Review Kef M100 in-ear

• Bouwkwaliteit
  • Aluminium lichtgewicht
  • Weergave

• Mist af en toe wat pit
    • KEF M100 in-ear

Het was een vroege dinsdagochtend. De engineers zaten met hun kop koffie. “Zouden we geen in-ears kunnen maken?” Hierop antwoordden de andere engineers: “Het zijn toch eigenlijk gewoon kleine speakers die je in je oor kan stoppen.” De engineers keken elkaar aan. “Ja! we gaan in ears maken!!” De engineers hieven hun koffiemokken en proostten luid, terwijl ze tegen elkaar zeiden: “Hoe moeilijk kan dat nou zijn?”

Ondertussen leven we in 2018 en de Kef M100 is al een tijdje op de markt. Maar dat mag de pret niet drukken. Kef is zo een merk dat bij het uitspreken van de naam er al een plaatje van speakers in gedachte omhoog schiet. Zo hebben wij de Kef LS 50 en de Kef Egg laatst nog getest. Nu iets heel anders. Wij hebben van van een setje M100 ontvangen. In een elegante zwarte kleur(Titanium Grey). Bij het uitpakken valt al meteen het design op. Dat is ook niet gek, want Kef heeft een complete serie Porsche design producten. Misschien leuk voor een volgende review?

Kwaliteit met een Q?

Wij zijn dol op alle soorten audio producten, maar wij worden blij van goede producten. En laat dat nou precies de eerste indruk zijn die wij krijgen van de Kef M100. Zodra wij de in-ears daadwerkelijk in handen hebben, voelen we direct dat er geen goedkoop plastic is gebruikt. De behuizing van de in-ears zijn gemaakt van aluminium. Terwijl wij de behuizing van Kef M100 tussen de vingers hebben, valt ons iets op. De rand is bijzonder sierlijk afgewerkt die schuin afloopt. Er zitten geen scherpe randjes aan en voelt heel natuurlijk aan. Aan de kabel vinden we een bedieningsunit. Hiermee is een Apple en een Android device te bedienen. Hiermee richt Kef zich op de mobiele gebruiker. De actuele prijs van maart 2018, ligt op 99 euro. Is dat een goede investering?

Lekker lang luisterplezier

Een onderdeel wat wij belangrijk vinden is het comfort. Een vreemd voorwerp je gehoorgang in duwen is nu niet bepaald “natuurlijk”. De driver, het stuk wat de gehoorgang in moet, zal dus comfortabel moeten zijn. Bij Kef hebben ze gekeken naar de binnenkant van het oor. Ze laten het stukje namelijk in een knik lopen. Als we goed kijken, zien we ook dat het schuin staat. Gek genoeg zorgt dit ervoor dat de M100 erg makkelijk in het oor geduwd kan worden en ook goed zit. Het zit gewoon comfortabel. Dat draagt bij aan het luisterplezier.

Nog langer luisterplezier.

We hebben de Kef M100 meerdere weken lang in gebruik gehad. De M100 hing aan de laptop, de smartphone en de pc. De Kef In-ear zijn dus veelzijdig ingezet. Films, games en muziek. De Kef M100 maakt gebruik van full range 10mm neodymium drivers. De M100 heeft een bereik hebben van 20hz tot 20Khz. Maar wat betekent dat in de praktijk? We hebben de Kef M100 veelal onderweg ingezet. De muziek werd ons voorgeschoteld door Spotify en Soundcloud. Het duurt een week voordat we met zekerheid kunnen zeggen waar de voorkeuren qua muziek liggen. Want na de week luisteren we voornamelijk pop, rock classics en house muziek. Het album van Phil Collins, Face value, is het meest afgespeelde album. Maar dat is ook een steengoed album. De Kef M100 is veelzijdig maar met finesse. Hij laat sprankel horen waar het hoort. Hij laat details horen waar ze horen. Het nummer “This must be love” voelt ook echt zo aan. Ook bij “In the air tonight” worden we in het nummer gezogen. Bij house horen we ook het detail. Maar horen we ook de snelheid. En dat is juist wat je bij housemuziek nodig hebt. We missen alleen af en toe wat pit. Maar misschien is de M100 juist zo afgesteld, omdat we ondertussen al uren lang aan het luisteren zijn.

Eindoordeel

Wat konden wij verwachten van een setje in-ears van Kef? Bij de aanvang van de review durfde geen van ons op de redactie er een uitspraak over te doen. Maar….wat zijn wij blij dat we de Kef M100 hebben getest. Kef laat zien dat het niet alleen goed is in speakers maken. Kef maakt ook een geweldige in-ear, voor een zeer schappelijk prijs.

De M100 is een lichtgewicht in-ear, die zeer geschikt is voor dagelijks gebruik. Het heeft een geweldig en functioneel design. De geluidskwaliteit is zeer goed. Het speelt snel en laat veel details in de muziek horen. We missen af en toe een beetje pit, maar als we kijken naar de concurrentie in de markt, zet de Kef M100 zeer goede een prijs-kwaliteit verhouding.