Review: Hegel Mohican

Prijs: € 4595

klank
Features
Optiek
Bouwwijze
Hegel Mohican

Op de redactie van Alpha-Audio ontvangen we eindelijk de Hegel Mohican ter review. Volgens de Noorse fabrikant de laatste cd-speler die een muziekliefhebber nog hoeft aan te schaffen. Verwacht geen Zwitsers zakmes. De Mohican is – des Hegels – namelijk de bescheidenheid zelf. Het is namelijk een pure Redbook cd-speler; echt de allerlaatste der Mohikanen dus.

Het introduceren van een pure Redbook cd-speler is anno 2017 een moedige stap van onze Noorse vrienden. Want sinds het streaming-platform een volwassen status heeft bereikt, zijn veel muziekliefhebbers over gestapt naar dit gebruiksvriendelijke nieuwe medium. De cd-collectie is ondertussen geript en een overgroot deel van de collectie heeft inmiddels een weg naar de plaatselijke kringloop gevonden.

Maar net als bij de intrede van de compact disk in 1983, wordt de kwaliteit van het nieuwe streaming-medium dikwijls betwist. Want een album afgespeeld vanaf een compact disk klinkt volgens enkelen net even een beetje lekkerder. Het geeft volgens de dappere strijders van een underdog-medium een betere beleving. En of dit nu komt door het kleurrijke boekje met aantrekkelijke plaatjes? Zeg het maar.

Het streaming-kamp bevecht dit vervolgens weer te vuur en te zwaard… want highres. En highres heeft zoveel meer klankvoordelen dan die 16 bitjes bij 44.1kHz. Toch? En ja, ook op de redactie van Alpha-Audio zijn vergelijkbare discussies gevoerd. Maar die waren snel over. Het argument een bibliotheek te hebben van meer dan duizend zilveren titels bleek ook geen argument om een ‘dode’ standaard te blijven ondersteunen. Redactieleden weigerden de zilveren schijfjes dan ook pertinent te accepteren als muziekmedium. We leven immers in het tijdperk van streaming. En van vinyl. Punt.

Een gloednieuwe cd-speler dus

Nu is uw auteur verheugd te vernemen dat er blijkbaar vergelijkbare discussies worden gevoerd binnen de industrie zelf. Zoals bij het Noorse Hegel. Ook zij beseffen dat een muziekliefhebber zijn huidige cd-collectie koestert en dit tot in lengte van jaren zal blijven doen. Want die herinnering aan dat ene schijfje is immers onvervangbaar. Dit heeft vervolgens geleidt tot de ontwikkeling van de best mogelijke cd-speler die Hegel anno 2017 kon maken. En waarschijnlijk ook de allerlaatste speler die het merk wilde maken, want deze kreeg een hele toepasselijke naam. De Hegel Mohican; de laatste der Mohikanen.

En als die eigenzinnige Noren er echt voor willen gaan, dan gaan ook gelijk alle registers open. Alles aan Hegel-kennis en Hegel-technologie wordt uit de kast getrokken om iets heel speciaals te maken. Maar geen extra opties of mogelijkheden naast de cd weergave. Dus geen HDCD, geen DVD-A, geen SACD en al helemaal geen DAC of streaming functionaliteit. Nee, Redbook. Einde discussie.

Zo heeft de fabrikant een cd-loopwerk van Sanyo gebruikt en haar zelf ontwikkelde technieken, waaronder de SoundEngine technologie, ingezet om de best mogelijke geluidskwaliteit te behalen. De DAC komt heel begrijpelijk bij AKM vandaan. Uiteraard de razend populaire 4490EQ. Dit is immers een DAC die zich inmiddels veelvuldig heeft bewezen, een excellente geluidskwaliteit heeft en eigenlijk alles goed doet.

Deze overbemeten DAC wordt slechts gebruikt voor de weergave van 16-bits, 44.1kHz muziekbestanden. Zonder upsampling. Zonder filtering. Zonder poespas. Helemaal terug naar de basis dus. Terug naar de puurste vorm van cd-weergave. De eerder door ons gereviewde Bryston BCD-3 is volgens dezelfde filosofie ontwikkeld en we hebben al geconcludeerd dat dit tot een uitzonderlijk goede geluidskwaliteit leidt. Maar eer wie eer verdient; Hegel was op dit gebied de moedigste fabrikant. Zij waren namelijk het eerst met dit idee.

Winkels met Hegel