Review Elac Uni-Fi Reference UBR62 bookshelf – Three’s a charm?

• Inzichtelijk
  • Plaatsing

• Geen echte allrounder
  • Laag mist punch en impact
  • Prijs: € 848 per paar

Elac Uni-Fi Reference UBR62

Elke luidspreker is anders. Geloof ons wij kunnen het weten. We hebben er ondertussen al tientallen getest en  allemaal klinken ze verschillend. En dat maakt deze hobby natuurlijk zo boeiend. Tuurlijk, iedereen kan een tweeter en een woofer in een kastje steken, maar of de muziek je zal raken is nog maar de vraag. Of dat bij de Elac Uni-Fi Reference UBR62 lukt…? Leest u vooral verder.

Er zijn maar een paar mensen die echt weten hoe je een luidspreker in elkaar steekt en een van hen is Andrew Jones. De man is een genie of in elk geval een vakman. We hebben al verschillende van zijn luidsprekers getest en hebben  zijn uitstekende Elac Carina BS243.4 in langdurige bruikleen. Bedankt Servi-Q. Ook vandaag staat er een speaker van zijn hand in de luisterruimte. Om precies te zijn de Elac Uni-Fi Reference UBR62. Deze reeks zal het laatste wapenfeit van Jones zijn voor Elac. Wat er zo bijzonder is aan de UBR62 (we korten hem vanaf hier af) en hoe hij klinkt vertellen we graag in onderstaand verhaal. Enjoy!

De Elac UBR62

De Elac Uni-Fi Reference UBR62 is best een grote bookshelf (h36xd30xb21) gemaakt uit MDF met afgeronde hoeken en netjes afgewerkt. De walnoten uitvoering is niet echt ons ding hoewel het in veel landen de best verkopende versie is. Geef ons toch maar de eiken versie met wit front die er veel moderner uitziet en in elk hedendaags interieur zal passen. Aandacht voor positionering en het voorzien van een degelijke stand levert bij de UBR62 heel wat winst op. Onze IsoAcoustics Aperta’s maakten in elk geval een behoorlijk verschil.

De UBR62 is geen statement product maar een verdere doorontwikkeling van de populaire Uni-Fi reeks. De term Uni-Fi slaat niet enkel op de naam maar geeft ook betrekking op het systeem zelf. De UBR62 hanteert namelijk het principe van een puntbron dat d.m.v. een zogenaamd dual concentric systeem zowel de tweeter als de mid-driver herbergt. Daar onmiddellijk onder zit een 16,5 cm grote aluminium woofer. Een drieweg luidspreker dus en dat zien we niet vaak in deze prijsklasse. Zelf verkiezen we een tweeweg systeem maar we gaan zien en vooral luisteren of het ontwerp van Andrew Jones ons kan bekoren. De langwerpige baspoort waarbij de lucht zowel langs buiten als langs binnen weg kan, vervolledigt de voorzijde van deze bijzondere speaker.

Innovatief

Achteraan zien we twee paar luidsprekeraansluitingen voor bi-wiring of bi-amping. Bij dit drieweg systeem kunnen we ons daar wel iets bij voorstellen. Toch denken we dat maar weinig mensen hier twee gigantische monoblokken tegen aan zullen hangen. De aansturing is echter wel een belangrijk gegeven want met een gevoeligheid van 85db in 6 ohm vraagt deze luidspreker wel stabiele stroom en is besparen op uw versterker geen optie. Verder wordt een frequentiebereik van 41Hz tot 35kHz aangegeven wat ons onderin iets aan de optimistische kant lijkt. Deze luidspreker weegt bijna 11 kg wat voornamelijk komt door de talrijke verstevigingen binnenin en het gebruik van een nieuwe magneet. Alles samen zitten er dus heel wat aanpassingen in deze nieuwe Uni-Fi Reference serie.

[nextpage title=”Set-up en installatie”]

Elac Uni-Fi Reference UBR62

We ontkoppelen de UBR62 met een setje IsoAcoustics Aperta stands en dat kunnen deze luidspreker wel gebruiken. Grootste winst zit in het laag dat nu wat strakker doorkomt. We vervangen de standaard jumpers door een setje van Qed. De speakers worden lichtjes ingedraaid met de tweeter langs de oren i.p.v. rechtstreeks naar het gezicht. In onze ruimte klinken de meeste speakers zo optimaal maar dat kan bij u uiteraard helemaal anders zijn. In elk geval is het stereobeeld zo lekker breed maar toch met alle focus die we van een bookshelf speaker verwachten.

Referentiesysteem:

We gebruiken hoofdzakelijk cd’s maar streamen ook en hebben wat hi-rez bestanden op usb staan. Andere luidsprekers die we gebruikt hebben tijdens de test zijn de Bowers and Wilkins 606S2 en de reeds vermelde Elac Carina BS243.4.

[nextpage title=”Geluid”]

Allereerst valt het gigantische stereobeeld op waarin alles mooi gepositioneerd is. Niet enkel in de breedte maar ook in de diepte zien we de muziek verschijnen. Er is zelfs wat hoogte aanwezig wat een behoorlijk 3D geluidsbeeld oplevert. Vocalen klinken erg naturel net als de instrumenten die gewoon juist klinken en dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Emotie en betrokkenheid zijn aanwezig waardoor we dit een muzikale speaker durven noemen. Bij live-opnames laat de UBR62 heel wat details door en krijgen we het gevoel mee in de studio te zitten of mee in het publiek te staan. De UBR62 neemt enorm veel omgevingsgeluiden op. Bij pop en elektronica missen we echter wat punch en ballen onderin. Een subwoofer zal hier wellicht wonderen doen.

“Live at Carnegie Hall” van Ryan Adams is een uitstekende testplaat. We horen enorm veel van de ruimte en het publiek waardoor de betrokkenheid erg hoog ligt. Je krijgt de illusie dat je er bij bent. Het is bijzonder hoe goed je elke zucht en hoest hoort en hoe mooi zijn stem doorkomt. De mondharmonica op ‘Come pick me up’ gaat door merg en been. Wij vinden deze voor velen verguisde artiest nog steeds een geweldige performer en hopen dat hij nu alle klachten geseponeerd werden opnieuw een eerlijke kans zal krijgen. Want ook zijn nieuw werk is nog steeds van een hoog niveau.

Een tweede album komt van Le Ren dat met “Leftovers” allesbehalve overblijfsels op muziek heeft gezet. De stem van zangeres Lauren Spears klinkt bloedmooi en de gitaren knarsen en schrapen ongelooflijk tastbaar door de UBR62. Indrukwekkend en geen enkele van onze luidsprekers, behalve onze vijf keer duurdere Revels, halen dit niveau van inzicht en transparantie. Hierdoor wordt de muziek van Le Ren nog breekbaarder dan ze al is.

Meskerem Mees maakt heerlijk tijdloze folkmuziek en op haar laatste worp “Julius” zit ze in bloedvorm. Elk nummer is genieten en door de UBR62 missen we niets. Wel integendeel. De hoeveelheid informatie die doorkomt is overrompelend. Haar breekbare stem klinkt zuiver en helder en zit vol emotie. Dit soort muziek is gemaakt voor de UBR62. In het midden van het nummer ‘Where i’m from’ zit een vioolpartij gevolgd door een stukje blokfluit en zelden hoorden we deze instrumenten zo correct weergegeven.

Trouwe lezers weten dat we een eclectische muzieksmaak hebben en dat we erg van elektronische muziek kunnen genieten. Een recente ontdekking is het album “Tread” van Ross from Friends, het alter ego van de Britse producer en Dj Felix Clary Weatherall. Ondanks de vooroordelen over dit soort muziek zit dit album vol muzikale hoogtepunten. Deze computer geprogrammeerde muziek klinkt verrassend persoonlijk omdat Weatherall heel wat klanken en soundscapes gebruikt die verwijzen naar herinneringen. Helaas vinden we de UBR62 minder geschikt voor dit type muziek. De kenmerkende beats hebben niet genoeg punch en impact en de tracks missen wat snelheid. Bij dit soort muziek en bij uitbreiding rap en moderne pop zijn er andere luidsprekers die beter doen.

[nextpage title=”Vergelijken”]

Elac Uni-Fi Reference UBR62

Dat brengt ons naadloos bij de Bowers and Wilkins 606S2 die misschien wel de meest punchy luidspreker in zijn prijscategorie is. De Bowers en de Elac kunnen niet verder van elkaar liggen. De Bowers is een fun speaker die het ook goed doet met rustiger werk maar die de verfijning mist van de Elac. De Bowers is sneller, frisser en zorgt dat je meer voorover gebogen naar de muziek luistert. De Elac is meer een laidback speaker.

Choices, choices. Interessant is de vergelijking met de Elac Carina BS243.3 ook van Jones’ hand. De Carina is duurder en heeft een Jet-Tweeter die op een andere manier voor verfijning zorgt. Het laag van de Carina heeft meer body and slam dan dat van de UBR62. Die laatste is dan weer inzichtelijker en klinkt wat organischer dan de Carina. De Carina is echter niet zo kieskeurig wat genres betreft.

Wie vooral naar rustig werk luistert (singer songwriter, kamermuziek, jazz) zal aan de UBR62 een uitstekende compagnon hebben. Dit is een luidspreker die rustig zijn ding doet zonder ergens de aandacht op te vestigen. Een luidspreker waarbij je achteruit gaat leunen en waarbij je relaxt. Hij heeft een hemels middengebied waar veel audiofielen naar op zoek zijn. De UBR62 is bijzonder inzichtelijk en laat elk detail door. Om een compleet geluidsbeeld te krijgen zouden wij er echt wel een subwoofer aanhangen. Op die manier zal de balans wellicht perfect zijn. Daarnaast is dit een betaalbare speaker die gemakkelijk te plaatsen is en goed presteert in een normale ruimte.