Review Hifiman Jade 2 hoofdtelefoon en hoofdtelefoonversterker

• Lichte en comfortabele hoofdtelefoon
  • Versterker met veel vermogen en soundstage

• Hoofdtelefoon kan alleen worden gebruikt met een voor electrostaten geschikte versterker

Prijs: € 2799

Comfort
Hifiman Jade 2

De Jade II hoofdtelefoon is zo licht dat je hem al snel niet meer voelt. Bij het aanzetten van de muziek was dan ook onze eerste indruk dat er luidsprekers aan het spelen waren. Een Mooie Dag van Bløf, gemasterd door Sander van der Heide in de Wisseloord Studio’s, kennen we van voor naar achter. Het is een zeer ruimtelijk opgenomen nummer; bij sommige systemen horen we bepaalde instrumenten naast en achter ons, zijn ze in de hoogte te plaatsen. Datzelfde effect bereiken bij een hoofdtelefoon is een uitdaging, maar de Jade II doet het met gemak. We horen de muziek om ons hoofd, in sommige stukken wel een meter. En wat ook bijzonder is; de baspunch is er. We horen en voelen de kickdrum en de bas. Dit in combinatie met de snelheid van de electrostaten is een ervaring die ronduit verslavend is.

Klassiek, jazz, pop: de Jades geven het probleemloos weer. De versterker hoeven we daarbij maar weinig open te draaien. Tussen een 9 en 12 uur, dat is meer dan hard genoeg. Zal waarschijnlijk ook komen doordat we op de gebalanceerde ingang spelen. De gain is bij gebalanceerd flink wat decibellen hoger; daarbij levert de Mytek Manhattan op de gebalanceerde uitgangen ook het juiste vermogen af.

Humble.

We maken het de Jades nog even moeilijker met Kendrick Lamar. De pompende bas en drum van Humble, hoe zou dat klinken op de electrostaten? Nou, het valt helemaal niet tegen. De Jades kunnen behoorlijk wat laagdruk leveren. Vergeleken met onze Stax 407 die we op de Jade II versterker aansluiten (het zijn dezelfde aansluitingen) is de Jade echt een verbetering, op alle fronten. Over het hele spectrum klinkt de Hifiman hoofdtelefoon beter. Bijzonder, want niet zo lang geleden gebruikten we deze Stax-set als referentie naast high end combinaties als de Sennheiser HD800 met de Pass Labs HPA-1 hoofdtelefoonversterker. Daar bleef de Stax nog fier overeind.

Stax vs Hifiman

En hoe zit het dan met de versterker? Om de proef op de som te nemen, sluiten we de Jade II hoofdtelefoon aan op de Stax 006t buizenversterker, ook op de gebalanceerde ingang. En het resultaat vonden wij verrassend! De buizen lijken de Jades nog meer punch en muzikaliteit te geven. We vinden het lastig als we moeten kiezen tussen de twee versterkers, dus we hebben ze een tijdje naast elkaar laten staan.

Op de Stax is er, zoals gezegd, meer punch. Maar op de Jade versterker horen we een bredere soundstage, een evenwichtiger geluidsbeeld. Maar het is ook wat saaier. De buizen hebben zeker bij electrostaten een invloed op de klanksignatuur. We willen het in dit verband zeker niet ‘warm’ noemen, een term die naar onze mening te vaak wordt misbruikt als het gaat om buizenversterkers.

Winkels met Hifiman

Hooikade 13
2627 Delft, Zuid Holland, NL