Review Final Audio E5000 in-ear

• Afneembare kabels

• Kabels zijn aanraakgevoelig

Prijs: € 249

Comfort
Final Audio E5000 in-ear

Pasvorm en test-setup

De E5000 in-ears zijn makkelijk in de omgang. Met de goede maat siliconen oordopjes schuiven we de buisjes soepel in het oor. We hoeven niet veel te passen en meten om de goede luisterpositie te krijgen. We beginnen met het luisteren naar muziek via de telefoon, in dit geval de Oppo R11s, via de standaard mediaspeler. De Oppo is voorzien van een Dirac DSP een goede DAC (AK4376). Daarnaast sluiten we de E5000 aan op de Shanling M0 portable mediaspeler, en op de Audioquest Dragonfly Red. We luisteren naar een veelheid van muzieksoorten en verschillende formaten, van MP3-bestanden tot lossless high res FLAC en DSD.

Van Tom Misch luisteren we naar het album Geography (2018). Deze Britse zanger, gitarist en songwriter maakt muziek die een mix is van jazz, lounge, disco en hiphop. Er is zang, rap, er zijn samples en beats. Muziek die zwaar leunt op bas en drum; vanuit audioperspectief een ideale testsituatie om te onderzoeken hoe de E5000 zich gedragen. Wat meteen opvalt is dat de bassen en het sublaag zich manifesteren, maar niet zo nadrukkelijk dat ze de rest van het geluid wegdrukken. Tom Misch maakt in zijn tracks gebruik van diverse soundscapes zoals metrogeluiden, ruis en regen. We hebben tijdens het luisteren op de fiets meermalen om ons heen gekeken waar het geluid toch vandaan kwam dat we om ons heen leken te horen. Teksten zijn prima te verstaan, we horen details in de muziek in een gelaagdheid die bijzonder is voor in-ears. We bedenken daarbij dat we deze tracks in MP3-formaat beluisteren (320 kbps, 44.1 kHz). Een goede MP3 is zo slecht nog niet!

Van Misch naar Esperanza Spalding. Deze zangeres, bassiste en songwriter uit Portland, Oregon (VS) begon als jazzmuzikant; op het album Emily’s D+Evolution (2016) horen we een mix van progressive rock en verwijzingen naar klassieke muziek. Een geheel eigen muzikale signatuur die ons doet denken aan Kate Bush en Lianne La Havas. Maar dan anders. Kortom, vooral luisteren! De tracks van Spalding zijn gelaagd en gevuld. We horen meerstemmige koortjes, stevige electrische gitaarpartijen, complexe drums, blazers, akoestische gitaar en niet te vergeten de fretloze bas en de sopraan van Esperanza Spalding. Muziek die voor weergevers uitdagend zijn om zo door te geven dat de luisteraar het overzicht houdt. De E5000’s doen dat uitstekend. Het nummer One begint rustig, met alleen stem en gitaar. Dan barst het los met drums, koor, pompende bas, syncopische ritmes. Op de in-ears is het alsof we in de controlroom van de studio zitten, zo dichtbij en tegelijk overzichtelijk klinkt het. Fretloze bas klinkt zo anders dan een conventionele bas. Het verenigt de punch van electrische bas met de flexibiliteit van contrabas. Doordat de toon wordt gevormd door de druk van de vingers en niet door de fretten is het geluid ronder en voller. De E5000’s laten dit goed horen. Op ‘Rest In Pleasure’ speelt Spalding zeer strak en synchroon de bas mee met de bassdrum. Toch kunnen we de bas mooi onderscheiden van de kickdrum. Knap.

Gevoeligheid

In-ears hebben een nadeel en daar zijn deze exemplaren van final geen uitzondering op; aanraakgevoeligheid. Raak tijdens het luisteren de kabels even aan, en dit wordt doorgegeven. Een oplossing is om de kabel achter uw hoofd te voeren, en achter uw oor te plooien. Ongeveer net zoals u zangers ziet doen op het podium, als ze een in-ear monitor gebruiken.

De E5000 in-ears van final bieden voor het geld een bijzonder fraaie set. Professioneel uitgevoerde afneembare kabels, mooi vormgegeven. Een blikvanger die opvalt en er veel kostbaarder uitzien dan wat u ervoor in de winkel betaalt. De in-ears zijn gevoelig genoeg om probleemloos te koppelen aan telefoons; met een goede DAC/versterker hoort u wat de E5000 nog meer in zijn mars heeft. Het komt erg dichtbij high end. In ieder geval hebben wij met veel plezier geluisterd met deze finals in onze oren. En we bleven maar luisteren, nieuwsgierig naar de volgende track. MP3, FLAC, DSD, wat doet het ertoe, als het goed klinkt? Domo arigato, final!

Winkels met Final

Hooikade 13
2627 Delft, Zuid Holland, NL