Review Epson EH-LS100

• Veel lichtopbrengst
  • Veel aansluitingen
  • Stil

• Beeld kan beter
  • Afstelling beeld beperkt
    • Epson EH LS100

Er is iets met film kijken op een groot scherm. En met groot bedoelen we dan ook 2,5 tot wellicht drie meter diameter. Het vergroot de beleving: je zit er écht in. Heerlijk is dat. Ondersteun dat met geweldig surround-geluid en we hebben toch een iets andere filmbeleving dan een 40-inch lcd-scherm met een – kuch – budget – soundbar eronder. We sjouwen de nieuwe Epson EH-LS100 short throw beamer naar de luisterruimte, zetten achter twee speakers extra neer, plaatsen een center en stellen de Illusonic in op 5.0. Movie Time!

We hebben eerder de 4K Optoma-beamer getest. Dat is een conventionele beamer met een lens aan de voorzijde. Er is een behoorlijke afstand tot het projectiescherm nodig om een groot beeld te realiseren. Deze Full HD Laser Epson-beamer is een zogenaamde short-throw beamer, wat betekent dat deze heel dicht bij het scherm kan staan (30 cm ongeveer voor 100-inch) om een groot beeld te realiseren. Dat kan heel handig zijn. Vooral in de zakelijke wereld waar deze soms boven het scherm hangt. Maar ook in woningen kan het een oplossing zijn. Denk aan de beamer op het meubel, vlak bij het scherm.

Groot

Niet alleen het beeld wat deze Epson EH-LS100 kan projecteren is groot; de beamer zelf is ook fors. We zien 50 x 44 cm. Dat is behoorlijk voor een zwarte ‘kast’ waar wat licht uit komt. Maar goed: door de grote is de koeling wel stil, wat een voordeel is ten opzichte van de compacte modellen waar de ventilator gewoon harder moet werken.

Instellen

Wij plaatsen de Epson 3LCD Laser beamer in eerste instantie op een tafeltje, maar dat blijkt al snel te hoog. Dan maar op een houten plaat die weer op een doos ligt. Dat gaat beter. Toch lopen we snel tegen wat beperkingen met instellen. Zoom is digitaal. En beeld verschuiven en vervorming – keystone bijvoorbeeld – tegen gaan is zeer beperkt. Het komt dus echt neer op kaarsrecht neer zetten en goed met de pootjes draaien. Het is te doen, maar de Optoma had wat meer mogelijkheden om beeld te corrigeren. Uiteindelijk hebben we wel een net beeld weten te realiseren trouwens.

We lopen even door alle menu’s heen om te kijken wat er mogelijk is. De menu-structuur is prima, al hadden we wel graag de positie aangepast van het menu. Dat staat pontificaal in het midden. We zien aanpassingen voor kleur, contrast, witbalans – helaas alleen cijfers in plaats van temperaturen – en zaken als netwerk en ecostanden. We stellen alles op neutraal in om een start te maken. Later hebben we wat zaken bijgeregeld, maar dit is afhankelijk van smaak, speler en omgevingslicht.

Let’s roll

We prikken een hdmi-kabel in de Epson – er is ook vga, usb (ook voor beeldoverdracht vanaf een pc!), LAN (onder meer voor Control4), audio-in en audio-uit voor handen – en stellen de Illusonic IAP8 in zodat we 5.0 geluid krijgen uit de OPPO 101 blu-ray speler. Baby Driver verdwijnt als eerste in de lade… tijd voor wat auto- en muziek geweld.