Review Enigma – The Fall of a Rebel Angel

• Onmiskenbaar Enigma
  • Afwisselend
  • Netjes opgenomen

• Wellicht weer meer van hetzelfde
  • Bonus discs zijn suf
    • The-Fall-Of-A-Rebel-Angel-Enigma

Enigma… Iedereen heeft er wel een herinnering bij. Met name het eerste album van de Roemeniër Cretu heeft heeft wat losgemaakt. MCMXC a.d bevat de singel Sadness (Part 1) die iedereen die de jaren ’90 heeft meegemaakt wel kent. Nu zijn we heel wat albums – en een paar Enigma hits – verder. Tijd voor het negende officiële album: The Fall of a Rebel Angel.

Zoals vaak geldt bij bands die veel produceren is niet elk album een hit. Was MCMXC a.d een paar keer platina gegaan en de opvolger – The Cross of Changes – is ook zes miljoen keer verkocht in één jaar. Toch niet slecht. De opvolgende albums hebben zeker hits voortgebracht, maar dit succes is naar ons weten niet meer herhaald. Is dat erg? Nee: voor de echte fans is dat niet belangrijk.

Herkenbaar

Wie Enigma kent en heeft gevolgd, zal bij The Fall of a Rebel Angel direct de sound terug horen die zo kenmerkend is voor de band (mag je Enigma eigenlijk wel een band noemen?). De lange synth-lijnen, vocale effecten, Gregoriaanse zangpartijen, tempo-wisselingen en natuurlijk en onmiskenbare intro dat op elke cd weer in een licht aanghttps://www.alpha-audio.nl/wordpress/wp-admin/post.php?post=57466&action=editepaste vorm terugkomt (deze keer Circle Eight).

Zeer herkenbaar is Anggun’s stem. Een hese, sexy stem die meer tekst fluistert dan zingt. Al zingt ze ook op het album in bijvoorbeeld Oxygen Red. Al is daar wel wat aan gesleuteld om het wat meer poppy te maken. Het werkt…

Een verhaal

Zoals vaak bij Enigma’s albums, is er een lijn in de muziek. Het is lastig een track losstaand te spelen, aangezien het een en ander in elkaar overloopt. Gapless zelfs. Dat was bij MCMXC a.d het geval. En ook bij bijvoobeeld Return to Innocence. The Return of a Rebel Angel loopt ook door. Dus speel hem netjes vanaf 1 tot en met 12.

Binnen de tracks worden allerhande thema’s behandeld. Ook hedendaagse topics over oorlog, religie en onverdraagzaamheid. Denk aan de prachtige track Amen waarmee het album wordt afgesloten. Overigens ook een aanrader op de clip te bekijken.

Uitleg

Onze edtie heeft wat bonus-tracks die uitleg geven aan de nummers. Eerlijk gezegd komen wij er niet doorheen. Drie albums die per nummer het verhaal en de geschiedenis toelichten is gewoonweg te veel. Daarnaast is het gewoonweg saai om naar te luisteren. Liever hadden wij bij de download unieke clips gehad en high-res versies gezien.