Review Hifiman Ananda BT (bluetooth) hoofdtelefoon

• Comfort

• Geen volumeregeling op hoofdtelefoon

Prijs: € 1199

Comfort
Hifiman Ananda BT

Testen

We hebben de Hifiman Ananda BT op een aantal manieren getest. We sluiten de hoofdtelefoon via Bluetooth aan op onze smartphone, een Oppo R11s en we hebben er ook mee gebeld. Als muziekspeler gebruiken we de ingebouwde Oppo-speler, de Hifiman-app en Roon. Met de USB-kabel sluiten we de Ananda BT aan op onze Macbook Pro Retina; afspeelapplicaties Roon en Vox.

In gebruik

De pasvorm van de Ananda is uitstekend. De hoofdtelefoon zit lekker stevig en dat moet ook wel, want we gaan even boodschappen doen. Het is tenslotte een draadloze headset, nietwaar? Met de muziek aan fietsen we door een winderige stad. We realiseren ons dat we eigenlijk nooit met een open full size planar headset buiten hebben doorgebracht. Het prettige is dat er door de open structuur volledig contact is met de buitenwereld, terwijl de muziek ook goed hoorbaar is. En er is geen windgeruis, terwijl de wind echt zijn best doet om als stoorzender op te treden.

De telefoon gaat en we kunnen het gesprek prima verstaan; de microfoon-dongel doet ook zijn werk, aan de andere kant van de lijn komen geen klachten over een slechte ontvangst of haperingen. Het voelt wel wat awkward om met een draadloze hoofdtelefoon van € 1.000 rond te lopen in de koelcel met tomaten, bleekselderij en verse tuinkruiden. Beats dragende boners die buiten de zaak stonden keken me aan met een blik waaruit enige vertwijfeling sprak; “is dit cool of niet? Wat een bizar grote headset! Gast, ken jij dat merk?”

DAC + amp + headphone = OK

Thuis aangekomen proberen we de Hifiman Ananda BT met kabel. De USB-C kabel in de hoofdtelefoon en de andere kant in de laptop. Even uit en aanzetten en een witte LED geeft aan dat de USB-DAC actief is. In Roon is dit ook meteen zichtbaar, we activeren deze DAC en spelen maar.

We komen nu toe aan de vergelijking tussen Bluetooth en USB-DAC. Om maar meteen een spoiler erin te gooien; bekabeld is beter dan met Bluetooth, maar: het niveau waarop de Ananda BT via Bluetooth speelt is ongekend. We zien elk jaar de kwaliteit van audio over Bluetooth beter worden en dit is meer dan een forse stap voorwaarts. We durven de stelling aan dat dit heel erg begint te lijken op high end audio. Het verschil horen we als we dezelfde track beluisteren via de USB-DAC functie van de Ananda.

We luisteren naar Sunday Morning van Maroon 5, hun debuutalbum Songs About Jane in FLAC, 16 bit, 44.1 kHz. Het intro begint met drums, waarbij op de snaredrum zogenaamde ‘ghost notes’ hoorbaar zijn. Dit ontstaat wanneer de drummer de stokken losjes laat stuiteren op het vel van de snare. Het zijn ‘just rebounds’, zoals legendarische drummer Bernard Purdie het noemt in deze video die iedere drummer en drum-liefhebber uit zijn hoofd moet leren. Via Bluetooth hoorden we deze ghost notes, maar via de USB-DAC van de Hifiman Ananda BT waren er veel meer details en gelaagdheid te horen in de klank van deze snare-drum. De aanslag, de rebound van de stok en de ‘decay’ (het weer afnemen) van de slag zijn duidelijk hoorbaar.

Een ander luistervoorbeeld: Hey Nineteen van Steely Dan (album: Gaucho, 1980). ook hier luisteren we naar het intro. Tussen de tweede en derde maat (op ± 6 seconden) speelt op het linkerkanaal een subtiel gitaar-rifje. Op de USB-DAC had deze gitaar veel meer ‘smoel’ en dimensie dan via Bluetooth. Het zijn details, maar ze staan voor de mogelijkheid om muziek in al zijn facetten te reproduceren. Bluetooth blijft compressie en compressie is letterlijk platdrukken. Dat de techniek al zover is gevorderd dat we het verschil moeten uitleggen in detaillering, focussering en dergelijke, zegt iets over de progressie die Bluetooth heeft gemaakt als transportmiddel voor draadloze audio. Knap.

Winkels met Hifiman

Hooikade 13
2627 Delft, Zuid Holland, NL