Review Hegel H120 all-in-one

• Veelzijdigheid
  • Weergave
  • Compact

• Voorlopig nog geen Roon
  • Prijs: € 2499

Hegel H120

De Hegel H120 is op elk niveau een voortreffelijk geïntegreerde versterker die nergens een steek laat vallen. Omdat Roon nog niet beschikbaar was kunnen we nog geen perfecte score geven maar wanneer die er komt passen we de score graag aan. Voor wie iets zoekt in deze prijsklasse is dit een absolute aanrader. Gratulerer!

Compact Disc Dummies maakt heerlijke elektronische rockmuziek en de H120 grijpt de muziek vast en laat die niet meer los. De frisse signatuur van de dac betekent niet dat die koud, kil of klinisch overkomt. Vocalen klinken net helder en puur zonder een scherp randje. Hoe langer we via de Hegel spelen hoe meer we AKM dac beginnen te waarderen. Het stereobeeld is breed en stabiel en de sweetspot lekker ruim.

Het nieuwe album van Destroyer is bijzonder gevarieerd en heeft een rijke instrumentatie die probleemloos doorkomt op de H120. Opnieuw zijn we onder de indruk van de dac die enorm veel details doorlaat en de stem van zanger Dan Bejar loepzuiver levert. De versterker in de H120 onderscheidt zich op dit album door strak en gortdroog laag met ballen. We worden in de muziek getrokken en leggen de laptop even aan de kant om van de rest van het album te genieten.

Schntzl, fantastisch naam, is een Belgisch duo dat eigenzinnige jazzmuziek maakt. Ze brengen een mengelmoes van piano, drum en synthesizer om hun eigen geluid vorm te geven. De beats hebben enorm veel impact en we hebben de Vienna’s nog niet eerder zo laag weten gaan. De H120 doet ons een beetje denken aan de Bryston B60r maar de Hegel graaft nog dieper. Indrukwekkend! Welke muziek we ook kiezen de H120 weet er wel raad mee.

Wanneer we onze set terug opbouwen krijgen we op elk vlak net ietsje meer maar de Hegel H120 wordt nergens weggespeeld. De M50 klinkt net iets beter dan de ingebouwde streamer via UPNP, de Onyx is vooral anders dan de AKM dac en de Benchmark wellicht iets neutraler maar de verschillen zijn niet wereldschokkend. Na een paar dagen horen we nergens iets dat stoort en missen we onze eigen set niet meer. Hier kunnen we als kritische luisteraar perfect mee leven denken we luidop.

De Hegel H120 is net als de Röst een serieus toestel met serieuze specs. Afhankelijk van welke luidsprekers u gebruikt heeft u alles in huis om zorgeloos muziek te spelen. Wie moeilijke speakers heeft kan terecht bij de grote broers maar de H120 zal voor de meesten voldoende zijn. De H120 is beter dan de Röst en de H90 en als Roon eenmaal draait heb je een modern toestel dat qua gebruiksgemak en weergave volgens ons weinig concurrentie kent in zijn prijsklasse.

Zet een witte (zwart mag ook) Hegel H120 op uw meubel en sluit hem aan op uw favoriete speakers en klaar. Wil u beter doen dan zal u een pak meer moeten neerleggen. De ingebouwde AKM dac is erg goed geïmplementeerd en moet enkel in een direct vergelijk nipt de duimen leggen tegen een losse, duurdere dac. Het is duidelijk dat die delta-sigma en multi-bit dacs steeds beter worden. De versterker moet niet echt onderdoen voor onze Benchmark en dat is een groot compliment.

Winkels met Hegel

Bender Hifi

6828 Arnhem, Gelderland, NL