web analytics

Review Illusonic IAP8

Prijs: € 17500

Bouwkwaliteit
Inzetbaarheid
Klank
Prijs
Illusonic-IAP8

Installatie

Laten we bij het begin beginnen, de installatie. De IAP8 is in de standaard-setup probleemloos te installeren. We verbinden de IAP met actieve speakers, pluggen een ethernetkabel erin en kiezen voor Network in het keuzemenu. Via upnp-apps als Bubble Upnp zien we de IAP als mediarenderer en we kunnen meteen muziek via de NAS afspelen. Al meteen kijken we elkaar aan; wow, dat klinkt goed! Streamen via de IAP klinkt een stuk beter dan wanneer we er een externe streamer erop aansluiten. En dat zijn zeker niet de minste; de NAD M50 via hdmi of de Weiss DAC2 met streamingmodule. De interne streamer van Illusonic is strakker, ruimtelijker, meer 3D. En dan is er nog geen room correction toegepast, de IAP komt koud uit de verpakking. Dat belooft wat…

Bediening op het apparaat is wat we inmiddels Zwitsers zijn gaan noemen; oerdegelijk, basic, intuïtief en uitmuntend afgewerkt. De knoppen drukken en draaien prettig en voelen stevig aan, de bediening is snel en makkelijk. Als afstandsbediening levert Illusonic er een Apple Remote bij. We nemen aan dat dit in een latere update wordt vervangen door een eigen exemplaar want dit vinden we wel erg basic…

Gerelateerde berichten

review-hegel-h360-avm-cs52

Review AVM CS 5.2 versus Hegel H360

Installatie InhoudAlles in één oplossingen worden kwalitatief beter en beter. Was het pak ’em beet tien jaar terug nog eigenlijk onmogelijk om een muzikale alleskunner te vinden, nu zijn er diverse modellen die hun klus prima klaren. Wij bekijken de Hegel H360 en AVM CS 5.2. Beide totaaloplossingen. Maar wel met een andere insteek. 

Review Sbooster BOTW ECO voeding

Installatie InhoudWe kunnen het bijna niet vaak genoeg zeggen: voeding is de basis van een apparaat. Als de voeding niet op orde is, klinkt een apparaat – en dus een set – nooit echt goed. Het uit zicht in onrust, een plat stereobeeld een een ‘harde’ klankkleur met veel versmering. Helaas leveren niet alle fabrikanten […]

5 reacties

  1. Goed verhaal Yung. Wat me wel verbaast is het feit dat je kennelijk de meetbestanden via email moet opsturen waarna je de instellingen van hen terug krijgt. Ik vraag me af hoe dat in z’n werk gaat als je zelf aan het “pielen” bent en gewoon 20-30 metingen achter elkaar wil doen. Ik denk allen al aan luidsprekers beetje indraaien, de zitbank in de andere hoek, gordijnen dicht, vrouw buiten, vrouw toch maar weer binnen… De prijs vind ik persoonlijk nogal aan de hoge kant, temeer het feit dat je met een Deqx of een Trinnov minimaal soortgelijke correcties kan verwachten. Ik heb zelf een Trinnov, omdat ik gewoon een leuke maar a-koestische cleaute woonkamer heb en ik kan je vertellen dat de restultaten verbluffend zijn. En dat praat je over een slordige 4000 eurootjes. En die kist rekent zelf alles uit, on-the-spot en snel. Misschien kunnen jullie daar ook ‘ns wat tijd aan besteden. Het is immers waanzinnig interessant om te zien hoe een simpele ruimte de performance van een luidspreker volledig de nek kan omdraaien. De oplettende lezer kan dat overigens oom al uit jullie luidspreker test halen. Warme groet uit de polder…

    1. Beetje rommelige reactie, maar toch nog even dit: Ik heb dus mijn zelf gebouwde open baffles… Jullie hebben daar een tijdje geleden nog over geschreven. Daar een “kamer oplosser” op loslaten geeft ook hele interessante resultaten. Zelf had ik de ervaring dat na correctie van de fase en timing ik bij het luisteren het idee had dat m’n rechter oor verstopt zat. Alsof er met een kurkentrekker aan werd getrokken. Na een meting zonder enige filtering whatsoever bleek dat er een phase draai was van exact 360 graden, die redelijk recht evenredig was met de frequentie. Op m’n Phasebook pagina zie je het plaatje. Wat haal ik daar nou onder meer uit…? Allereerst dat een open baffle natuurlijk stijf staat van fase problemen. Daarom klinken ze ook zo ruimtelijk… Maar ook zie je dat het gedrag van lage en hoge frequenties (of hun respectievelijke drivers) nogal uiteenloopt qua uitstraling. Wat je ook ziet is dat bijvoorbeeld grote (glazen) ramen alle energie uit de lage tonen halen. Vriend Ruitenberg (Metrum) wees me hier eerder al op. Reden temeer om zo’n kastje als kamer correctie te rechtvaardigen, zelfs voor de diehard audiofiel.

      1. Hey Ronald!

        We gaan binnenkort (zeer binnenkort) met een paar systemen aan de gang: Dirac en Trinnov beginnen we mee. Illusonic hebben we dus al gedaan (klinkt erg goed). Ook gaan we ARC (Anthem Room Correction) eens aan de tand voelen. Er zijn er meer, dat weten we, maar we gaan eens met deze drie aan de slag komende tijd. Ben erg benieuwd!

    2. Dag Ronald, dank voor je reactie.
      Zeker interessant om een Trinnov te gaan testen, die idd alles automatisch doet. En dat is ook precies het verschil met de Illusonic; daar zit je zelf achter de knoppen en kan je aan de metingen zien wat het effect is van modificaties in de instellingen. Het is een steile leercurve maar voor audioliefhebbers zeker de moeite waard.
      De 2 en 4-kanaalsversie is overigens een stuk minder prijsonvriendelijk dan de 8-16 kanaalsversie. En omdat de IAP’s nog maar kort op de markt zijn sluit ik niet uit dat de prijs op den duur zal gaan zakken. Op de High End Swiss was er een ‘beursaanbieding’ waarbij de IAP in combinatie met actieve monitors van PSI voor CHF 10.000 werden aangeboden (dat is in euro’s ongeveer hetzelfde bedrag).
      En het is inderdaad erg interessant dat met dit soort systemen van Trinnov en Illusonic niet alleen de apparatuur, maar ook de omgeving de aandacht krijgt die deze verdient.

Geef een reactie