Review JBL Model 4312G Ghost Edition Control Monitor – Geestig!

• Diepte in de soundstage

• Plaatsing is belangrijk
  • Aansturing is belangrijk
  • Laag niet ultrastrak

Prijs: € 3649

JBL 4312G Ghost Edition (3)

We dachten dat het enkel bass, bass, bass zou worden maar dat is gelukkig niet het geval. Het laag is aanwezig, voelbaar én zorgt voor de funfactor maar daar stopt het niet. Instrumenten klinken natuurgetrouw en er is voldoende snelheid zodat je blijft luisteren. Met de Cyrus was er voldoende controle maar het kan zeker beter. Je hebt in elk geval steeds de neiging om de kraan open te draaien en al die rockmuziek, die op de meeste luidsprekers nergens naar klinkt, op te leggen. Verrassend is het feit dat ze net als hun kleinere collega’s erg goed ‘verdwijnen’. Muziek komt dus niet van de speakers maar staat er mooi tussen.

Zo ontstaat een ruime soundstage met opvallend veel diepte en waar alles op zijn of haar correcte plaats staat. Die soundstage is iets minder hoog dan we gewoon zijn, dit wellicht door de lagere positionering. Imaging is uitstekend. Bij tweestemmige muziek staan de vocalisten echt los van elkaar. Na een tijdje valt op dat dit ook een bijzonder goede luidspreker is om op laag volume naar te luisteren. Hij wordt nooit scherp en ook niet overdreven warm mits degelijke versterking. Je kan hem natuurlijk altijd wat tunen naar eigen smaak.

Het is wel meer voelbaar en tastbaarder dan bij kleinere bookshelfs maar mits een goede plaatsing is de luidspreker behoorlijk in balans. Je krijgt hier niet de absolute coherentie zoals op de Revels maar we hebben het hier over twee totaal verschillende luidsprekers. Je krijgt ook onmiddellijk een soort livegevoel en Door het dynamisch karakter van de JBL 4312G GE ontstaat er een soort live-gevoel waardoor deze luidspreker uitstekend gaat hardrock, stevige klassieke muziek en jazz. Er is een hoge betrokkenheid en vocals klinken echt.

“Saturnz Return” van Goldie is een drum and bass klassieker met ook heel wat atmosferische nummers op. Er gastbijdrages van o.a. Noel Gallagher en David Bowie waardoor dit album een cultstatus heeft gekregen. Net voor we de JBL’s aansloten was dit het laatste album op de Revels De JBL 4312G GE is in tegenstelling tot de Revels geen controlefreak en op sommige tracks missen we dan ook wat controle. Ondanks die grote driver is dit niet echt een speaker voor techno of house omdat je dan precisie en punch wil.

Over naar wat popmuziek. “Ha Ha Heartbreak” van Warhaus, het soloproject van Maarten Devoldere die we vooral van Balthazar kennen, is een prachtalbum. Hoewel solo de lading niet helemaal dekt want Devoldere werkt opnieuw samen met muze Sylvie Kreusch. We krijgen onmiddellijk een soort live gevoel en instrumenten komen rijker door dan op de neutrale Revels. De bassdrum is hier wel voldoende strak en na een paar dagen beginnen we deze luidspreker te snappen. Dit is geen accurate weergever maar eentje met passie en grinta.

De JBL 4312G GE is gemaakt voor hardrock en al zijn afgeleiden. Die komt door zoals het hoort. Rauw en ranzig. De laatste Megadeth, “The Sick the Dying and the Dead”, klinkt ruw, vuil en snijdt door merg en been. De gitaar- en drumsolo’s donderen door de ruimte. Volumeknop naar boven en rocken maar! Het is duidelijk dat JBL met deze luidspreker mikt op de luisteraar die zich wil amuseren en een broertje dood heeft aan allerlei audiofiel geneuzel. Rock and Roll baby!

Aan het andere uiteinde van het spectrum, hoewel opnieuw met dood en vernieling, is “Death and the Maiden” van Franz Schubert. Het allegro molto door het London Symphony Orchestra gaat hier wonderwel op. Er is heel wat dynamiek en De JBL 4312G GE is een dynamische luidspreker die moeiteloos schakelt tussen stille en luide stukken. De passie spat er vanaf en je merkt dat het orkest zich rot amuseert.Je hoort ontzettend veel details van de zaal, het publiek en het orkest en wanneer de muziek aanzwelt is er impact en bakken drama.

Hoe zit het met wat fragieler werk hoor ik u denken? Dat gaat prima. Courtney Marie Andrews heeft op “Loose Future” bijzondere mooie songs geschreven en hoewel de basdrum op heel wat nummers wat softer dan we gewoon zijn werkt het wel. Courtneys stem klinkt realistisch en de instrumentatie versmelt mooi met het geheel. Hoewel de hoge tonen op maximum staan is er nooit scherpte en worden s-klanken niet aangezet. Dat betekent dat de JBL 4312G GE indien nodig ook een verfijnde weergever kan zijn.

Ook jazzmuziek klinkt voortreffelijk op de JBL 4312G GE. Trompettist Red Rodney die met zijn vrienden op “Borrowed Time” de pannen van het dak speelt klinkt broeierig en levendig. Door de JBL 4312G GE krijg je echt, clichégevaar, het gevoel alsof je bij de opname of het optreden aanwezig bent. Het is een gevoel dat we zelden ervaren. De trompet klinkt spetterend, snel en ook de piano, niet eenvoudig, klinkt levensecht. En dat via een stream op Qobuz. Bijzonder.

JBL 4312G Ghost Edition

Niet voor puristen want die willen een accurate weergever die het signaal zo zuiver mogelijk doorlaat. We zien deze luidspreker volledig tot zijn recht komen bij iemand met een platenspeler die elk vrij moment geniet van zijn favoriete platen. Achterover leunen en genieten. We zien het zo voor ons. Of luchtgitaar spelen, dat kan natuurlijk ook. Dit is een luidspreker die terugkeert in de tijd en muziek omarmt. Mindere opnames worden niet genadeloos afgestraft en bepaalde genres klinken hierdoor beter dan gemiddeld. Daar komt bij dat je de sound nog wat tunen naar je eigen voorkeur. Geen gedoe. Geen geneuzel. Gewoon lekker luisteren.

De JBL 4312G Ghost Edition is gemaakt in de ‘geest’ van stichter James Bullough Lansing. Het is een luidspreker waar je zorgeloos naar luistert zonder dat je bezig bent met allerlei audiofiele bijkomstigheden. Gewoon op play drukken en genieten. Hoewel hij met hedendaagse componenten is samengesteld, ademt hij een vleugje nostalgie uit en klinkt hij als vanouds complexloos en levendig. De JBL 4312G Ghost Edition is een bijzonder dynamische speaker die je een soort livegevoel en funfactor bezorgt waar de meeste andere luidsprekers enkel van kunnen dromen. Voeg daar nog een hoge coolfactor aan toe en je hebt alles om je rot te amuseren. Nu maar hopen dat de verstandhouding met je buren goed blijft.
Type test
Single test
Luidsprekersoort