de nieuwe serie.

              En misschien een klein advies, het zou top zijn als jullie testen met electronics die binnen het prijskaartje past van de r7.(hegel h190, denon pma 2500, marantz pm 11, etc.). Moet zeggen dat het wel een knetter dikke set is die jij hebt. Vooral die bryston ? . Veel mooier wordt het niet. Feitelijk maakt die eindversterker alleen al elke speaker een stuk beter.

              1. De vraag is natuurlijk terecht. Alleen ik heb de ouder R-serie niet naast de nieuwe kunnen zetten. Dus het is heel lastig dat te beoordelen.

                Ik snap je punt van aansturing. We hebben de R7 ook op de Hegel Röst getest. En dat ging niet goed; te weinig vermogen. Daarbij willen we dat het te testen apparaat de zwakke schakel is, zodat je een goed oordeel van het niveau kan maken. Anders weet je niet waar je naar luistert.

                Dank voor je compliment trouewns… we zijn natuurlijk ontzettend blij met de referentie-set!

          1. Beste Wouter,

            Ja, in dat geval zou ik echt voor een andere, gemakkelijker aanstuurbare luidspreker gaan. Een Powernode 2i is een prima versterker, maar niet geschikt voor een R7. Ik zou minimaal een Hegel H90 aanraden. Maar om écht fatsoenlijk te spelen een H190. Of wellicht een Moon ACE of vergelijkbare AVM. Om de R7 te laten zingen is stroom en controle nodig. En howel de Powernode 2i prima is… het gaat niet matchen.

    Geef een antwoord