web analytics

Review: Esoteric K-07X

Esoteric K-07X

Klank

Al bij de eerste koude klanken van de K-07X liepen ons de koude rillingen over de rug. We hadden initieel namelijk de indruk dat we tijdens het wisselen naar de Esoteric ergens een connector, kabel of component hadden beschadigd. We namen namelijk een nare vervorming waar in het album The Kick Inside van Kate Bush. Een album dat we zo goed (dachten te) kennen.

Na een half uur met zweet tussen de billen stekkers en ingangen wisselen, toch maar eens een ander schijfje. Wat bleek? Deze Esoteric is zo open en laat zo bizar veel detail horen, dat we de vervorming tijdens het opnameproces van het album konden horen. Waarschijnlijk een onbedoelde oversturing van de analoge Teac-Tascam studiorecorders uit de jaren zeventig.

En nu we weten dat deze vervorming in dit album zit, horen we het uiteraard ook terug met andere spelers. De Esoterische Kick Inside was voor ons dus van blijvende aard. Het album van onze geliefde Kate zal voor ons nooit meer hetzelfde zijn.

Klankbalans

Het is belangrijk om te vermelden dat we bij het reviewen van de klankeigenschappen alle interne filteringen en upsampling-settings van de K-07X hebben uitgeschakeld. We luisteren dus puur naar een 16-bits, 44.1kHz Redbook formaat. We hebben bij de review uitsluitend gebruik gemaakt van de gebalanceerde XLR-uitgangen.

Nadat we de K-07X rustig de tijd hebben gegeven om op temperatuur te komen (voor een cd-speler doorgaans twee volle etmalen) komt de machine helemaal tot leven. Het initiële over-analytische en koele karakter is sterk afgenomen en we beluisteren warempel een vleugje warmte in de weergave. Toch kunnen we de klankbalans het best omschrijven als uiterst neutraal.

Het hoog wordt heel licht gepolijst en nergens horen we een korreltje of glasachtige bijklank. Het middengebied is krachtig en heeft een ongekend heldere definitie. Door het snelle karakter van de speler bereiken stemmen uitstekend gearticuleerd de gehoorgang. De zachtste fluisterpartijen worden verstaanbaar en bij flinke uithalen spat de emotie werkelijk van stemmen af. Heel indrukwekkend.

Instrumenten, waaronder een piano of slagwerk, hebben een enorme attack. Het hamertje van de piano klapt duidelijk hoorbaar tegen de snaren. Rateltjes, rammeltjes en piepjes van het piano mechanisme zijn bij sommige opnames zelfs duidelijk waarneembaar. De aangeslagen toon op de piano houdt voldoende lang aan en de uitsterftijd is door de lage ruisdrempel relatief lang. Prachtig.

Het laag en midlaag hebben een stevige punch, waardoor klappen van een basdrum het rammelende vel laten horen. Bij het plukken van een snaar van een basgitaar laat de Esoteric zowel de resonanties van het instrument als de karakteristiek van de elementen duidelijk horen. En hoe lang geleden de gitarist zijn nagels heeft geknipt. Bij het verzetten van de vingerposities op de hals kunnen we zelfs horen of de muzikant voor flatwounds of conventionele snaren heeft gekozen. Het sublaag is welhaast explosief en wordt perfect gecontroleerd weergegeven.

Geluidsbeeld

Wanneer we naar het geluidsbeeld kijken dan valt het op dat de Esoteric K-07X instant een kamerbrede soundstage neerzet. Hierbij worden instrumenten of stemmen niet groter dan in werkelijkheid. De transparantie is ultrahoog. De Esoteric vult de ruimte tussen de verschillende muzikale elementen met… Leegte. Geen uitgemolken metaforen als een ‘inktzwarte achtergrond’, want er is gewoon helemaal ‘niets’. En dan kun je ineens dingen horen die er altijd al waren, maar plotseling voor een geheel nieuwe beleving zorgen.

De geluidsdiepte is magistraal. Zelfs al in koude toestand. Het geluidsbeeld is redelijk up-front en verzet geen wanden achter de speakers. Het gehele muzikale plaatje wordt vanaf speaker-niveau tot ongeveer de halve luisterafstand neergezet. Effecten worden in een boog van meer dan 200 graden via de wanden tot achter in de ruimte neergezet. Zonder te gaan zweven. Nu is een 160 of 170 graden geen uitzondering, maar zo ruim als de K-07X presteert hebben we nog zelden ervaren.

Vergelijk DAC’s

Wanneer we de kwaliteit van de interne Esoteric DAC vergelijken met onze eigen BDA-3 referentie-DAC, valt het ons op dat de Bryston en de Esoteric qua klankbalans dicht bij elkaar in de buurt komen, maar dat de laatstgenoemde meer transient informatie laat horen, een betere gelaagdheid en een preciezere focus heeft. Waar de Bryston stemmen wat warmer en breder neerzet, maakt de Esoteric deze juist smaller, geeft deze vervolgens een flinke dosis aan energie en emotie mee. Kippenvel.

Gerelateerde berichten

ARX usb-geluidskaart

Review ARX Audibox USB DI

Klank InhoudVandaag een gastauteur op Alpha Audio. Yung Lie is bijzonder enthousiast over de ARX Audibox USB DI. En dat wil hij graag kwijt op Alpha Audio. Dat kan natuurlijk! Het is immers een platform voor enthousiaste gebruikers. En als iemand ook nog graag schrijft, is dat mooi meegenomen. Zowel voor Alpha Audio als voor […]

Dali Epicon 2

Review Dali Epicon 2

Klank InhoudPrille liefde… zo voelt het met de Dali Epicon 2. We hangen een beetje verslagen in de stoel. Zwijmelend bij elke trilling. Verdoofd door wat we horen: zo goed… zo open… het is niet eerlijk. Nu wisten we eigenlijk al dat het ging gebeuren, want we kennen de Epicon 6 al, maar toch zijn […]

5 reacties

  1. Ik vrees dat de Esoteric K-07X helaas geen DVD-A schijfjes zal slikken cq afspelen. Voor de table of contents van een DVD-A heb je bovendien een aansluiting voor een monitor nodig om te kunnen navigeren. M.a.w. het is geen universele speler z.a. in het verleden de TEAC/Esoteric DV50 en DV60.

Geef een reactie