Review Google Play Music

• Geen lossless stream

Prijs: € ? 9,99 per maand

Muziek
App
Streamkwaliteit
Google Play Music

Onlangs heeft Sonos aangekondigd dat het Google’s Play Music ondersteunt. Een mooie stap die laat zien dat Sonos externe diensten zeer serieus blijft nemen. Dit was voor ons ook reden genoeg om de dienst eens goed te bekijken.

Google is vol in de streamingmarkt gesprongen met Play Music en Play Movies. Al werkt Play Movies nog wel wat anders dan bijvoorbeeld Netflix. Play Movies is meer een On Demand dienst, in tegenstelling tot de eerder genoemde dienst.

Twee smaken

Google Play MusicPlay Music daarentegen werkt net als alle andere diensten. Denk aan de bekendste: Spotify. U betaalt 9,99 per maand en kunt onbeperkt muziek luisteren. Waar, wanneer en hoe u dat ook wilt. Tablet, smartphone, Sonos, Chromecast, etc. Er is overigens ook een gratis versie, maar dan kunt u niet de complete online bibliotheek van Google benaderen. Alleen uw eigen bibliotheek die uit maximaal 20.000 nummers bestaat. Wel netjes dat u deze gewoon kunt uploaden en zo overal beschikbaar kunt stellen.

Ontdekken

Opvallend is dat Google met name voor het ‘ontdekken’ is gegaan bij de Play Music streaming-dienst. U kunt bijvoorbeeld de ‘ik doe een gok’ radio starten, waarbij Google gewoon lekker muziek draait. Net als een radiokanaal dus. Met als verschil dat u aangeeft of u de muziek leuk vindt of niet (net als bij Aupeo). Aan de hand van uw feedback stemt Google steeds beter het kanaal af. Een leuk concept wat ook goed werkt. Na een weekje wist Google al veel beter de smaak van redacteur in kwestie. Of Google rekening houdt met wat u upload en zoekt binnen de dienst, durven we niet te zeggen. Daarnaast is het natuurlijk mogelijk om radiokanalen rondom een artiest te bouwen of gewoon een genrekanaal te starten.Ook bij deze kanalen kunt u feedback geven.

Zeer grote bibliotheek

Google is natuurlijk dé dataverzamelaar van deze aarde. En Google zou Google niet zijn als ze niet de grootste muziekbibliotheek hebben. Tenminste, dat is ons gevoel. We kunnen echt alles vinden. Van Metallica (die erg moeilijk doet over dit soort diensten) tot Caché Royale (een nicheband op Curacao). Het spreekt voor zich dat ook alle populaire bands gewoon te vinden zijn. Veelal met de complete discografie. Hoeveel nummers er al in de bibliotheek van Google staan, kunnen we niet betrouwbaar terug vinden.

Kwaliteit

Google Play MusicGoogle streamt net als veel andere diensten in 320 Kbps mp3-formaat. Prima, maar geen cd-kwaliteit. Toch kunnen we hier wel mee leven. Via de Chromecast klinkt Play Music helemaal niet slecht. En op de telefoon hebben we doorgaans toch niet de rust en aandacht die nodig is om écht te genieten van muziek op hoog niveau.

Wie echter zoekt naar een lossless dienst, kan terecht bij Wimp of Qobuz, al vinden we daar het aanbod weer veel te klein. Qobuz hebben we een tijdje gebruikt en we zijn er weer vanaf gestapt, omdat het aanbod echt te klein is naar ons idee. En uiteindelijk gaat het om de muziek, toch? De beste combinatie zou natuurlijk zijn als Google overstapt op lossless. Dan hoeven we eigenlijk geen cd’s meer te rippen of albums aan te schaffen via online webshops.

App

De App van Google Play Music werkt bijzonder prettig en intuïtief. Natuurlijk is het zo dat de dienst naadloos geïntegreed is binnen Android. U kunt er eigenlijk niet omheen. Of u dat prettig vindt, is maar de vraag. Ons stoort het niet, omdat we geabonneerd zijn (in ieder geval voor deze test). Prettig is dat de App eigenlijk werkt volgens de standaard Android-manier. Dus met swipen om nummers te skippen en een menu voor bronnen en instellingen (in het hoofdscherm linksboven en in het scherm ‘speelt nu’ rechtsboven). Iedereen zal snel zijn weg vinden en daar gaat het om bij een App: het moet intuïtief werken.

Casten

Vandaag de dag gaat alles via het netwerk en kunnen veel apparaten samenwerken dankzij dlna en upnp. Google Play Music werkt natuurlijk samen met de Chromecast. Maar ook met Sonos. En dat werkt net zo goed als de Chromecast. Al werken wij eigenlijk liever met de app van Play Music dan met de integratie binnen Sonos. Kwestie van smaak natuurlijk.

×