web analytics

Review Illusonic IAP8

Illusonic-IAP8

Room correction: de metingen

Het optimaliseren van de IAP8 is een maatwerk-proces. Het is de bedoeling dat de dealer dit bij de klant thuis uitvoert en daarmee een kant en klaar werkend en op de luisterruimte afgestemd apparaat aflevert. Wij vinden het natuurlijk veel te leuk om dit instellen zelf te doen!

We krijgen van Christoff Faller een aantal mails met instructies voor de calibratie. Dit begint met het uitvoeren van een metingen van de luisterruimte. Dat gaat als volgt. We sluiten een meetmicrofoon aan op een ingang van de IAP8. Dat gaat via een interface die een microfoonsignaal omzet in een digitaal signaal; via USB gaat deze de IAP in. Via de andere USB-poort bedienen we de laptop waar het calibratiemenu actief is. Na het instellen van het ingangsvolume van de meetmicrofoon (die op luisterhoogte staat, recht omhoog wijzend) voeren we op zeven punten in de luisterruimte metingen uit. Op de sweet spot, 15 cm links en rechts van de sweetspot, 1 meter voor de speakers en aan de achterzijde van de ruimte.

Bij elke meting gaat er een ‘sweep’ van 6 seconden door de luidsprekers. We kennen dit van onze eigen metingen in de Alpha Sound Void, waarin we hoofdtelefoons en monitoren meten. Het calibratiemenu leidt ons door de meetprocedure. Zijn we tevreden met een meting op positie 1? Dan door naar de volgende microfoonpositie.

De metingen worden opgeslagen en we sturen de geluidsbestanden en andere files naar Illusonic terug. Omdat we in de Alpha-Audio studio twee luisterruimtes hebben, sturen we van beide ruimtes de gegevens door. Met deze data gaat Illusonic aan de slag. De volgende dag zit in onze mailbox een aantal bestanden met de room corrections. Via het calibratieprogramma zetten we dit over naar de IAP8, we kiezen de ‘Calibrated’ instelling en gaan luisteren. We horen meteen dat in de kleine ruimte, die gevoelig is voor bas-traps (dreunende lage tonen) het geluid een stuk rustiger is. De bas is gecontroleerd, midden minder up front en het hoog waar het hoort. De holografische afbeelding is nog groter dan in de standaard instelling. En we hebben niet het gevoel dat we naar een getweakt audiosignaal aan het luisteren zijn, terwijl dat feitelijk wel het geval is. Puik werk dus.

Video inmeting en software

Meetinstrument

Het meten en door Illusonic laten programmeren van de ideale room correction is ‘level 1’ van wat u met de IAP kunt. De IAP is namelijk ook een meetinstrument en biedt u de mogelijkheid om zelf room correction aan te passen. Het calibratiemenu zorgt niet alleen voor de metingen, het genereert ook grafieken waar u de metingen tot op de nanoseconde kunt teruglezen. En na enige oefening kunt u op grond hiervan bepalen en instellen welke frequenties u wil accentueren, afzwakken of versterken.

Via het IAP-menu op de aangesloten computer gaat dit aflezen, instellen en luisteren erg gemakkelijk. En in real time. U kunt dus direct zien wat de impact van een instelling is om deze vervolgens te bewaren en een nieuwe instelling te maken. En het mooie is: u kunt dit alles altijd vergelijken met de neutrale instelling of een andere die u eerder hebt opgeslagen. Naarmate we meer vertrouwd raken met de IAP8 gaan we dit instellen steeds leuker en interessanter vinden!

Gerelateerde berichten

Torus RM8 CE

Review Torus RM 8 CE power conditioner

Room correction: de metingen InhoudWe blijven er regelmatig op hameren: energie is de basis van een goed systeem. Zonder degelijke basis – dus de energievoorziening- presteert een set nooit optimaal. De beste stap is een aparte groep met aparte aarde. Maar dat is niet altijd mogelijk. En heel soms is het niet genoeg. Denk aan […]

5 reacties

  1. Goed verhaal Yung. Wat me wel verbaast is het feit dat je kennelijk de meetbestanden via email moet opsturen waarna je de instellingen van hen terug krijgt. Ik vraag me af hoe dat in z’n werk gaat als je zelf aan het “pielen” bent en gewoon 20-30 metingen achter elkaar wil doen. Ik denk allen al aan luidsprekers beetje indraaien, de zitbank in de andere hoek, gordijnen dicht, vrouw buiten, vrouw toch maar weer binnen… De prijs vind ik persoonlijk nogal aan de hoge kant, temeer het feit dat je met een Deqx of een Trinnov minimaal soortgelijke correcties kan verwachten. Ik heb zelf een Trinnov, omdat ik gewoon een leuke maar a-koestische cleaute woonkamer heb en ik kan je vertellen dat de restultaten verbluffend zijn. En dat praat je over een slordige 4000 eurootjes. En die kist rekent zelf alles uit, on-the-spot en snel. Misschien kunnen jullie daar ook ‘ns wat tijd aan besteden. Het is immers waanzinnig interessant om te zien hoe een simpele ruimte de performance van een luidspreker volledig de nek kan omdraaien. De oplettende lezer kan dat overigens oom al uit jullie luidspreker test halen. Warme groet uit de polder…

    1. Beetje rommelige reactie, maar toch nog even dit: Ik heb dus mijn zelf gebouwde open baffles… Jullie hebben daar een tijdje geleden nog over geschreven. Daar een “kamer oplosser” op loslaten geeft ook hele interessante resultaten. Zelf had ik de ervaring dat na correctie van de fase en timing ik bij het luisteren het idee had dat m’n rechter oor verstopt zat. Alsof er met een kurkentrekker aan werd getrokken. Na een meting zonder enige filtering whatsoever bleek dat er een phase draai was van exact 360 graden, die redelijk recht evenredig was met de frequentie. Op m’n Phasebook pagina zie je het plaatje. Wat haal ik daar nou onder meer uit…? Allereerst dat een open baffle natuurlijk stijf staat van fase problemen. Daarom klinken ze ook zo ruimtelijk… Maar ook zie je dat het gedrag van lage en hoge frequenties (of hun respectievelijke drivers) nogal uiteenloopt qua uitstraling. Wat je ook ziet is dat bijvoorbeeld grote (glazen) ramen alle energie uit de lage tonen halen. Vriend Ruitenberg (Metrum) wees me hier eerder al op. Reden temeer om zo’n kastje als kamer correctie te rechtvaardigen, zelfs voor de diehard audiofiel.

      1. Hey Ronald!

        We gaan binnenkort (zeer binnenkort) met een paar systemen aan de gang: Dirac en Trinnov beginnen we mee. Illusonic hebben we dus al gedaan (klinkt erg goed). Ook gaan we ARC (Anthem Room Correction) eens aan de tand voelen. Er zijn er meer, dat weten we, maar we gaan eens met deze drie aan de slag komende tijd. Ben erg benieuwd!

    2. Dag Ronald, dank voor je reactie.
      Zeker interessant om een Trinnov te gaan testen, die idd alles automatisch doet. En dat is ook precies het verschil met de Illusonic; daar zit je zelf achter de knoppen en kan je aan de metingen zien wat het effect is van modificaties in de instellingen. Het is een steile leercurve maar voor audioliefhebbers zeker de moeite waard.
      De 2 en 4-kanaalsversie is overigens een stuk minder prijsonvriendelijk dan de 8-16 kanaalsversie. En omdat de IAP’s nog maar kort op de markt zijn sluit ik niet uit dat de prijs op den duur zal gaan zakken. Op de High End Swiss was er een ‘beursaanbieding’ waarbij de IAP in combinatie met actieve monitors van PSI voor CHF 10.000 werden aangeboden (dat is in euro’s ongeveer hetzelfde bedrag).
      En het is inderdaad erg interessant dat met dit soort systemen van Trinnov en Illusonic niet alleen de apparatuur, maar ook de omgeving de aandacht krijgt die deze verdient.

Geef een reactie