vrijdag, maart 29, 2024
Home Review Illusonic IAP8

Review Illusonic IAP8

5

Voordelen

  • Klinkt goed
  • Flexibel inzetbaar

    Zowel stereo als multichannel...

  • En multiroom
  • Goede support

Nadelen

  • Het is veel geld
  • Inmeten is voor een leek complex
  • Geen microfoon meegeleverd
  • Geen eigen app voor streaming

Prijs: € 17500

Bouwkwaliteit
Inzetbaarheid
Klank
Prijs
Illusonic-IAP8

Inleiding

Illusonic is een Zwitsers bedrijf dat audio-algoritmes ontwerpt. Het is heel goed mogelijk dat uw mobiele telefoon is uitgerust met een of meer technieken die door Illusonic zijn ontwikkeld. Het bedrijf ontwerpt software die zorgt voor een betere verstaanbaarheid van microfoons in smart devices of die de omgevingsgeluiden filteren. Voor hoofdtelefoonfabrikanten maakt Illusonic surround-algoritmes. Op de Swiss High End maakte uw redacteur kennis met de mensen achter Illusonic.  Christoff Faller is de oprichter van het bedrijf. Hij heeft meer dan 100 wetenschappelijke publicaties over digitale audio op zijn naam staan en is een autoriteit op het gebied van audio-illusies en de mathematische methodieken om dit te bereiken. Dat verklaart ook de naam van zijn bedrijf, Illusonic.

Het maken van een product voor consumenten-hifi is eigenlijk als een hobby begonnen. Het doel was om één apparaat te ontwikkelen waar alleen nog maar actieve luidsprekers  en een audiobron nodig waren om een volwaardig systeem te vormen. De IAP, of Immersive Audio Processor, is ontworpen als centrum van een geluidssysteem dat door middel van software-updates actueel blijft. De IAP is momenteel verkrijgbaar in vier uitvoeringen: 2-kanaals, 4-, 8- en 16-kanaals. Wij testen de IAP8, de 8-kanaalsversie.

Bijzonder

Het is niet eenvoudig om de IAP8 te classificeren. Het is een streamer/DAC, het is een voorversterker met phonotrap. Aan de achterzijde treft u alle digitale en analoge ingangen die u maar wenst; optisch, coax, USB, RCA, HDMI, balanced. En het heeft 8 gebalanceerde analoge uitgangen. Het bijzondere zit hem in de tweede USB-ingang. Daarmee verbindt u de IAP aan een PC of Mac en kunt u de IAP calibreren en controleren met speciale software. U kunt bronnen aan kanalen toewijzen, de ingangsgevoeligheid aanpassen, de RIAA-curve van de phono-voortrap instellen. En misschien wel het belangrijkst; u kunt verschillende modi in room correction instellen. We komen daar uitgebreider op terug.

5 REACTIES

  1. Goed verhaal Yung. Wat me wel verbaast is het feit dat je kennelijk de meetbestanden via email moet opsturen waarna je de instellingen van hen terug krijgt. Ik vraag me af hoe dat in z’n werk gaat als je zelf aan het “pielen” bent en gewoon 20-30 metingen achter elkaar wil doen. Ik denk allen al aan luidsprekers beetje indraaien, de zitbank in de andere hoek, gordijnen dicht, vrouw buiten, vrouw toch maar weer binnen… De prijs vind ik persoonlijk nogal aan de hoge kant, temeer het feit dat je met een Deqx of een Trinnov minimaal soortgelijke correcties kan verwachten. Ik heb zelf een Trinnov, omdat ik gewoon een leuke maar a-koestische cleaute woonkamer heb en ik kan je vertellen dat de restultaten verbluffend zijn. En dat praat je over een slordige 4000 eurootjes. En die kist rekent zelf alles uit, on-the-spot en snel. Misschien kunnen jullie daar ook ‘ns wat tijd aan besteden. Het is immers waanzinnig interessant om te zien hoe een simpele ruimte de performance van een luidspreker volledig de nek kan omdraaien. De oplettende lezer kan dat overigens oom al uit jullie luidspreker test halen. Warme groet uit de polder…

    • Beetje rommelige reactie, maar toch nog even dit: Ik heb dus mijn zelf gebouwde open baffles… Jullie hebben daar een tijdje geleden nog over geschreven. Daar een “kamer oplosser” op loslaten geeft ook hele interessante resultaten. Zelf had ik de ervaring dat na correctie van de fase en timing ik bij het luisteren het idee had dat m’n rechter oor verstopt zat. Alsof er met een kurkentrekker aan werd getrokken. Na een meting zonder enige filtering whatsoever bleek dat er een phase draai was van exact 360 graden, die redelijk recht evenredig was met de frequentie. Op m’n Phasebook pagina zie je het plaatje. Wat haal ik daar nou onder meer uit…? Allereerst dat een open baffle natuurlijk stijf staat van fase problemen. Daarom klinken ze ook zo ruimtelijk… Maar ook zie je dat het gedrag van lage en hoge frequenties (of hun respectievelijke drivers) nogal uiteenloopt qua uitstraling. Wat je ook ziet is dat bijvoorbeeld grote (glazen) ramen alle energie uit de lage tonen halen. Vriend Ruitenberg (Metrum) wees me hier eerder al op. Reden temeer om zo’n kastje als kamer correctie te rechtvaardigen, zelfs voor de diehard audiofiel.

      • Hey Ronald!

        We gaan binnenkort (zeer binnenkort) met een paar systemen aan de gang: Dirac en Trinnov beginnen we mee. Illusonic hebben we dus al gedaan (klinkt erg goed). Ook gaan we ARC (Anthem Room Correction) eens aan de tand voelen. Er zijn er meer, dat weten we, maar we gaan eens met deze drie aan de slag komende tijd. Ben erg benieuwd!

    • Dag Ronald, dank voor je reactie.
      Zeker interessant om een Trinnov te gaan testen, die idd alles automatisch doet. En dat is ook precies het verschil met de Illusonic; daar zit je zelf achter de knoppen en kan je aan de metingen zien wat het effect is van modificaties in de instellingen. Het is een steile leercurve maar voor audioliefhebbers zeker de moeite waard.
      De 2 en 4-kanaalsversie is overigens een stuk minder prijsonvriendelijk dan de 8-16 kanaalsversie. En omdat de IAP’s nog maar kort op de markt zijn sluit ik niet uit dat de prijs op den duur zal gaan zakken. Op de High End Swiss was er een ‘beursaanbieding’ waarbij de IAP in combinatie met actieve monitors van PSI voor CHF 10.000 werden aangeboden (dat is in euro’s ongeveer hetzelfde bedrag).
      En het is inderdaad erg interessant dat met dit soort systemen van Trinnov en Illusonic niet alleen de apparatuur, maar ook de omgeving de aandacht krijgt die deze verdient.