Review JBL 4305P – old skool goed

• Veel inputs

• Laag is goed, maar mag dieper
  • Kabel tussen speakers is kort

Prijs: € 2490

JBL 4305P

De JBL Sound

We hebben de JBL natuurlijk als compleet product getest. We hebben met de ethernetkabel tussen de linker en rechter speaker getest voor maximale resolutie. De kabel is overigens wat kort (3 meter). Een langere kabel zou fijn zijn omdat je deze dan gemakkelijker weg kan werken.

Om maar met de deur in huis te vallen: de JBL zet een verrassend neutraal en compleet plaatje neer. We hebben vooral via Tidal Connect gepeeld, omdat ROON nog niet goedgekeurd is en dan alleen Airplay werkt. Nu hebben we óók via Airplay geluisterd, maar eerlijk gezegd is dat gewoon zoveel minder goed dat we na een paar tracks via Tidal Connect blijven spelen; er is dan veel meer rijkheid en rust in het geluidsbeeld.

Rustig

Wat we totaal niet hadden verwacht is de rust in de weergave die de JBL laat horen. Bij hoorn denken we direct aan ‘in your face’, maar de HDI hoorn spreidt veel meer dan we hadden verwacht. Daardoor ontstaat een breed en ook hoog beeld wat helemaal niet ‘in your face’ is. Er is weliswaar minder diepte dan bij de Sonus Faber Lumina’s, maar dat ligt ook aan andere zaken. Om maar bij dat vergelijk te blijven; de Sonus Faber met Yamaha A-S2200 en Bluesound Node 2i kost ongeveer 4000 Euro totaal. Als we die naast de JBL 4305P zetten horen we allereerst een totaal andere weergave, maar moeten we eerlijk zeggen dat op gebied van neutraliteit en snelheid de JBL wint. Op gebied van schaalgrootte ‘wint’ de Sonus Faber-set. Ook laat deze wat meer midlaag horen, wat wel prettig is bij sommige muziek: de JBL is zeker geen warme speaker. Een subje kan daar verandering in brengen. We raden dat in bepaalde gevallen wel aan.

De overall sound is behoorlijk rustig, omdat het geheel heel goed gecontroleerd is. Alles is gemakkelijk te volgen, wat het gemakkelijk maakt ‘diep’ te luisteren. Ook complexere stukken als muziek van Radiohead waar heel erg veel kan gebeuren, of bijvoorbeeld akoestisch werk van Mammal Hands gaat gewoon goed. Geen hardheid, compressie of vervelende ringing. Opmerkelijk.

Nu kunnen we nog eindeloos gaan beschrijven per track wat we horen, maar weet dat we veel hebben geluisterd naar deze set. Dit omdat hij ook een tijdje in de werkkamer heeft gespeeld. Daar hebben we van internetradio tot Rammstein gehoord. En ja… de JBL slikt het allemaal wel. Al zouden we bij zwaarder elektronisch werk wel een subwoofer bijplaatsen om het plaatje compleet te maken. Echter is het niet een absolute must. Het is gewoon een puntje op de ‘i’ van deze fijne speaker.

Samples en video

Download lossless samples

Single test