Review JPlay Femto (2019)

• Klinkt bijzonder goed
  • Eenmaal geïnstalleerd 'hassle free'
  • Veelzijdig

• Netwerkinstallatie kan een uitdaging zijn
  • Geen eigen app
  • Jplay mini-speler

JPlay is een welbekende bij Alpha Audio. Ze hebben zowel hard- als software in het assortiment. We hebben in het verleden de JCAT Femto netwerkkaart én usb-kaart getest. Mooie producten voor wie een high-end audio-pc wil samenstellen. Maar zoals u weet bent u er niet met alleen hardware. Er is ook software nodig. Deze keer bekijken we de JPlay software. Een apart pakket, aangezien het zowel een server is als een speler die een ASIO-driver kan ’emuleren’.

Als u denkt dat JPlay Femto gewoon weer één of andere speler is… fout. JPlay is meer dan alleen een speler. Het is in feite een compleet ecosysteem: speler, driver en netwerkserver. Dat maakt JPlay toch anders dan bijvoorbeeld Foobar of Kodi waar we het vooral over een speler hebben. Waar we het wellicht een beetje mee kunnen vergelijken is JRiver. Die beschikt ook over custom drivers en een servermogelijkheid om te streamen naar externe locaties. JPlay claimt echter de ultieme oplossing te zijn… Een oplossing voor de moderne audiofiel die écht no-compromise wil streamen.

Set-up

U kunt JPlay voor ongeveer 150 euro aanschaffen via de website van JPlay. Als u dat hebt gedaan is het tijd voor installatie. Tijdens de installatie van de Femto-variant van JPlay, zult u zien dat u kunt kiezen voor een ‘single pc’ of ‘dual pc’ set-up. In feite vraagt JPlay of u een aparte pc voor de muziekbibliotheek hebt, of dat u de muziek en speler op één pc wilt hebben. Wij hebben een single-pc setup gemaakt.

Een stap verder vraagt JPlay de locatie van de muziekbibliotheek. Dit is om de server van JPlay zijn werk te laten doen. Immers: de JPlay-server moet wel weten waar de muziek staat. Als u een netwerklocatie – denk aan een NAS – gebruikt, moet u wel de map mounten via een speciale opdracht van PsExec. Dit programma mount de drive voordat JPlay start. En dat is nodig, want anders denkt JPlay dat de map niet beschikbaar is.

Na de installatie is het nodig om het pakket te activeren. Dat gaat via een extra programmaatje waarin u de serial-code invult. Eenmaal geactiveerd is het pakket klaar voor gebruik.

App

JPlay heeft geen eigen app, maar is met élke UPnP-app te bedienen. De server komt als JPlay femtoserver naar boven. De speler JPlay Femto. Wij hebben zonder problemen BubbleUPnP gebruikt. Weet wel dat u de speler / software niet kunt aanpassen als deze speelt: de settings openen niet.