Review FiiO X1 II portable music player

Indexeren kan lang duren als muziek niet goed is getagd
    Resolutie kleurendisplay

Prijs: € 139

Featureset
Fiio X1 portable player

De klank

De Fiio X1 II hebben we getest met een aantal hoofdtelefoons; de Oppo PM-3, de Meze 99 Classics in het hogere segment en op standaard Apple oordopjes plus de Sennheiser HD 219 on ear. Ook hebben we de X1 II vergeleken met andere muziekspelers en portable DAC’s; een iPad mini, Oppo HA-2, Audioquest Dragonfly Red. En omdat we tijdens de reviewperiode ook met de band een paar optredens hadden, hebben we de X1 II aangesloten op een aantal mengtafels om de ‘pauzemuziek’ mee af te spelen. Het is vooral op professionele ‘Front Of House’-systemen waar de beperkingen van lossy muziekbestanden, een magere voorversterker en andere audio-narigheid genadeloos naar voren komen.

Vuurproef

Allereerst de vergelijking met de standaard hoofdtelefoonuitgang van een iPad of iPhone. We kiezen The Ice Hotel van zangeres Stacey Kent (een potentiële jazz-standard, vreemd dat dit nog steeds een onbekend nummer is in de jazz-scene); vocals, gitaar, piano, contrabas, sax en drums. Opgenomen met veel aandacht voor de details; de plaatsing van de instrumenten en het ‘sizzlen’ van de bekkens is goed hoorbaar mits de afspeelapparatuur het goed doet.

Het verschil met de lossy versie (op bijvoorbeeld Spotify en de hi-res uitvoering is zeer goed hoorbaar. Op de standaard hoofdtelefoonuitgang van de iPad en iPhone klinkt het allemaal erg centraal, bijna mono. Sluiten we de Fiio X1 II aan, dat wordt het stereobeeld onmiddellijk groter; de soundstage wordt voor het gevoel een paar meter breder en we horen de instrumenten beter geplaatst in de ruimte.

Ronder

Aangesloten op de mengtafel spelen we Sharpness van Jamie Woon en vergelijken het met de hoofdtelefoonuitgang van de Macbook Pro. Meteen valt op dat de bas veel geprononceerder de zaal in rolt met de X1 II; vanuit de Macbook is het geluid minder gedefinieerd en minder gelaagd. Vooral in de tweede helft van deze track komt een zware synthesizer bas erin. Met de X1 II blijft het laag beheerst uit de subwoofers komen.

Vergelijken we de prestaties van de Fiio muziekspeler met de Audioquest Dragonfly dan klinkt de laatste nog een stukje verfijnder en gedetailleerder. Dat mag ook wel, want deze kost € 200 en dan hebt u alleen een DAC/hoofdtelefoonversterker. Ook de Oppo HA-2 presteert als DAC/hoofdtelefoonversterker beter in transparantie en focussering. Wat ons in de klankkleur van de X1 II aanspreekt, is dat de bas niet te zwaar is aangezet; de muziekspeler klinkt prettig neutraal, aan de warme kant met het middenregister wellicht iets te veel naar voren. Daardoor verliest het klankbeeld aan ruimtelijkheid en headroom.

Over het versterkergedeelte zijn we tevreden, al neemt de ‘headroom’ wel af naarmate u het volume opschroeft. Bij de meeste hoofdtelefoons zult u de volumeregeling (schaal 0-100) niet verder hoeven te openen dan 50%. Voor hoofdtelefoons die lastig zijn aan te sturen zal deze versterker iets tekortkomen aan vermogen, maar we verwachten niet dat dit de doelgroep is van de X1 II.