Installatie en weergave
Inhoud
We gebruiken al tijden de TPR-serie van Grimm Audio in onze referentieset. En met volle tevredenheid. Het Alpha Audio referentiesysteem bestaat uit:
- Pass Labs XP-12
- Metrum Acoustics Pavane dac
- Metrum Acoustics Ambre
- Bryston 4B SST3
- Focal Sopra No1
- Isotek Titan EVO3
- Kemp PowerStrip 8plus
- Bekabeling van Grimm Audio en Audioquest
We hebben voor deze review de interlink tussen de Pass Labs en de Bryston vervangen voor de SQM. We hebben de Grimm Audio SQM een week laten spelen voordat we hebben geoordeeld.
Clean… afwezig
De grote kracht van de Grimm Audio interlinks – inclusief de TPR – is de verdwijntruuk. Deze bekabeling is gewoonweg niet hoorbaar. Ze voegen niets toe, ze laten niets weg… het ‘is’ er gewoon. Het grootste verschil tussen de TPR en de TPM (en nu SQM), is de verfijning.
Deze afwezigheid geeft ongekend veel rust in de weergave. Immers: het laatste dat u wilt, is tunen met kabels. Een kabel moet niet tunen… Een kabel moet gewoon een signaal van A naar B vervoeren. En dat is precies wat de kabels van Grimm doen.
De SQM vergeten we binnen no-time. En dat is positief. Want dat wil zeggen dat hij niet ‘aanwezig’ is in de set. Het enige dat aanwezig moet zijn in een systeem is muziek. Als u muziek draait en meegenomen wordt, is dat altijd een goed teken. Als u afgeleid wordt door zaken die niet kloppen – klankbalans, scherpte, fase… – dan moet u zich achter de oren gaan krabben.
Hoe moeten we nu een kabel beschrijven die niet hoorbaar is? Uh… sja… u hoort muziek. En de kwaliteit van uw bron, versterking en speakers… en de akoestiek van uw ruimte. Confronterend? Ja… als zaken niet kloppen wel. Maar heel verlichtend en rustgevend als het dus wel klopt. Beetje kort verhaal dit… sorry.
TPM of SQM?
Dan de grote vraag: als u een setje TPM hebt, is een upgrade dan noodzakelijk? Nou… nee. Het is niet direct noodzaak. Is de SQM beter? Ja, op sommige vlakken wel. We horen een paar subtiele verschillen. De souplesse in de set neemt iets toe. En ook de gloed in het mid/laag. Dus vocalen krijgen ten opzichte van de TPM iets meer ‘borstkas’. En dat kan prettig zijn. In onze set is het wel welkom. In het laag is iets meer punch en kick. Kortom: over gehele linie zijn wel subtiele verbeteringen hoorbaar. En dat is knap als u bedenkt hoe goed de TPM is…
Vraagje aan Jaap in dit verband.
Indien je een goed ingespeelde interlink een week of 2 niet gebruikt en dan weer aansluit, is die dan weer meteen op klank?
Naar mijn weten niet direct, maar wel heel snel. Uurtje maximaal. Ik hoor eigenlijk zelden noemenswaardige verschillen. Verschilt ook per kabel.
Dank!
Ik ben heel benieuwd Huite.
Mijn ervaring is dat het terugwisselen naar je huidige kabel (of andere audiocomponent) de grootste beproeving is voor je nieuwe kabel.
Klopt!
Hoewel ik heel tevreden ben over de geluidskwaliteit bij mij, hoop ik met een Grimm SQM xlr interlink de huidige hoeveelheid bas, waarvan ik vermoed dat de combinatie van mijn Kef Blade speakers en de NBS Blacklabel xlr interlink daar debet aan is, iets te tempereren.
De speakers staan zeker niet in een te kleine luisterkamer (10 bij 8 meter) en de akoestiek lijkt me ook prima met een houten balkenplavond en een aantal vloerkleden en de speakers hebben ook veel ruimte (3 meter van de achterwand en opzij ook veel ruimte).
Wellicht met de SQM’s nog een kleine verbetering realiseren.
Nou ik ben eruit!
Gisteravond voor een laatste maal intensief naar de Grimm SQM XLR geluisterd. Na ruim 1,5 week was de kabel duidelijk goed ingelopen en klonk hij inmiddels vertrouwd. Al met al een prima presterende kabel die af en toe, naar mijn mening en in mijn setup, wel wat te veel laag en midden/laag ten gehore brengt. Bij sommige nummers, vooral bij complexere elektronische muziek, kon de weeggave daardoor soms “vollopen”. Daarmee wil ik zeggen dat de overige klanken/frequenties soms wat door het laag en middenlaag weggedrukt leken te worden. Anders uitgedrukt, op die momenten een verlies aan detaillering en gelaagdheid.
Vanmorgen de Chord Music XLR weer aangesloten en even “warm” laten worden. Daarna dezelfde nummers/albums gedraaid als gisteravond. Met name muziek van de Fransman Worakls en de Italiaan Enrico Sanguiliano. Vooral de laatste heeft heel wat lagen en laagjes en klanken en klankjes in zijn album Biomorph gestopt. En die weet de Chord Music toch écht wel beter weer te geven dan de Grimm SQM. Alles klinkt zoals het n.m.m. klinken moet, waarbij ook alles moeiteloos van elkaar te onderscheiden blijft. Van de diepste bassen tot subtiele belletjes.
Verder zijn bij de Chord zaken als soundstage, imaging etc. ook nog wat beter voor elkaar. De Chord XLR doet zijn naam voor mijn gevoel echt eer aan. Hij klinkt “muzikaler” om maar weer eens die platgetrapte term te hanteren.
Ik kan me hier wel in vinden. Dat is de reden dat ik de TPMs blijf gebruiken van Grimm.
Dit commentaar van je, daar lees ik niets van in je review. Het is dus niet allemaal rozengeur en maneschijn met die nieuwe Grimm dus.
Klopt. Het zijn erg kleine nuances. De Sqm is iets warmer dan de tpm. Ik prefereer de tpm op kantoor. Maar thuis de Sqm. Daar is de extra body in het midlaag juist fijn. Beide mag je neutraal noemen gezien het feit dat het om nuances gaat.
Hallo allemaal
Peacock audio verkoopt Approach interlink , ook een Nederlands merk
Ze zijn erg goed volgens hem .
Heb ze zelf ook , (Approach 2) een mooie muzikale interlink, meer kan ik er niet van zeggen
Kent iemand ze ?
Misschien kan jaap er eens een set van testen ?
Dag Jaap
Wat was de nieuwprijs van de TTM kabel
gr Ben
Iets van 500 euro geloof ik… Weet het niet meer precies.
Je vergelijkt appels met peren, de Chord is ongeveer 10 keer duurder dan de Grimm. Alle waar naar zijn geld. Je vergelijkt een Fiat 500 ook niet met een BMW uit de 7 serie. Het zou opmerkelijk zijn als de Grimm beter zou zijn.
Dag Jaap
Wel eens gehoord van het Nederlandse interlink merk Approach ?
Peacock audio verkoopt ze en volgens hem zijn ze heeeel erg goed
Misschien iets voor een review ?
Ik heb de approach 2 en dat bevalt uitstekend
Gr
Ben
Een korte tussentijdse update over mijn Grim SQM XLR test.
Wat blijft inspelen toch een bijzondere ervaring! Je zou er een tijdje niet naar moeten luisteren maar ja…, Ik hoorde o.m. veel “wit” hoog en nauwelijks laag en midden-laag. Wél veel details trouwens!
Maar die fase ben ik nu gelukkig door en na een dag of 5 en vele speeluren verder zal de SQM nu wel aardig zijn ingelopen. En met wat ik nu hoor ben ik zondemeer tevreden. Het klinkt in alle opzichten gewoon helemaal prima!
Ben erg benieuwd naar mijn conclusie als straks onze standaard Chord Music XLR weer is teruggeplaatst. Maar daarmee wil ik nog 1 tot 1,5 week wachten!
Ik ben ook zeer benieuwd naar de Grimm SQM XLR interlink. Jouw posting kan daar nog wat richting aan geven.
Bij mij zou een NBS Black Label XLR (tussen een MBL 5011 voorversterker en een Hegel H30 eindversterker) de competitie moeten aangaan. Ook ietsjes duurder dan de Grimm SQM :-).
Inmiddels zoveel positieve geluiden gelezen over deze kabel dat hij binnenkort bij mij armpje mag drukken met een Chord Music XLR. Zou natuurlijk lachen zijn als hij beter klinkt dan een bijna 14x duurdere kabel!
Zal mijn ervaring tzt hier posten.
Hallo Huite, waar heb je die Chord music XLR tussen zitten?
Groetjes.
Tussen mijn dac en eindversterkers.
Hallo allemaal
Peacock audio verkoopt Approach interlink , ook een Nederlands merk
Ze zijn erg goed volgens hem .
Heb ze zelf ook , (Approach 2) een mooie muzikale interlink, meer kan ik er niet van zeggen
Kent iemand ze ?
Misschien kan jaap er eens een set van testen ?